HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstigt knäpp?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:52:14  Show Profile Send alexanderj a Private Message
När jag byter låt på min cd så knäpper det till precis när de blir tyst? Detta fenomen kom när jag kopplade in min Da9 vad kan de vara för fel?? För övrigt låter de väldigt bra annars.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:06:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Är det ett knäpp som går ut i högtalarna?

Eller kan det vara så att det är en relä som slår till/från när du inte har någon signal in på dacen?


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:18:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Läs mer om knäpp från DA9 här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75816

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:45:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Yes. Det är en skyddskrets som slår till automatiskt när Dacen inte får signal in. Det skall vara så enligt konstruktören. Tror det går att koppla bort denna funktion. Men som sagt då är man inte lika skyddad (mot vad?) längre.

Prata med Harmony Design hjälper han dig.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:49:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så här skriver konstruktören i tråden Räven länkade till:

quote:
Kul att så många gillar DA9.

Anledningen till att det sitter ett relä ihopkopplad med en supernervös muting på utgången i DA9 med volymkontroll är att man utan att riskera haverier skall kunna koppla DA9 direkt till ett slutsteg.

Själva dacchippet är via analogdelen kopplad direkt till utgången. Volymen är digital och sitter inuti dacchipet. Den styrs av extern processor.

Om man till exempel sliter ut nätkontakten på källan, eller gör något annat ovarsamt så kan man i värsta fall få gräsliga störningar på utgången som via ett slutsteg kan förstöra högtalarna. Därför läser mutingen av både om det finns info i inkommande data och om det överhuvud taget finns en ingående data. Om någon av dessa saknas så bryts utgången. Med relä eftersom det inte påverkar ljudet. Jag lade ned en hel del jobb på att göra mutingen så nervös/säker som möjligt.

Mutingen är alltså en säkerhetsmuting.

Man bör väga priset för volymkontrollen mot klickandet: Dess påverkan på ljudet är mindre än den påverkan som alla potar har, utom riktigt dyra och fina, dvs potar som kostar från 600 kr från tillverkaren. Alps blå sitter i förstärkare i prisklassen upp till 30 000 kr. Den kostar under 100 kr om man köper många och låter inte lika bra som volymkontrollen i DA9. Det är samma sak med de digitalstyrda potar som är så vanliga, de låter inte lika bra som volymen i DA9.

Volymkontrollen i DA9 är inte perfekt, men om man ser till priset så är den ett klipp. För de 1200 kr extra som DA9 med volym kostar så hittar man inte något som är bra. I paketet ingår klickandet. Det går naturligtvis att koppla bort mutingen för den som önskar.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:04:36  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag har inge volymratt på min! Knäppet går ut i min dali tyvär men välldigt tyst. Men de finns ju där .

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:30:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2010/03/28 :  22:07:00  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Detta fenomen uppstår med vissa DVD/CD-spelare. Det beror på att innehållet i data från digitalutgången inte mutas. Dvs när det borde vara tyst så skickar maskinen likväl ut en dos med störningar.
Mutingen inuti dacchipet i DA9 mutar oftast när ingående data är tom eller tveksam, men den rampar, dvs den använder den inbyggda volymkontrollen för att muta vilket gör att mutingen inte blir plötslig. Vad man inte tänkt på när man bestämt att mutingen tar en viss tid för att aktiveras, alltså dämpa maximalt, är att det blir oljud om muting saknas på källan. Enda sättet att komma åt detta är att använda en källa som mutar när korrekt data saknas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000