HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan vi få slutsatserna mr strmbrg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:04:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Ditåt? Där ligger Fredrikshald, är Du säker på det?

Ingvar


Som vanligt är jag inte säker på någonting.
Som vanligt beror ju sanningen mest på hur man vrider på laptopen.

Med andra ord, kommer alla som önskar springa i en utpekad riktning, lik förknådat att springa åt alla möjliga håll.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/01/05 11:06:59
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:53:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
En tanke som slog mig i.om. allt prat om bas och diskant är den så kallade loudness-funktionen. Dom flesta "Svenssons", iaf dom jag känner har stor förkärlek till loudness och jag kan själv inte heller förkasta denna funktion. En loudness för er som inte vet är en knapp/reglage/funktion som höjer bas och diskant, en bra loudness höjer bara bas och diskant på låg volym och minskar med volymen. Detta för att kompensera att vi hör låga och höga frekvenser sämre vid låga decibel. Denna funktion sitter sällan på moderna hemma-stereos, dock finns den fortfarande kvar i bilstereo. Sen upplever jag att äldre anläggningar, både högtalare och förstärkare i regel har mera bas och diskant, d.v.s en olinjär frekvenskurva. Dock gäller detta såklart inte alla anläggningar. Kan detta vara en orsak till att många vill ha mycket bas ? Spelar man musik på låg volym så uppfattar jag vissa anläggningar som basfattiga, har märkt detta speciellt i bilar där man har "lagom" nivå på registerna vid normal lyssningsvolym men då man drar på lite så dominerar basen. Kanske borde införa loudness igen ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/05 :  14:10:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Han pekar åt Rysslandshållet till och vill nog säga till svenska folket att ryssarna är ett dj#164;vligt trevligt och iofs vettigt folk men försök inte ge dem på käften får då får ni bara däng. Och så vill han nog också meddela att det är hög tid att ödmjukt be att få ansluta sig till den där gasledningen på Östersjöns botten och köpa mer elektronik från Ryssland innan Sverige är totalt kaputtskij.

Jag tror han vill peka på en sak till, nämligen att ta efter de gamla sovjetryssarnas skepsism mot allehanda konstigheter och diktat och skapa sig en egen uppfattning. "Sluta vara sådana får som travar i flock".
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/05 :  15:25:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Nu spårar det ur !!!
Dags att stänga ??
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000