HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD M15HD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RobRoy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:02:12  Show Profile Send RobRoy a Private Message
Snart släpps NAD M15HD, ett par personer i USA har redan fått tag på ett exemplar (går att läsa mer på avsforum).



Eftersom jag är ägare av masters-series prytlar är detta intressant för mig. Kanske för någon mer som är sugen på ett hemmabioförsteg med HDMI 1.3 möjligheter.

Spec:

* 4 Digital HD AV Inputs with HDMI Repeating
* 4 Analogue AV Inputs with Composite and S-Video
* 3 HD Component Video Inputs
* 4 Coax and 4 Optical Digital inputs
* 3 Analogue Stereo Inputs
* 7.1 Direct Analogue Input
* Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio, Linear PCM will run at 192kHz; Dolby Digital Plus, DTS HD High Resolution Audio, DTS 96/24
* DTS Neo:6 [Cinema/Music], Dolby ProLogic IIx [Movies/Music], EARS, Enhanced Stereo
* Audyssey MultEQ Pro
* Video upconversion; Composite and S-Video inputs available on Component Video output and HDMI output
* Sigma VXP Image Processing with HD scaling to 1080p
* MP Data Port for connection to NAD Dock for iPod
* Lip sync compensation #8211; (option to 200mS)
* Flexible Bass Management including individual crossover frequencies for Front, Centre, and Surround speakers
* Tone controls
* RS-232 interface for advanced custom installations
* 12V Triggers for advanced control options, 1 In and 3 Out
* 3.5mm IR Control jacks, 1 In and 4 Out
* Zone 2 Independent AV output
* Zone 3 and Zone 4 Independent Audio output
* Dual differential 24-bit, 192 kHz DACs
* Dynamic Headroom Scaling for
* optimum resolution and S/N ratio for all program and decoding combinations Switch Mode Power Supply for Digital Audio and Video Stages
* Linear Power Supply with Custom C-Core Transformer for Analogue Audio Stages
* Detachable AC cord
* 8 Device HTRM Illuminated Learning Remote control with LCD display
* ZR 5 Second Zone Remote

Tyvärr som med de flesta försteg, är dom väldigt pricy jämfört med vad man får, om man t.ex. köper en receiver. Denna landar nog runt 36-37kkr.

Vad finns det annars för hemmabioförsteg med HDMI 1.3 stöd? Marantz har en, vad mer?

------------------
Dali Mentor 8
NAD M15+M25
http://www.minhembio.com/KSP_RobRoy/

RobRoy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:04:15  Show Profile Send RobRoy a Private Message
Detta verkar seriöst:

POWER SUPPLIES

The heart of every electronic component is its power supply. Taking the raw current from the wall socket and creating stable, clean DC voltages is crucial to obtain the maximum performance of every circuit in the M15 HD. The M15 HD uses two different power supply technologies to provide performance without compromise. A very tightly regulated Switch Mode Supply provides the high current and stable voltages required by the ultra high speed video and audio processing in the new HD circuits. The audio circuits utilize a linear supply fed by a custom designed C-Core Transformer. This feeds into independent rectifiers and multi-stage regulators to obtain pure and stable voltages for each individual audio circuit. By keeping analogue and digital completely separate, any possible cross contamination is prevented.

------------------
Dali Mentor 8
NAD M15+M25
http://www.minhembio.com/KSP_RobRoy/
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:23:14  Show Profile Send joeflo a Private Message
Onkyo PR-SC5507 finns RobRoy . Är säkert (garanterat) mycket bättre än Nad:en. Skulle satsa min pengar på en sån kostar under 19k enligt Prisjakt

Edited by - joeflo on 2010/01/04 23:29:06
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:20:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
En nyfiken fråga bara: varför är den 'garanterat' bättre än Nad:en?
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:30:29  Show Profile Send softishman a Private Message
Dah, den har ju flera knappar.... Tror inte den är bättre än NADen faktiskt....
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:42:16  Show Profile Send huzze a Private Message
På formet minhembio så finns det ett gäng som kör NAD Masters. Tror ingen vill byta ner sig direkt.
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:25:24  Show Profile Send joeflo a Private Message
Om man läser specen. så verkar det så men, men...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/05 :  21:22:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad är bättre och sämre...Onkyon har bara (flera)HDMI och Toslink ingång enligt spec...är det bättre eller sämre än de 3 coaxiala+annat som NAD:en har?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/01/05 :  21:44:12  Show Profile Send joeflo a Private Message
Den är bättre för att den är mera genomtänkt för framtida bruk. Bättre prisatt (Nad:en kommer garanterat att kosta runt 35k= Överprisatt). Det enda pluset för Nad kan vara designen för vissa men inget mer.
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/05 :  23:09:25  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Vilken simpel jämförelse mellan 5507 och denna. Det finns ju massa skillnader, betydligt mer än olika många ingångar.

Denna är en vanlig 7.1 produkt utan vad jag kan se några direkta nyheter.
5507 är ett 9.2 försteg med stöd för Dolby PLIIz height, 2 basmoduler, uppdateringsbar via nätverks ingång, nätverksspelare, webradio osv...

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/05 :  23:25:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Sen finns det ju dom som inte bara uppskattar antalet features utan även hur produkten presterar... men det är ju en annan femma...
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/05 :  23:46:42  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Jovisst, jag är den första som erkänner mig besegrad om jag får möjlighet att jämföra och anser ljudet vara 15-20000:- bättre via NAD försteget. Men det kan vara svårt att ordna ett sådant testtillfälle.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:06:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det var menat som ett skojexempel på att vad, som är bra eller dåligt, är högst personligt, inte såsom en uttömmande jämförelse, men jag glömde smileyn

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:15:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Balanserat är kanske inte alltid bättre men en bra egenskap.
(Onkyo har XLR)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:42:25  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Ser ut som ett mycket fint försteg. Med den prislappen bör Primare SP32 med HD-kortet vara ett av de alternativ som ligger närmast till hands. Primaren har jag kikat en del på, men tycker att det blir väldigt mycket pengar. Jämför man funktioner med Onkyon som nämns ovan så känns det även lite tunt.

Jag skulle vilja ha ett hembioförsteg som presterar (minst) lika bra som min gamla Advantage P1 på tvåkanal, så att jag slapp ha två försteg. Men med tanke på att Onkyo PR-SC5507 kostar hälften av SP32 så känns det som det mest intressanta alternativet för mig. Antingen så behåller jag P1:an för tvåkanal då, eller så visar det sig att jag inte hör skillnad....

En sak som jag inte kan utläsa av specen på NAD:en är om den avkodar DVD-Audio och SACD från HDMI-ingång. Det ska Onkyon klara, ihop med en skivspelare som matar ut rådata på HDMI då (t.ex. Oppo Digital BDP-83).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/06 :  01:13:15  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Står inget om DSD på NAD specen, det är DSD du är ute efter. Som sagt klarar Onkyon det.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/06 :  10:22:13  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mirage: ett hembioförsteg som presterar riktigt bra i två kanaler är annars Nuforce avp 17. Men featuremässigt står den sig slätt mot allt annat. Dock kostar den betydligt mindre också, 13k. Känns som att du vill ha det bästa av två världar, många features och funktioner och riktigt bra tvåkanal. Säg till om du hittar en sånt försteg.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:11:18  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nahaz: Nä, det är just det... PR-SC5507 verkar dock va en höjdarmaskin med många möjligheter.

Svanbo: Visst vill man ha det bästa av allt, och till så lågt pris som möjligt!
Jag har som sagt Advantage P1 för tvåkanal och kombinerar med en gammal bioprocessor (Sony SDP-EP90ES) som inte ens har DTS och ingen 5.1-ingång (jo, en för by-pass, men inte som går att reglera). Det känns därför aktuellt att byta upp sig till något modernare.

Jag har tänkt tanken att ha en DVD/BD-spelare som processar filmljud ihop med ett försteg med 5.1-ingång. Jag har dock avfärdat den tanken då jag vill kunna ha flera källor som jag spelar flerkanalsljud från (läs: HTPC, sat.mot. mediaspelare...) och då känns det mer vettigt att ha en centralt placerad processor för detta, istället för en i varje apparat. Målsättning är då även att det ska räcka med en HDMI-kabel från varje källa. Det är ju en hel djungel med olika ljudformat och att diskutera dem kanske inte passar riktigt på HiFi-Forum. Det finns en bra artikel på ämnet på Component, där jag även ställt en del frågor om detta (och fått bra svar).

Med hänvisning till ovanstående går alltså Nuforce avp 17 bort som alternativ för mig, jag vill ha något med de senaste formaten inbyggt. Det lär dock vara ett nytt försteg på gång från Nuforce och det kan ju bli intressant.
Onkyo PR-SC5507 känns som sagt som det mest intressanta alternativet för mig just nu och jag är helt övertygad om att den är tillräckligt bra åt mig för flerkanalsljud. Det jag funderar lite på är hur den funkar för tvåkanal, och det är vi väl på rätt forum och avdelning för att diskutera (även om tråden skulle handla om NAD, men som jämförelseobjekt då...)

Eftersom jag har balanserat till slutsteget och från RIAA så känns det som ett plus om försteget har det. Jag har som sagt tittat en del på Primare SP32 och den har ju både balanserat ut och två in. Det verkar vara en fin maskin för tvåkanal och bra koncept med utbytbara moduler.
Det som jag tycker är lite negativt är att det tagit väldigt lång tid innan HD-kortet kommit och jag har svårt att hitta vettig information om vilka format den hanterar via HDMI m.m. Laddar man ned bruksanvisningar från Onkyo och Primare så ligger den senare ungefär ett ljusår efter när det gäller utförlig information....

När det gäller tvåkanal så funderar jag även en hel del på hur bra inbyggd DAC det sitter i resp. försteg. Jag vill kunna köra från dator (USB), CD och Squeezebox. Inget av dessa försteg har USB in, men det finns det ju omvandlare för. Frågan är då vilken som har bäst DAC av NAD, Primare och Onkyo? Samtidigt är Onkyo så mycket billigare att man kan köpa en bra DAC med USB, t.ex. Hegel HD10.
Då behöver jag dock dubbla XLR in om det ska vara optimalt, och det har bara Primare... Eller så behåller jag P1 för detta och fortsätter köra den för vissa tvåkanal... Många funderingar blir det!

Vill man slanta upp ordentligt är ju Meridian G61R och HD621 ett väldigt fint alternativ. Har visserligen inga XLR, men lär låta rätt bra ändå... Där ingår även USB-ingång.

Onkyo PR-SC5507 känns dock som ett betydligt mer realistiskt alternativ för mig och tittar man på funktioner så kan den så gott som allt som Meridian-kombinationen kan, fast kanske inte riktigt lika bra?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:23:09  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Maglis skrev:
quote:
Vad är bättre och sämre...Onkyon har bara (flera)HDMI och Toslink ingång enligt spec...är det bättre eller sämre än de 3 coaxiala+annat som NAD:en har?

Onkyo PR-SC5507 har tre elektriska och fyra optiska (varav en på framsidan) S/PDIF in, alltså en elektrisk mindre än NAD M15HD.
Fullständig spec som PDF finns här.

joeflo skrev:
quote:
Den är bättre för att den är mera genomtänkt för framtida bruk. Bättre prisatt (Nad:en kommer garanterat att kosta runt 35k= Överprisatt). Det enda pluset för Nad kan vara designen för vissa men inget mer.

Bra att få detta utrett! Då finns det ingen anledning för mig att lägga pengar på NAD M15HD. Gäller samma sak för Primare SP32, d.v.s. att merkostnaden bara är för designen?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/06 :  21:58:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mirage: är det senaste skrivet med ironi eller allvar? Svårt det där med ironi på nätet utan att vara övertydlig med smileys
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/06 :  22:31:33  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Hur kan du tro det? Det står ju klart och tydligt att det enda pluset är designen!

Ironi i skriven text ska man passa sig för, stor risk att det inte går fram. Ställer ju krav på läsarens förmåga att tolka texten på olika sätt... Men jag är född -68 å då tillhör man väl "den ironiska generationen"

Annars då, vad tycker du om mitt resonemang i inlägget innan? Vad har vi för möjligheter till både välljud i två kanaler och de senaste formaten?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/06 :  22:46:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Varför hänga upp sig på specar?

Har man en kravspec och en apparat inte uppfyller den, så stryk den från listan.

Min NAD M3 har inte RIAA. Bra då kan jag välja RIAA själv.

Sen har jag för mig att M15HD är moduluppbyggd, så det kanske kommer uppgraderingar i form av instickskort. Men då kommer mothugget, varför inte göra det klart på en gång? Kanske det beror på utvecklingsavdelningen. Det kommer nya format och nya finesser och även nya kontakttyper hela tiden. Nu har NAD fattat att det ska vara HD och HDMI. Så småningom kanske de stoppar dit en USB-ingång också. Hegel har ju en integrerad tvåkanalare med inbyggd USB-DAC. Skulle aldrig passa in på min kravspec, men för någon annan är det säkert guld värt.

EDIT: Cerwin-Vega kan speca 20Hz. Hur många kastar sig över dem pga det?

IMHO

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/01/06 22:47:37
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/07 :  00:23:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag förstår ditt resonemang Mirage. Det är verkligen inte lätt det här med att kombinera BRA tvåkanalsljud med BRA hembio. Jag har länge grubblat över lösningar. Största problemet som jag ser det är att hembiomarknaden är så förtvivlat bajsnödig vad gäller nya format, nya standarder, nya grejer. Vem vet egentligen vad Dolby Pro Logic IIx hej och hå gör? Och vem använder det? Likt förbannat vill man ofta ha "det senaste" för att vara "framtidssäker". Men det är man egentligen aldrig, inte ens med moduluppbyggda pryttlar. Någonting kommer ändå bli föråldrat, varför inte processorn själv och den är väl svår att byta.

Enklaste lösningen är väl egentligen att ha en riktigt bra integrerad som har en s.k. Home Theatre Pass-through d.v.s. en valbar ingång som går raka vägen till slutsteget. På så sätt kan man ha en lite enklare reciever som man byter ut med jämna mellanrum, medan man har kvar sin fina integrerade som man driver frontarna med när man kör hembio.

En annan, betydligt dyrare, lösning är att ha en riktigt bra reciever/försteg som man byter ganska ofta. Detta känns väl som det dyraste alternativet och går därmed bort för mig.

En tredje lösning som jag själv har valt (just nu iaf) är att ha en ett par år gammal reciever eller försteg (Nad M15 i mitt fall) och bestämma sig för att nöja sig med detta, oavsett nya format, och hoppas kunna köra nya ljudformat via analoga 7.1 ingångar. Detta kommer säkert inte heller att hålla så länge till men än så länge håller det.

För att återkomma till dina funderingar Mirage, så tycker jag väl spontant att Onkyon verkar bäst för dina krav. Mina (och de flesta andras) fördomar säger väl att Nad:en, Primaren eller Meridian alla BORDE låta bättre än Onkyo i två kanaler men jag har egentligen ingen aning. Har inte heller någon aning om vilken som har bäst DAC (vore intressant om någon visste). Om du tjackar upp dig på Onkyo och inte jämför rakt av med din Advantage så blir du säkert nöjd, börjar du jämföra för mycket kanske du börjar höra skillnader...

För övrigt, vart har trådskaparen RobRoy tagit vägen..??
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/07 :  00:34:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
För övrigt igen, trådskaparen nämner ju att Marantz har ett liknande försteg..?
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:14:45  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
huzze: För min del så handlar det om att hitta den bästa kompromissen mellan allt jag vill ha och ett pris jag har kan tänka mig att betala. Om det då t.ex. finns ett försteg med allt jag vill ha utom USB-ingång (Onkyo) till ett bra pris så tittar jag efter en lösning som en omvandlare USB-S/PDIF för en billig peng istället för ett försteg med separat bilddel (Meridian) för nästan fyra gånger så mycket pengar. Därför väljer jag inte bara bort produkter där specen inte stämmer till 100 % med mina önskemål.

Svanbo: Egentligen är jag inte sån att jag jagar de senaste formaten hela tiden, med bra grejer så kan de "gamla" låta väl så bra. Men nu var det drygt tio år sen jag köpte mitt nuvarande bioförsteg och då tänkte jag att det kunde vara roligt med det senaste, så kanske jag kan behålla det lika länge.

Jag prioriterar tvåkanalsljudet och har valt en uppsättning försteg, slutsteg och högtalare för detta. Sedan kombinerar jag dessa med hembio via eget försteg, men nu tycker jag att det är dags att byta ut det och då vill man ju gå igenom ordentligt vilka möjligheter som finns.

Marantz-försteget (AV8003) är säkert en fin maskin, men den kostar 10 kkr mer än Onkyo. Jag har dessutom läst att en del valt Onkyo före den bl.a. p.g.a. bättre möjligheter till inställningar för högtalare i Onkyo. Den intresserade kan nog hitta en del om detta på t.ex. Component eller Minhembio.

Tack för era svar!



Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:30:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mirage: du ska alltså använda bioförsteget enbart för hemmabio och inte stereo? Hur kopplar du ihop allt då, via en vanlig linjeingång på ditt tvåkanalsförsteg eller?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000