HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:50:19  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej alla glada hi-fi människor, så här på tisdagskvällen sitter man och lyssnar lite på stereon och funderar. Alla pratar ju om att man ska ha exakt samma längd på kablarna till sina högtalare och att det är viktigt att förstärkaren cd:n och andra elektroniska apparater mäter lika på höger respektive vänster kanal... Men våra öron då?? Inte ett enda öra är det andra likt, visst man kanske upplever det som naturtroget fast Tex ena örat är större än andra för att det alltid varit så.. men man hör ju inte perfekt.. det man borde göra är ju att designa sina öron med hjälp av ett datorprogarm eller något för att få den perfekta akustiken på örat. sen när det är gjort så är det ju bara att sätta plastikdoktorn på jobbet..=)
Jag vet att detta mest är flum, men det kanske finns en poäng med detta innlägg??
Ha det bra.
Wilderwein

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:56:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sen har vi rumsakustiken också som sällan är symetrisk.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:58:06  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Ytterörat går ju att fixa. Men jag har smalare hörselgång i det högra örat. Borra?
Sedan har vi trumhinnorna med ev ärrbildningar efter barndomens många örsprång.
Och hammare, städ, stigbygel, de där rundade vätskefyllda sakerna (båggångar heter de kanske?) och slitna små nervutskott som ska vibrera i takt. En mekanisk lösning, säkert olika för höger och vänster. Ingen är ju helt symmetrisk.
Nåä fy fan så smäckigt. Det vore lika bra att koppla signalkablen direkt till hörselnerven. Radikalt men seriöst!
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2003/01/14 20:59:18
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:00:17  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag tycker mig minnas att stendöva typer kan borra in en mojäng i skallbenet som ger ifrån sig vibrationer som uppfattas som ljud av hjärnan. Man "bypassar" stigbyglar och sånt så att säga.

Borde inte detta undersökas närmare? Ifall man inte uppfattar ljudet annorlunda så borde det väl gå att få två små titanskruvar inborrade strax ovan hårfästet vid öronen, och sedan gänga på modifierade hörlurar där magneten sätter skallen i resonans.

För den oblyge kan ju ett par "rumpskakare" för hemmabio bli den ultimata basåtergivaren, frågan är bara hur tillverkaren reagerar när stämningar börjar rulla in på grund av allvarliga hjärnskakningar...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/15 :  08:13:29  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag lovade att sluta tjata om Ultra Curven men tyvärr dyker det upp trådar där man bara måste göra ett inlägg.Själv har jag p.g.a sjukdom fått nedsatt hörsel på höger öra vid vissa frekvenser samt att den är nedsatt c:a 8db över hela registret.Lekte med apparaten en dag ( Ultra Curven alltså) och kompenserade upp höger kanal 8db samt höjde frekvenserna som var sämre på örat och vips hade jag sång och trummor mitt i ljudbilden samt att diskant och instrument jag inte tidigare hört också hördes i höger högtalare detta har jag inte hört på flera år så denna maskin är ett ovärderligt hjälpmedel till välljud för mig.Hoppas jag tjatat färdigt om denna apparat nu,fast det finns fler saker man kan nyttja den till, risken är att ni lessnar.

Skeptiker
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/15 :  08:39:44  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Tjatat? Har du någon länk? Har ingen aning om vad en Ultra Curve är.

Det finns/fanns en tweakgrej. Det var något man trädde på öronen för att få extra stora ytteröron. Ungefär som den effekt det ger genom att hålla handen bakom örat och kupa lite ochtrycka det framåt. man slapp hålla. Visst ger det ökad hörselförmåga på sätt och vis men jag ser inte en normalhörande med dom små skavanker det kan innbära som en begränsning som jag varken tänker på eller ännu mindre lider av. Vad folk hittar på

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:00:27  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..om man har en viss obalans t.ex i ytterörats storlek så tror jag hjärnan som ändå är det som tolkar signalerna har lärt sig att kompensera för det...annat vore det om ena örat PLÖTSLIGT växte..
doktorn har talat :-)
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:08:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Doktorn har rätt. Om en anläggning spelar upp ljudet "rätt" ska man väl inte ändra örat för att få det mer rätt. Om man ändrar klangen för hörseln kommer klangen ändras för alla ljud så det är absolut inget hifi-specifikt. Däremot kan man tänka sig att man faktiskt kan höra bättre, det vill säga man hör svagare ljud mer med mera om man opererar lite. Det är inte en kompensation för karakteristik utan snarare en ren förbättring som blir bestående. Men behövs det för en normalhörande. nja! Men det är upp till var och en givetvis. Man kan ju sätta dit elefantöron

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:50:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Doktorn har rätt. Om en anläggning spelar upp ljudet "rätt" ska man väl inte ändra örat för att få det mer rätt. Om man ändrar klangen för hörseln kommer klangen ändras för alla ljud så det är absolut inget hifi-specifikt. Däremot kan man tänka sig att man faktiskt kan höra bättre, det vill säga man hör svagare ljud mer med mera om man opererar lite. Det är inte en kompensation för karakteristik utan snarare en ren förbättring som blir bestående. Men behövs det för en normalhörande. nja! Men det är upp till var och en givetvis. Man kan ju sätta dit elefantöron

John


Det såldes i USA för ett tiotal år sen öronförstorare i läder..såg rätt lustigt ut
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:02:43  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Det såldes i USA för ett tiotal år sen öronförstorare i läder..såg rätt lustigt ut


Det är dom jag talar om längre upp. Inga elefantöron men ändå något lustiga.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:07:55  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Tjatat? Har du någon länk? Har ingen aning om vad en Ultra Curve är.

Det finns/fanns en tweakgrej. Det var något man trädde på öronen för att få extra stora ytteröron. Ungefär som den effekt det ger genom att hålla handen bakom örat och kupa lite ochtrycka det framåt. man slapp hålla. Visst ger det ökad hörselförmåga på sätt och vis men jag ser inte en normalhörande med dom små skavanker det kan innbära som en begränsning som jag varken tänker på eller ännu mindre lider av. Vad folk hittar på

John

Titta på hifi forum "nyheter" tråden rumskorrigering till lågpris.

Skeptiker
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:36:15  Show Profile Send dax a Private Message
Man ju testa att ha utstående öron ett tag medelst ett par fingrar placerade bakom öronen! Detta förändrar ganska dramatiskt hur man upplever återgivningen mot i "normala" fall. Vill man vara helt crazy kan man ju kupa händerna bakom öronen för att simuelra dumbohörsel!

Därmed borde den personliga upplevelsen var bevisad (man har alltså alltid rätt vad man än tycker)!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:38:14  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Man ju testa att ha utstående öron ett tag medelst ett par fingrar placerade bakom öronen! Detta förändrar ganska dramatiskt hur man upplever återgivningen mot i "normala" fall. Vill man vara helt crazy kan man ju kupa händerna bakom öronen för att simuelra dumbohörsel!

Därmed borde den personliga upplevelsen var bevisad (man har alltså alltid rätt vad man än tycker)!


Kanske fixa en sån där tratt som hundar har när dom inte ska klia sig...simulera hornhögtalare
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/01/15 :  15:46:56  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Man ju testa att ha utstående öron ett tag medelst ett par fingrar placerade bakom öronen! Detta förändrar ganska dramatiskt hur man upplever återgivningen mot i "normala" fall. Vill man vara helt crazy kan man ju kupa händerna bakom öronen för att simuelra dumbohörsel!

Därmed borde den personliga upplevelsen var bevisad (man har alltså alltid rätt vad man än tycker)!



Så du menar att vi som redan har utstående öron inte är normala?
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:05:43  Show Profile Send Brosk a Private Message
[/quote]
Det såldes i USA för ett tiotal år sen öronförstorare i läder..såg rätt lustigt ut
[/quote]

Sablar där rök ännu ett potentiellt patent
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:20:01  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson

Jag tycker mig minnas att stendöva typer kan borra in en mojäng i skallbenet som ger ifrån sig vibrationer som uppfattas som ljud av hjärnan. Man "bypassar" stigbyglar och sånt så att säga.
//Johansson




Sk benförankrade hörapparater ger inte fullgott ljud.

Det finns sk Cochleära implantat, en liten slinga med ett 10-tal elektroder på som läggs in i snäckan och stimulerar de nerver som finns kvar ganska länge efter att känselcellerna dött (=normala orsaken till hörselnedsättning). Sedan sorteras allt inkommande ljud till dessa 10 "pianotangenter" och på nått obegripligt sätt kan hjärnan bringa ordning i detta efter en tid så att man upplever och förstår röster, musik etc. Mycket av vår hörsel sitter således centralt i hjärnan. Man måste dock ha ett intakt hörselminne, dvs ha hört tidigare, eller vara tämligen nyfödd med stor anpassningsförmåga. Kostnaden är ca 200 000 per sida.. + arbete.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:23:44  Show Profile Send Brosk a Private Message
[/quote]
Det såldes i USA för ett tiotal år sen öronförstorare i läder..såg rätt lustigt ut
[/quote]

Sablar där rök ännu ett potentiellt patent
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:32:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

quote:
Originally posted by Johansson

Jag tycker mig minnas att stendöva typer kan borra in en mojäng i skallbenet som ger ifrån sig vibrationer som uppfattas som ljud av hjärnan. Man "bypassar" stigbyglar och sånt så att säga.
//Johansson




Sk benförankrade hörapparater ger inte fullgott ljud.

Det finns sk Cochleära implantat, en liten slinga med ett 10-tal elektroder på som läggs in i snäckan och stimulerar de nerver som finns kvar ganska länge efter att känselcellerna dött (=normala orsaken till hörselnedsättning). Sedan sorteras allt inkommande ljud till dessa 10 "pianotangenter" och på nått obegripligt sätt kan hjärnan bringa ordning i detta efter en tid så att man upplever och förstår röster, musik etc. Mycket av vår hörsel sitter således centralt i hjärnan. Man måste dock ha ett intakt hörselminne, dvs ha hört tidigare, eller vara tämligen nyfödd med stor anpassningsförmåga. Kostnaden är ca 200 000 per sida.. + arbete.



Då skippar jag den idén...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000