HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av element? Del 2.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:07:42  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hejsan!

Nu bygger jag för fullt på mina 2-vägs högtalare. Men jag har ju inte bestämt vilken diskant jag skall använda.

Lådan är på 78,8 liter netto. Basarna är två Peerless 217WR33 per låda. Parallellkopplade.

Vilken diskant kan passa ihop med detta tro?

Har sneglat lite på dessa:
Peerless 62CT
Peerless 100DT26/72

Vad bör jag tänka på? Är det lämpligt att dela vid 3000Hz?
Vilken kännslighet ska jag välja på diskanten?

Hade!
MVH /Mattias

Nästa projekt: Subwoofer

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:55:34  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ingen som har något förslag?

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:22:07  Show Profile Send falukorv a Private Message
Jag vet en som skulle ha tagit CT 62 i så fall.
Men ! jag vet inte vad du har för känslighet och andra parametrar på basarna.
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:29:58  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Basarna är Peerless 217WR33.
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 28.2-4500
Effekt (W): 150
Känslighet (dB/SPL) : 89.5
Resonansfrek (Hz): 28.2
Vas: 79.7
Qts: 0.27

Här är databladet: http://www.d-s-t.com/peerless/data/850136.htm

Och det är ju som sagt två sådana basar per låda...

Tacksam för svar!
MVH / Mattias

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:39:54  Show Profile Send falukorv a Private Message
Ser ju alldeles utmärkt ut att dela vid 3 KHz med 12dB filter.

Ska du köra 2½ vägare ?
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:48:13  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok.
Vi vänder på frågan :)
Ska jag köra med 2½ vägare?

Är inte så insatt i det hela så jag vet ärligt talat inte vad jag vill. Ritade en låda som såg bra ut med dom basarna men sedan så begriper jag inte så mycket mer.

Jaja. Jag är tacksam om ni vill hjälpa mig iaf...

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/15 :  04:10:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Jag vet en som skulle ha tagit CT 62 i så fall.

Om jag inte minns fel, Celef?

Finns dem att köpa i Sverige? Har för mig att de nämndes i ett "budgetkit"-inlägg.
(Ganska fula dock )

2- or 2½-way, that is the question!
Ställde mig samma fråga för halvåret sen, efter goda råd sattes 2st 6.5"-basar i varsin 18L-kammare, samma avstämning.
Testade många olika filter,
(där fanns många vänliga själar i vår värld, villiga att konfigurera olika testfilter åt mig )

.5-vägare ger ju en schyst basförstärkning, i mitt fall gav den inte mycket. Diggade ljudet fr "hela basen" & ville därför utnyttja hela dess register, en parallellkoppling passade perfekt ihop med diskanten jag använde. (Seas 27TFFC).
(Hur detta kom sig har jag inte riktigt förstått 97dB kontra 92-93dB)

Iaf, jag skulle nog kört på 2-vägs.. Misstänker att du får gott bastryck ändå Annars är det ju bara att testa 2½!

Jag upplevde iaf att allt blev mycket enklare att korrigera med ett tvåvägs-system.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/01/15 06:57:25
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:35:57  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok. Tack!
Då kör jag tvåvägs. Men åter till frågan. Vilken diskant tror du blir bra till detta? Svårt att säga förstås men jag tror det blir närmare ett bra resultat om NI gissar på en bra diskant istället för at jag gör det...

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/15 :  16:05:14  Show Profile Send tengil a Private Message
Vet inte hur de skulle matcha, men mina i mina ögon glänser seas H534m samt vifas xt25..
Jag håller på och provar med audax nu, sen blir det garanterat någon av dem!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:38:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag var spekulant på H543:an, men efter ha hört mig för på diverse ställen blev det H881 ist (27TFFC)
Den är jag nöjd med, känsligheten ligger som nämnt lite högre också.

http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF
385kr/st på hifikit.

Om du lägger till lite $$$ så tror jag att moderatorn, epkpeng har scanspeak D2905/9700 till salu för 1800kr/par

2600/par på hifikit.

Har bara lyssnat på 9300:na, mycket välljudande,, misstänker (efter vad jag läst) att 9700 är bra mycket bättre.

Men sen kommer känsligheten in i bilden, undra hur bra de står sig mot p-kopplade, 89.5dB

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:41:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
N lär återkomma med resultat på XT25:an också..
Här är en mätning på den,
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Drivers/Vifa_XT25/vifaxt25.htm

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:16:41  Show Profile Send marens a Private Message
quote:

Vaddå, du vet ju att man tappar 2-6dB i baffelförlusten som man måste kompensera för. Sen är nog P17RCY basarna mera runt 89 90 styck typiskt skulle jag tro, monterade i en vägg.

Skulle också rekommendera någon utav seas diskanterna med lägre fs. Om du tänker använda 8" till mellanregister så bör du nog sikta på en delning runt 2k.

Edited by - marens on 2003/01/15 19:22:39
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:30:00  Show Profile Send tengil a Private Message
Mätningen på vifan såg väl riktigt bra ut? Den klarar väl att delas lågt?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:30:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
P17RCY är nog närmare 91 än 89dB... Åtminstone enligt de källor jag har. Men man tappar i baffelförlusten så därför går det bra att parallella dem och ändå kunna matcha dem mot en diskant med rimlig verkningsgrad...

H534 är f ö busbra.
Återkommer med mätningar på XT25 när jag har en låda att sätta dem i... Förhoppningsvis innan mässan i sthlm.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:39:59  Show Profile Send marens a Private Message
Fast dom har väl ganska tunn bas så man kan inte utnyttja alla 91dB utan man måste baffelkompensera mera än man brukar. De är säkert 91dB vid 2000Hz men det är ju känsligheten i basen som räknas.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:44:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jo men marens du måste väl om någon förstå att man kan inte ange känsligheten i det obafflade området för ett element som sedan kan sitta i många olika typer av bafflar. Då kan man inte jämföra känsligheten. Anger man den däremot för det bafflade området och man vet baffelkorrektionen så är det hela däremot jämförbart och solklart!

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:47:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:

Vaddå, du vet ju att man tappar 2-6dB i baffelförlusten som man måste kompensera för. Sen är nog P17RCY basarna mera runt 89 90 styck typiskt skulle jag tro, monterade i en vägg.

Skulle också rekommendera någon utav seas diskanterna med lägre fs. Om du tänker använda 8" till mellanregister så bör du nog sikta på en delning runt 2k.

Tänkte mer på delningen kring 2.5Hz, då bidrar ju baffeln med en del.. Men med min smala baffel kan det nog väl handla om 5-6dB i basen, men inte i mellan-reg?
Inga basmonster med avstämd till 45Hz blir det lite punch. (idag med 1.5mH|13uF fast med endast en bas).
(mätningarna på seas site är ju gjorda i en 12L-slutenlåda)
Du vet, you where there

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:29:00  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Halloj!

Nu har jag varit i hos farsan i Östersund och byggt ihop lådorna. Stabilt och tungt blev det. Jag fotade under bygget och lägger ut det på min hemsida när jag framkallat, om nu någon är intresserad av hur en riktig amatör bygger...

Jag har dock inte tagit upp hål för diskant. Började fundera lite stilla på hur det skulle vara med ett trevägssystem? Är det värt det extra besväret. Isf tänkte jag Peerles mellanreg (den där inkappslade) och en lite billigare diskant. Eller är det bättre att satsa på en dyrare (och bättre?) diskant och ett tvåvägs? Blir det någon stor skillnad om man delar basen vid ca.1500 istället för 2000-2500?
Det där med baffelkompensering förstår jag inte heller. Men upplysningsvis så är mina så smala som möjligt. 270mm.
Ja, det var sanneligen inte lätt det här. Och vad gäller filtren så förstår jag inte vad som menas med branthet?

Men men, lådorna är som sagt byggda så nu är det bara att bestämma sig och handla och prova. Spännande!

Hade!
/ Matte

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:55:07  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Och en sak till. Vad är det för fel på ett bredbandselement? Typ FE 204 för en tusenlapp styck. Sidan 39 i hifikits katalog.
Skulle det räcka med en sådan kanske?

Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:37:52  Show Profile Send Glenn a Private Message
Hej AudiMatte! Bredbandselement har en stor fördel kontra uppdelade system. Detta eftersom ett sådant element i stort sett fungerar som en punktformig ljudkälla. Tex så kommer HELA den akustiska gitarren på inspelningen från samma punkt istället för att bli uppdelad i grundtoner (bas/mellanreg)och övertoner (diskant)som måste ses som VÄLDIGT onaturligt. Detta gäller först och främst vid lyssning nära högtalarna, vilket ju är det enda sättet (förutom rums-dämpning) att undvika rummets alla påverkande reflektioner.

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:45:23  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok. Nu vet jag inte vad jag ska satsa på. En bra diskant och dela vid 2000 eller ett bredband och dela vid 750-1000Hz?
Kom på att FE204 är lite väl stor. Finns det mindre?

Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:52:27  Show Profile Send Glenn a Private Message
Glömde visst bort den andra sidan av problematiken (allt är ju naturligtvis inte bra med bredbandselement heller, annars skulle ju alla fabriksbyggda högtalare använda sådana!). Det största problemet är inte just själva diskantåtergivningen som många verkar tro, iallafall inte NIVÅN på diskant-tonerna. Däremot så ger bredbandselement pga deras storlek a/ högre distorsion av diskant & b/ sämre spridning av höga frekvenser. Till att återge bas-register så behövs ju som bekant stor luft-återkoppling, vilket resulterar i stora membran. För att återge diskant-register så behövs mindre membran för att få tillräcklig spridning samt ännu viktigare: för att kunna accelerera upp membranet så fort som krävs vid tex 20 000Hz..

Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:56:48  Show Profile Send Glenn a Private Message
För att inte strula till det ytterliggare, (ville bara förklara så att du kan göra ett eget val, brukar kännas roligare och tryggare så..) så skulle jag valt att ändå göra en delning pga att detta totalt sett ger fler fördelar om filtret bara gör vad det ska! Om du har funderingar över hur ett sådant konstrueras så är det bara att fråga! /Glenn

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:27:49  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok. Tack för infon!
Jag satsar väl på en bra diskant till de där åttorna iaf. Hur blir det när diskanten är 8ohm och basarna blir 4ohm tillsammans?
Skulle vara kul att fixa ett eget filter så kanske man lär sig lite om det också. Men vi tar det när jag bestämt mig och köpt diskanterna. Det håller redan på att bli kortslutning uppe i skallen på mig...

Henricsson--> Dom där Scan-speak 9700 verkar väl bra. Men vad tror du som sagt om kännsligheten?
Vad bör det minst vara för kännslighet till mina åttor?

Vad förlorar man om man delar vid 2000-3000 istället för under 1000 om man har ett separat mellanreg med i bilden?

Hoppas jag inte är för jobbig med alla dessa frågor... Men som sagt, det är ju bara(?) diskant och filterklattret kvar nu...

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:53:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hello

Hur ser lådan ut? Du får gärna skicka några till martinhenricsson79@hotmail.com
Jag tycker du ska satsa på 9700:n om du har råd. Tänk på att diskanten tar hand om ett rather big frekvensområde.
Testa först med P-kopplade basar, hamnar diskanten för mycket i bakgrunden så kan du köra 2½-vägs (du delar en av basarna tidigt, 200Hz kanske) då korrigerar du basförlusten pga baffeln + att känsligheten i mellan reg passar 9700:an bättre (det är väl precis samma känslighet?) blir ljudet för "vasst" kan du dämpa diskanterna lite. Basarna bör inte dämpas.

Jag hade inte kört tre-vägs om jag vore du. Det behöver du inte med dem basarna.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:04:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Tänk på att diskanten tar hand om ett rather big frekvensområde.

Ett intressant uttalande!
Frågan är om det stämmer? Tänker vi att diskanten kör från 1500 Hz till 20kHz så är det lite mindre än 4 oktaver... Kör vi basen från 80 Hz till 1500 Hz så är det något mer än 4 oktaver...
Även med en bas med klent basområde och en delning som ligger rätt lågt så får basen faktiskt ett större frekvensområde att sköta än diskanten... Tänka sig!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000