HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärktips för 30-40 000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:58:06  Show Profile Send kimson a Private Message
Hej på er!

Min Denon PMA S10 mk2 skall nu efter 11 års trogen tjänst få en efterträdare. Övrig utrustning består av SACD-spelaren Marantz SA15-S1 Samt Dalis referenshögtalare Euphonia MS4.

Budget ca 30-50 000 kr (beg. eller nytt)

Har inte hunnit lyssna på något än, men läst om följande;

Mctosh MA6900
ASR emitter
MF kw500 eller Trivista 300
Lyngdorf
Classé 2100
Audia flight one mk2

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda, eller andra förslag?

Stort tack på förhand
Kim


Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/12/30 :  16:09:40  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag tycker du ska lyssna på MBL.

De har två integrerade förstärkare. Den "billigare" MBL 7006 är mycket bra. Och ligger inom din budget. Det finns ju även en dyrare: MBL 7008.
Båda finns hos Audio Concept i Stockholm.

mvh,
Uffe


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/12/30 :  21:14:55  Show Profile Send softishman a Private Message
Gryphoon eller hur det nu stavas skall vara otroligt bra enligt många! Callisto tror jag en integrerad heter...
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/12/30 :  22:20:58  Show Profile Send optimus a Private Message
Krell S300i.
Mkt trevlig allround förstärkare med gott om kraft!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/12/31 :  00:08:40  Show Profile Send sopwith a Private Message
Varför byta Denonen, är den trasig?
OM du nu skulle få för dig att byta den vilket jag iofs tycker är helt onödigt så låna hem den/dom förstärkare du är intresserad av för en grundlig genomlyssning med dina grejor först, du vet grannens gröna gräs och allt det där.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2009/12/31 :  10:59:10  Show Profile Send kimson a Private Message
Så du menar att jag redan har den mest välljudande förstärkaren som finns? Eller att alla förstärkare låter likadant?

Jag är medveten om att dyrast inte nödvändigtvis betyder bäst, och att matchningen också är viktig. Men jag har haft den i elva år och är nu sugen på att se vad en uppgradering skulle kunna göra för ljudet.

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/31 :  11:22:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
Efter 10 år kan man byta ut alla elyterna mot nya, fräscha.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/12/31 :  11:39:37  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag gillar ju McIntosh - ge den en chans, risken är stor att du gillar den
Bytte flera gånger om året innan jag köpte mina nuvarande McIntosh för ca 5 år sedan - har fortfarande inte en tanke på att byta...

Mvh
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/31 :  11:40:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det inte som så, att förstärkare i dessa prisklasser gör det mesta "rätt"????

Jag tvivlar på att du hittar nån riktig surhink som inte har rak frekvensgång, lämnar kilovis med dist eller inte fixar kapacitiva/induktiva laster i låga impedanser.

Vad jag säger är att du bör nog följa råden som säger "Lyssna hemma i lugn och ro!" Oavsett om det är Krell, McIntosh e.d.
För det handlar lika mycket om att du ska känna förtroende för varumärket, det ska passa in i vardagsrummet (Waf, Waf som en klok kvinna uttryckte det.. ) Du skall vara nöjd med ljudet grejerna levererar OCH de skall slutligen helst passa ihop med befintlig utrustning. Till sist och syvende handlar det mest om tycke och smak, inte huruvida det ena är bättre eller sämre än det andra!

Så, vad ger dig gåshud av välbehag inom musiken idag?

Du är ju inne på det roligaste av allt, att prova sig fram till nästa inköp!

Lycka till!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:11:20  Show Profile Send kimson a Private Message
Först vill jag tacka för alla tips och synpunkter.

Visst blir man sugen på att köpa en något begagnat förstärkare när man ser prisfallet. Men då får man just problemet med att de flesta privata säljare naturligtvis inte är så pigga på hemlåning. Att först låna från butik, och sedan köpa beg. känns omoraliskt för mig.

Vad gäller WAF så är jag ganska lyckligt lottad med en förstående fru, dessutom är jag själv också intresserad av heminredning och vill helst ha något estetiskt tilltalande. Alternativt köpa en snygg bänk att gömma undan grejjerna med.

Eftersom jag har två underbara småbarn, så finns dock inte tiden att provlyssna allt på marknaden, därför denna tråd.

Och visst, AlfaGTV, det är faktiskt kul med detta projekt : )

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/12/31 :  13:12:21  Show Profile Send sopwith a Private Message
Visst är det roligt att byta grejor, det finns en matchande förstärkare till din CD fråm Marantz, den både låter fint och ser snygg ut med sitt blåa skimmer, tror att skillnaden från den och upp till klassen 40" inte är direkt hörbar.
Skall man köpa ett ohört kort så finns ju Bladelius, han levererar alltid med kvalité och har en toppservice om olyckan är framme.
Danskta apparater har jag personligen lite svårt för (högtalare undantaget som dom lyckas osedvanligt bra med), känns som att den flesta Danska hififirmor "tunar" ljudet åt det ljusa hållet, jag har haft några Danska grejor men allt är såld pga detta, djup och liv liksom försvinner, men som sagt bara min åsikt, detta med åtanke om att din Denon har ett lite gött fläskigt ljud som tilltalar.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:04:10  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Klart du skall byta
Det är alltid kul att ha ngt nytt - man måste fräscha upp sin tillvaro ibland - tänk va glad du blir varje gång du ser din nya McIntosh i hyllan o tänker "faaan va snygg den är, varför bytte jag inte innan?"
Sedan konstaterar du att den låter bättre än den är snygg - och eftersom det inte går ihop kommer du alltid vara förundrad över McIntosh och bara byta inom märket*

*det kan alltså bli så här - högst troligt iaf


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2010/01/02 :  22:44:54  Show Profile Send stegg a Private Message
Har precis bytt till Mcintosh, och kan bara ställa mig i hyllningskören. Och så har den många roliga knappar
Go to Top of Page

RobRoy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/01/03 :  00:52:15  Show Profile Send RobRoy a Private Message
Med tanke på att du har Dali högtalare, så skulle jag matcha med något som passar dom perfekt. Tre märken som jag förstått gör de flesta Dali älskare glada är: NAD, Yamaha och Parasound. Av de tre är nog Parasound mest "high-end".

Här är ett ypperligt slutsteg, som flera norska dali-ägare är nöjda med: http://www.parasound.com/halo/a21.php
Jag har själv dock aldrig hört Parasound.

Mitt favoritmärke, som jag dock inte vet hur det fungerar med Dali är Hegel. Dom gör riktigt riktigt bra förstärkare.

------------------
Dali Mentor 8
NAD M15+M25
http://www.minhembio.com/KSP_RobRoy/
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2010/01/04 :  11:22:49  Show Profile Send Smackman a Private Message
Parasound gör fina slutsteg helt klart hade själv A52 ..McIntosh 6900 har jag haft och det är en klart mäktig integrerad ..
Nu kör jag en Shanling A-3000 med rör i förstegsbiten och den sitter jag nöjd med fortfarande efter 1 år ! Ljudmässingt så påminner den en hel del om McIntosh av de jag haft och den kostar en bråkdel så den är mitt tips om du vill spara en slant :)


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000