HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DacMagic syrsor i nätdelen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/08 :  21:33:09  Show Profile Send Thermochron a Private Message
Det här blir bestämt mitt första inlägg här. Ber om ursäkt för längden.

Jag har gjort en iakttagelse, och skulle vilja höra vad ni tror. Häromdagen plockade jag hem en ny Cambridge DacMagic. Vad gäller det som kommer ut från (i mitt fall single-ended utgångarna) är DAC'en vad jag hade hoppats. Den lyfter definitivt min anläggning, framförallt uppspelning från datorn.

Så till iakttagelsen. När jag slår på strömmen till DacMagic hörs ett högfrekvent ljud från själva apparaten. Ljudet är tyst nog att bara höras med musiken av, och med örat max en halvmeter från DacMagic. Så fort jag kopplar in en digital källa till Dacen, ökar detta pip i amplitud och blir nu hörbart från soffan (med musiken pausad)

Jag har försökt mäta ljudet med ett FFT-program i Macbooken, och det jag sett är en spik kring 9-9.5 KHz som sträcker sig ca 15dB över brusgolvet. Jag har ingen vettig utrustning att mäta det här, utan det är datorns mikrofon osv som gjort jobbet. Tydligt är i alla fall att ljudet finns där när digitalkabeln är i, och försvinner när kabeln är väck.

Jag har testat koppla usb mot både PC och MAC, och testat med datorn på enbart batteridrift. Slutligen har jag även testat COAX in från en CD med samma resultat.

Vad handlar det här om? Jag har inte lyckats hitta något kretschema eller vettig bild på DAC'ens insida, så jag kan verkligen inte gissa var ljudet skulle uppstå. Sitter det en switchande nätdel i DacMagic, som har en lite för löst lindad spole? Det låter som en tjock-teve, ni vet det där ljudet som ens föräldrar inte kunde höra när man var liten.

Slutligen: Är det någon här på forumet som kan säga om detta är typiskt för produkten, eller om mitt exemplar är felaktigt? Piper era DacMagic? Allvarligt talat kan jag förmodligen leva med det här om det nu råkar vara ett typfel eftersom den låter bra i övrigt. Ställer jag in den i stereostället så hörs det förmodligen inte så mycket. Men kanske är det en ledtråd till varför en del upplever lyssningströtthet då de kört DacMagic.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/08 :  21:39:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det ska inte finnas något pip som är hörbart överhuvudtaget. Tillbaka till butiken med den. No compromise.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/09 :  11:41:40  Show Profile Send Thermochron a Private Message
Alright. Jag pratar med butiken idag. Tack för hjälpen.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/01/09 :  12:10:25  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Ehe, jag har en som är alldeles tyst iaf.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/01/09 :  12:13:24  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Glömde skriva att Cambridge har givit ut nya nätdelar till dacmagic. Visa kvitto så får man en ny. De gamla nätdelarna hade lätt för att spricka sönder.

Magnus
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/09 :  14:09:09  Show Profile Send Thermochron a Private Message
Jag var nere hos butiken idag. Vi testade två andra exemplar, båda var helt tysta. Mitt exemplar var alltså kass.

Butiken bytte naturligtvis ut dac'en utan att tjafsa. -Problem solved :-)

Jojosoda: Jag har den nya väggvårtan (väggtrafon) till min Dac. Ljudet kom inifrån själva Dac'en, troligen från "nätdelen" (likriktning/reglering)

Tack ska ni ha för hjälpen.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/01/09 :  16:35:27  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Härligt att det löste sig!

Magnus
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/09 :  16:42:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bra!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000