HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bang & Olufsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/06 :  21:49:37  Show Profile Send svejk a Private Message
B&O är "hifi nongrata" för de flesta av oss här, mer design än väldjud. Har trots detta blivit sugen på en B&O som köksanläggning, dom är ju så fräna! Har kollat på blocket och det finns en hel del system ute till salu.

Någon som har lite koll på vilka system från B&O som är okej, den här är ju läcker tex Förväntar mig ingen highend kvalitet bara det duger till morgongröten är det okej.


http://www.blocket.se/ostergotland/Bang___Olufsen_Beomaster_3500_25250924.htm?ca=8&w=3


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/06 :  22:44:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har ett sådant system i mitt ena vardagsrum och även Pentorna.
Kanske inte det bästa "kökssystemet" då stapeln är ganska lång.
Jag tycker systemet passar bäst på väggen!
Kör med detta system även i köket via link (MCL2) till ett par Redlinehögtalare - funkar bra!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/01/06 :  22:45:08  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Ja B&O har ju bra andrahandsvärde i alla fall, 5500 kr för en 20 år gammal anläggning är ju inte så lite. Vad jag kommer ihåg så lät Beovox Penta högtalarna riktigt bra fast du får ha ett ganska stort kök om de ska smälta in, jag tror de är 150 cm höga.

Problemet är väl att för att få en billig B&O anläggning så får man leta efter 15-20 år gamla grejor och även om de är av bra kvalite så kan så gamla cd mekanismer och fjärkontroller tex krångla
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/07 :  02:12:10  Show Profile Send edison a Private Message
Hade ett par Penta på lån hemma några veckor i en "annan tid" (= 80-talets mitt, när jag jobbade på en firma som sålde B&O)

Drev dom med en liten H/K PM-620 på 2 x 21 w...i ett rum på 20 kvadrat och 3 meter takhöjd, det lät ganska trevligt, om än inte högupplöst.Men trevligt och behagligt, sammanhållet skulle man kunna säga.
B&O receivern i annonsen ska iaf klara driva Pentorna i ditt kök...en fin köksradio minst sagt

Om det är värt 5 lapp är en lite annan sak, har jag svårt bedöma.
Pentorna kostade runt iaf 17-18' paret när jag hade dom hemma, det var då modellen utan egna slutsteg (som i annonsen)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/01/07 02:16:58
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/07 :  08:36:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Priolista:
1. Stereo
2. Stereo
3. Stereo
4. Möblemang

Kvittar väl hur litet köket är. Gör plats för stereon först så får det andra stå där de e plats.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/07 :  08:50:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Oj!
Om grejorna är hela och fina - KÖP!
Ett riktigt fyndläge tycker jag.
Sedan om det är ett läpligt system att ha i köket är en annan sak

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/07 :  08:55:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har själv ett beosystem 4500 med beolab 3000, cx50 och rl60.2, i köket och det funkar kanon, även om det saknar skivspelaren...

Låter riktigt mysigt och trevligt, varmt och fylligt samt lätt att ta till sig.

Det ser verkligen inte ut att vara 20 år gammalt, filk hajjar fortfarande till och säger, jäkla vad snyggt, hela rasket kostade mig 4500kr.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:22:01  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag känner att ja måste svara på detta inlägg, då jag sysslar en del med bang. Jag har ingen erfarnehet av detta system men högtalarna kan jag väl. Är alla element hela är de riktigt bra högtalare. Självklart inte de bästa man hittar, men de låter som många säger trevligt och mysigt. Se bara till att lasern fungerar de är svåra att få tag i och om de går kostar de ca 3500 kr att laga.

Lycka till
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:59:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Högtalarna är för stora för mitt kök trots jag är nörd och utan VAF kontroll, har ett par Carlsson Oa5 som får stå kvar. 150 cm hifi går att klämma in i hyllan men jag fortsätter rota sugen på någon B&O combo med grammofon dom är fräna.

B&O har nog högt andrahandvärde för att dom lyckats mycket bra med marknadsföring. När jag berättar för "vanligt" folk att jag har hifi som hobby kommer ofta repliken har Bang & Olufsen dom är ju bäst.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/07 :  21:06:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vet inget annat om dom än att de hade en jättefabrik i Skive på Jylland.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/09 :  02:32:17  Show Profile Send Melker a Private Message
Nja 3500 systemet är väl sådär 4500 är rätt mycket bättre. Beovox pentorna är rätt shyssta stor imponerande ljudbild och så tycker åtminstone jag att de är vansinnigt snygga. Mellanregistrena kan dock murkna i skumkanterna. Basarna har jag för mig är befriade från det problemet.

Jag har själv en 9300 som jag kan rekomendera. kanske den snyggaste B&On. den bör man kunna få för 5-6000 om man inte har bråttom. (http://www.beocentral.com/products/bc9300 )

Köp ingen av de som har integrerad skivspelare! de var de modellerna som sköt B&Os en gång goda rykte i sank. Ska man ha en B&O med trä detaljer så ska de vara de riktigt gamla vintage grejerna annars ska man köpa något senare. 4500 9500 9300 är bra system och vill man gå på nyare så finns ju alltid beosound century som låter förvånansvärt bra för sin storlek.

Ska man ha nyare system med de stående glasluckorna så gäller ju nyare desto bättre då det har hänt en del på insidan även om det inte direkt synns. Jag har en Beosound 2500 och den är ju inte med i matchen om man jämför med tex en Beosound 3000.

Som vanligt gäller det att läsa på ordentligt. www.beocentral.com och www.beoworld.org är fantastiska kunskapsbanker.

Jag tycker dessutom att begagnade B&O grejer ofta är ganska prisvärda. Sedan är ofta deras system byggda för att fungera bra i ett vanligt vardagsrum och de brukar låta ok även utanför sweetspot.

Jag svarar gärna på fler frågor efter förmåga om det är någon som undrar något. Jag vill inte kalla mig expert men jag blev svårt biten av B&O-buggen redan på 80-talet men det är först de senare åren som eh.. samlingen har börjat växa ;-) och jag har nu en del egna erfarenheter och så har jag läst en hel del.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/09 :  11:32:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Tack Melker för braaa information. 3500 systemet är avskrivet en Beomaster 5000 och grammofon 3000 tangentialarm är ett nytt spår.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/09 :  15:19:09  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja det kommer nog bli en rätt fin combo. Ska du inte ha CD-spelare?

Nu är det rätt kombinerat men annars måste man tänka på att B&O flyttade RIAA till skivspelaren på slutet. BeoGram 4500 och 7000 har det i alla fall och har därmed skutit i höjden på begagnat marknaden eftersom de är de enda som passar de nya systemen. Visst kan man ha externt RIAA men eftersom det är DIN-kontakter på de flesta B&O (BeoSound 4 har AUX med RCA) så blir det krångligt.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/09 :  15:25:36  Show Profile Send Melker a Private Message
Oj kom att tänka på att du måste kolla pickupen noga de är rätt dyra att byta ut eftersom B&O inte har ersättare längre. Svalander tar 2900:- för den enklare MMC4 pickupen. www.sound-smith.com som förövrigt rekommederas av B&O själva har mmc4 ersättare för $149 deras toppmodell ligger på $1599.95 (ja ni läste rätt) men den kanske inte blir aktuell i köket ;-)

Halmstad
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/09 :  16:12:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Nja 3500 systemet är väl sådär 4500 är rätt mycket bättre.


Vad är det som är så mycket bättre i 4500?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/09 :  17:06:36  Show Profile Send Melker a Private Message
Det är ett nyare system och ... näää vänta nu jag tror jag blandar ihop 3500 och 3300. Jo det hade jag visst gjort men 4500 har en del finesser som inte 3500 har tex timer och dubbelriktad IR. ingen större skillnad om man inte bygger ett linksystem eller ska timerstyra dimmrar med förstärkaren (rätt coolt).

3300 är rätt mycket enklare.

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000