HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 felvända högtalare !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/01/03 :  19:05:59  Show Profile Send urban a Private Message
för några (många) år sedan så fanns det en artikel i en engelsk Hi-Fi-tidning om hur skribenten hade vänt sina högtalare så att allt ljud reflekterades från bakväggen, INGET direktljud alltså !Jimmy Hughes vill jag minnas var skribentens namn om minnet inte sviker mig. En hyfsat känd sådan tror jag. Brukade (brukar ?) mest skriva om olika sätt att förbättra ljudåtergivningen.
Detta sätt att ställa upp högtalarna på är inte något som jag har stött på någon annanstans men Jimmy tyckte i alla fall då att det var ett bra alternativ, detta utan att ge någon vetenskaplig förklaring till varför utom för att han tyckte att det lät bra förstås.
Jag själv provar denna uppställningsmetod just nu. Mest beroende på att jag nyligen flyttat till ett nytt hus där mitt nya hobbyrum
har väggar endast klädda med kakel, lite drygt halvvägs upp mot taket och därutöver betong! Och tid till någon ombyggnation av rummet finns inte än.
Dessa kakel/betong väggar är som ni förstår inte riktigt den ultimata ljudmiljön, men jag har åtminstone försökt dämpa med diverse mattor så gott jag mäktat med.
Som lök på laxen är rummet helt kvadratiskt- 4,3X4,3m
Så att tämja denna ljudmiljö är inte tvärgjort, men plötsligt kom jag ihåg denna artikel om dom felvända högtalarna. Och tanken slog mig att det är kanske enklare att tämja detta med reflektioner om det helt enkelt inte finns något direktljud som ställer till det i det första skeendet!(att anse att direktljudet är problemet är nog inte helt vanligt!)
Sagt och gjort - högtalarna vändes och provspelning vidtog och jag måste säga att teorin verkar inte vara helt fel!
Det är för tidigt att säga att det verkligen fungerar på alla sätt, det får framtiden utvisa.
Jag skriver detta mest för att fråga om någon på detta forum har provat detta eller har någon kvalificerad teori om varför detta fungerar alternativt ABSOLUT INTE kan fungera

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/03 :  19:23:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Klart det fungerar, du verkar ju nöjd. Men det är nog inte ett ljud som det är tänkt från producent/inspelningstekniker sida. Det skall man nog inte ta så hårt utan bara glädjas om det funkar för dig.

Det finns ganska många högtalarkonstruktioner som använder rummet medvetet för att uppnå ett visst ljud även om nog ingen (utom gamla Bose 901) bara använder reflekterat ljud.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/01/03 :  19:36:56  Show Profile Send urban a Private Message
jovisst är jag ganska nöjd, faktiskt för tillfället förvånansvärt så får jag lov att säga!
Men eftersom detta är så nypåkommet så vill jag inte dra några absoluta slutsatser om hur bra det verkligen fungerar.
Nyhetens behag kan lätt bedra - får se om några veckor om det fortfarande låter bra.
Sådan är jag ! Alltför många gånger har man tyckt att - JIPPI!! - deta var ju världens bästa tweak för att lite senare inse att det bara var annorlunda, inte bättre.
Så därför vill jag inte påstå att detta verkligen är något som fungerar. Det fungerar dock säkert för någon och har jag tur kanske det gör det för mig!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:40:32  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag provade också det du gjort när jag läst artikeln och vad jag
minns så blev jag överaskad av hur pass bra det trots allt lät.
Uppställningen blev dock inte kvar så den vanliga uppställningen
lät väl förmodligen bättre, det här var väl ca: 15-20år sedan så jag
minns det inte så tydligt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/04 :  18:08:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har kört så vid ett par tillfällen när det skulle visas film i en stor lokal med kala väggar
och vi inte hade tillräckligt långa högtalarkablar. Det funkade förvånansvärt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/01/04 :  18:13:35  Show Profile Send urban a Private Message
att det fungerar så pass bra hos mig har säkert att göra med dom akustiska förhållandena i mitt rum. Om jag akustikreglerar rummet så blir det "normala" sättet att ställa högtalarna kanske (troligtvis) det bättre sättet.
Den reflekterande ytan med denna metod behöver dessutom alldeles säkert vara just så reflekterande som tex kakel är. Ett mer normalt dämpande väggmaterial förtar säkert mycket av den effekt som jag upplever just nu.
Annars så hade det varit intressant att få en kommentar om just detta med återgivning endast via reflektioner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000