HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyraste hifi-pryl du köpt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:11:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ett sprillans LP12 drivverk i valnöt för ett antal år sedan...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2010/07/23 :  21:28:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message
tror att dyraste jag givit för någon pryl var när jag köpte min NAD 312 för många år sedan, har för mig att den låg på ca: 4000kr då, resten av min anläggning har jag byggt själv i omgångar och det kan hända att totalkostnaden för något för eller slutsteg har blivigt dyrare än 4000, men det har jag inte märkt av då jag spritt ut köpen av komponenter över en lång tid.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2010/07/23 21:29:40
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/07/24 :  10:51:23  Show Profile Send hogga a Private Message
Det jag betalat mest för är helt klart mina högtalare. Ett par begagnade Wilson-Benesch Discovery för 30.000 kr.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2010/07/24 :  17:47:15  Show Profile Send kent_n a Private Message
Början på -70 talet, köpte en Ferguson förstärkare 2 X 12 v. Dålig som attan och fruktansvärt dyr för min ekonomi vid det tillfället
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/24 :  18:44:59  Show Profile Send byZan a Private Message
När jag flyttade hemifrån på mitten av 70-talet så köpte jag en Akai reciver på avbetalning, 3500kr + ränta + aviserings - och uppläggningsavgift.
Det blev mycket dyrare mot vad jag trodde att det skulle bli, men sedan dess har det aldrig blivit något mer på avbetalning.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:03:44  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Det blir nog Scan-speak elementen, som jag använder till en del byggen. Dessa element är ordentligt dyra. Men det är svårt att hitta något annat med lika bra upplösning.

Eriksson
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/07/24 :  22:56:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Det dyraste enskilda är nog min vinylspelare som jag köpte ny. I synnerhet om jag räknar in pickup och diverse andra tillbehör. Skulle tro att sluträkningen var nånstans kring 15.000. Men den har varit värd allt vill jag tillägga. Det är en Project rpm9 och den har varit och är perfekt för mina behov!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:28:39  Show Profile Send nikwal a Private Message
Det är nog en teve, den har fantastisk fidelity på bilden men synd att ljudet låter apa på den dock. ;-). Nää har jag köpt nå dyr hifi, det tror jag knappt och om så är fallet så har jag lyckats förneka det in i det sista. hmm det är nog förresten högtalarelementen som var dyrast, eller lådorna om man ser till varge enskild detalj..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/08/28 :  12:15:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är nog en teve, den har fantastisk fidelity på bilden men synd att ljudet låter apa på den dock. ;-)

Då kan jag tipsa om Q-Acoustic,s högtalarsystem. Det är ett 2.1 system som kom nu i onsdags. Och jag är faktiskt rätt så imponerad att TV:ns ljud kunde bli så bra.

Har inte plats för någon mer högtalare där min center står så denna är perfekt. Finns bl a på Hifi Consult, det var där jag köpte min. Finns för två olika storlekar på tv. 32 till 42 tum och den jag har för 50 tum. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/08/28 12:17:06
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/08/28 :  12:28:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min integrerade förstärkare som jag köpte ny för drygt 20000kr. Högtalare köptes också nya för 20 och resten beggat.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/09/15 :  01:45:40  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Klipsch RF-82, 11,000 kr. All elektronik är begagnad dock.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/09/17 :  11:45:17  Show Profile Send Jonas a Private Message
Det dyraste enskilda jag köpt är ett par QRS Merkurius som inköptes nya år 2004 för 20000:- Jag hade kvar dem till i vintras då jag sålde dem för 9500:- (släppte dem billigt pga några märken i faneren) efter att jag provlyssnat mina nya pK som kostade mig typ 6500:- tror jag. QRS hade ingen chans och åkte rätt ut... Jag måste dock säga att QRS:en givit mig många (förmodligen minst 1h/dag utslaget) timmars musikalisk njutning.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Krizpee
Starting Member

9 Posts

Posted - 2010/09/17 :  12:24:02  Show Profile Send Krizpee a Private Message
Audionet SAM v.2 gick på 15 tkr beg. (men då fick jag ju en CAT på köpet.)

Bra musik är bra musik

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:18:27  Show Profile Send ekman a Private Message
Mitt försteg tror jag nåste vara det dyraste, Krell KCT för 35-40tusen nånting kommer inte ihåg exakt.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2010/09/17 :  20:12:01  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ett par Wilson Watt/Puppy 7:or som kostade sexsiffrigt.
Mvh
Go to Top of Page

bbking
Member

168 Posts

Posted - 2010/09/18 :  14:35:56  Show Profile Send bbking a Private Message
quote:
Vad är det mesta du nånsin pröjsat för en enskild pryttel till anläggningen?

Jag skriver som strmberg "den dyraste..."
Blir 3 saker:
1. XLR Kabel Purist Audio Design beggad för 3000:-
Upptäckte härom dagen att efter en massa omflyttningar och tester så satte jag på ett par XLR från KjellåCO till slutsteget för de var böljiga långa och smidiga vid omflyttningarna. Å se på F...N de sitter kavr och jag har inte märkt ett skit. Så helt bortkastade pengar!?!? = DYRT
2. Fynd på beg marknaden av ett par fina stativare för 6500:- (Ny pris 20000). Tror fasiken han sålde dem ty de låter smörja (blääää)= DYRT
3. Liten finurlig produkt för 10000:- som man kan köpa minst lika bra för 2000. = DYRT

Man kan väl säga att detta är de mest dyrbara erfarenheterna i HiFi världen förutom lyssning som jag erfarit.

Lyssning: Har väl lyssnat låt säga i snitt 2 tim per dag från jag var 14. Det blir ca 35år x 356dagar x 350sek (ungefärlig kostnad inkl soc avgift för en tjänsteman) = 4.471.250 sek

bbking - System & tankar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2010/09/18 :  19:09:06  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Mina nya högtalare av märket Kudos.
Bästa högtalarna jag haft i huset, med råge.
Glad att jag inte "snålade".

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2010/09/22 :  21:47:45  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag gav 8 000 kr för Alchemist Nexus förstärkare, ett demoexemplar. Ordinarie pris 11 000 kr.
Det är min anläggnings dyraste pryl. :)

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/24 :  10:50:36  Show Profile Send mangs a Private Message
precis som med så mycket annat är det lätt att bli fartblind gällande ingående komponenter. Jag tycker dock man skall ha i åtanke vad man får ut av det hela. Många med dyrare anläggninagr spenderar en hel del tid med dessa och det frambrinagr förhoppningsvis en hel del positiva och glada känslor.

Så länge man ahr pengar till det och man för stunden tycker det är värt det ser jag inga problem. Sedan är ju Hifi en relativt dyr hobby men det handlar ju mest om inköp och sedan är ju driften relativt gratis och det är ju inte ofta någonting måste lagas. Jämför med de som pular med bilen och lägger ner 10.000kr eller mer varje månad så är ju Hifi väldigt billigt då man när man hittat rätt kan sitta där med sin Whisky i näven och finlyssna i långa stunder.

För egen del har jag byggt väldigt mycket själv dels,för att spara in pengar och dels för att det är väldigt kul. Idag har jag dock inte tid över utan då blir det enklare att köpa istället. Dessutom kan jag ju då vara mer kritisk eftersom jag inte har en så emotionell koppling till min stereo. Detta har dock gjort att jag bara köper dyrare och dyrare prylar. Vill dock inte nämna några summor här av diverse anledningar.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/09/26 :  12:09:34  Show Profile Send JonasY a Private Message
Håller med, har väl lagt ut ca 20' på hela min anläggning (dyrast: förstärkaren á 11 500 vilket i efterhand kanske var ett något förhastat köp), men den används 2-5h per dag och dessutom är värdet på grejjerna hyfsat beständigt. Det blir inte många kronor per lyssningstimme, så det är väl nerlagda pengar i mina ögon (och framför allt, öron). Och då är jag ändå student, så om någon lägger det 2/5/10/20/100x detta är det helt ok för mig så länge ekonomin tillåter.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000