HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 100 år av envishet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/12/31 :  11:26:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Så här på den sista dagen på detta sekels första decennium kan vi kanske dra oss till minnes att det var under de första 10 åren på nittonhundratalet som elektronröret uppfanns, även om glödlampan är lite äldre.

Framåtsträvande kreativa tekniker började snart snickra audioförstärkare av dessa nya byggklossar, den historien tänkte jag inte avhandla, det har bättre skickade författare redan gjort.

På förtiotalet höll det på att ta en ända med förskräckelse då bakåtsträvande ingenjörer bokstavligen slängde grus i maskineriet då de var helt ovetande om att transistorn är avsedd att bygga datorer av och i stället oförtrutet bedrev plågsamma ljudförsök under årtionden, dom lade å andra sidan grunden för HiFiForum, vilket vi får lända dom en stunds tacksamhet för.

Elektronröret var således under lång tid en utrotningshotad art, därför vill jag på denna nyårsafton påminna om att en av de absolut viktigaste personerna för den väldsomspännande renässans rören har fått idag är vår forumvän Erik Andersson.

Vill alltså skicka ett stort tack till Erik och önska er alla ett gott nytt år, sänder er en Skål! medans Tennysons klocka ringer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:07:14  Show Profile Send Lech a Private Message
Håller med i hyllningskören

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:22:55  Show Profile Send abbot a Private Message
Även jag ansluter mig med glädje.

Salut Perka!

/Stefan
Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:28:39  Show Profile Send GOING a Private Message
Som en hyllning till elektron-röret sitter jag o värmer mig med (20)st !!!?? igång just nu. Försteg o två mono-block........Vem behöver mer fyrverkeri-pjäser på nyårsafton då??? Gott nytt !!!

AoA
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:20:30  Show Profile Send edison a Private Message
Är nu (i runda slängar) 10 år sen en Edison 60 mödosamt (och långsamt, hehe) tog form och fason i min förra lgh...och den jobbar bara på! ;-)

Vet inte om det är "10 år av envishet"... men kan iaf säga att "förnöjsamhet" stämmer bra in

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/01/03 23:21:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/04 :  10:16:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska man vara tjurig och grinig måste man ju påpeka att det bara var TRIODEN som firade 100-årsjubileum förra året medan pentodvännerna har att vänta 18 år till.
Alltså de ut hyllningskören som kör med tetroder och pentoder får sätta sig ner igen, alla vi andra står upp och sjunger vidare ....
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:54:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Suverän uppfinning 300B rören kom 1928 och är fortfarande en av de mest väldjudande hifi komponenter som går att uppbringa. Kolla in Pix bygge med 80 år gamla trioder, har lyssnat låter braaa.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/04 :  14:16:19  Show Profile Send Lech a Private Message
Elektronrör, är det inte Trioder ??
Finns ju "hel och halv" rör åsså förstås!!
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/01/04 14:17:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/04 :  15:34:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns ju rör med hur många galler som helst. Har sett något om oktoder ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000