Author |
Topic |
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 18:10:52
|
Det har du förståss rätt i, so much to learn so little time. Läsa på?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 19:42:27
|
Gokväll!
Man får lära sig saker hela tiden här.... Kul!
Henricsson--> Jag har inte framkallat bilderna ännu. Om det var det du ville att jag skulle skicka till dig!? Det dröjer väl ett par vackor till´innan dom kommer...
Ska ner till stockholm i februari så då passar jag på att handla elementen då.
Blir nog dom där 9700 diskanterna om ni tycker dom är bra. Jag kostar gärna på lite eftersom jag har laggt ner mycket jobb på lådorna...
|
Nästa projekt: Subwoofer |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 20:41:10
|
Aha, trodde du anv digitalkamera. Bra idé. Kontakta epkpeng (moderatorn), tror han har rabatt på dem. 1800kr/paret mot hifikit's 2600kr/par.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 18:31:28
|
Vet ej hur man infogar bild. Det står HTML-off och jag vet ej hur man ändra...
Men jag prövar denna variant. Bilden ni förhoppningsvis ser är kurvan på min låda med Peerlees 217 (Grön linje) och Vifa P21WO2008 (Röd linje) Vilken kurva är att föredra?
Annars ligger bilden på www.flygklubben.com/graf.jpg
En annan aspekt är att kännsligeten blir 94dB med vifan, vilket är lite väl högt och svårt att hitta diskant till...
Men om vi börjar med kurvan, Vilken e bäst?
Hade // Mattias
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:35:20
|
"Men om vi börjar med kurvan, Vilken e bäst?"
Den som låter bäst! :-) Annars:
"2. Obtaining a balanced steady-state spectrum at the intended on- axis listening position is also very crucial. This is determined using a swept 1/3 octave pink noise signal and a voltmeter. This goal is ruler flat response from 150 Hz to 20 KHz. Response below 150 Hz is boosted by 1 dB or so to obtain a better subjective bal ance in the case of an LF cutoff above 40 Hz. Deep bass is measured using near-field swept sinewaves in the listening room."
och...
"7. A sealed enclosure is clearly preferable in systems with woofers up to 8". Vented systems can obtain a lower F3 for a given size and efficiency, but are vulnerable to infrasonics and are subject to detuning with parameter drift. for these reasons avoid vented systems with an Fb above 35 Hz." |
sound pollution |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 22:36:38
|
Bredband. Funkar inte Bandor 2´´ till det. Tar ingen plats och kan delas vid 2-600 hz kanske. Dyr, kanske jag måste tillägga. |
Hifiarkeologen |
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:34:44
|
Har bara de två alternativen, Peerlees 217 och Vifa P21WO2008, eftersom lådorna med försänkta hål här byggda. (Ej diskanthål än dock).
Börjar gilla idén med Vifa allt mer. Men det går väl dåligt med en diskant som har kännslighet på 91dB. Två diskanter?
Det jag funderade på angående kurvorna var vilket som är bäst, fulare kurva med lägre F-3dB eller vice versa?
Och Celef--> "Den som låter bäst! :-)" Nu fick jag ju en idé till. Kanske man köper två av varje och provar bägge. Sedan köper jag två till av den sort som var bäst och använder de överblivna till ett par lådor till...
|
|
|
Topic |
|