HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad anser ni om ljudet på EST-plattorna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/28 :  12:33:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag gillar EST. Åtminstone det lilla jag har hört.
Har bara tre plattor:
"Winter in Venice"
"Seven days of falling"
"Plays Monk"

Det som jag reagerar på är att samtliga känns lite "tiltade" i klangen.
Inte så mycket "luft" och lite för tunga i basen.
Pianot låter lite dämpat i övertonerna.
Inte så farligt på "Monk", mest påtagligt på "Winter in Venice".

Vad tycker ni andra?
Låter övriga plattor likadant, eller har jag fel på anläggningen just när jag spelar EST? :)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/12/28 12:59:49

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/28 :  14:01:40  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Jag tror att du har ett EST- fel på anläggningen.
Electronically Smoothed Transmission.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/28 :  15:29:47  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har alla EST-skivorna och tycker att de lyckats få till ljudet som det var på deras konserter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/12/28 :  15:29:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har under en demo i en hifiaffär tyckt mig höra lite dist på pianot, men det tror jag är ett medvetet val i produktionen

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:15:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Distorsion på ett piano har jag väldigt svårt att acceptera. Personligen har jag aldrig varit så förtjust i EST. Det känns lite som att svära i kyrkan när jag säger så. Enligt min mening så finns det många andra nu levande svenska jazzpianister, t.ex Jan Lundgren, Lars Jansson och Anders Widmark. Lars Jansson är den riktiga höjdaren som fler borde bekanta sig med enligt min uppfattning. Man kan verkligen undra varför man behöver distordera ljudet från en flygel som är liksom den mänskliga rösten det mest fundamentala.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:24:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Man kan verkligen undra varför man behöver distordera ljudet från en flygel som är liksom den mänskliga rösten det mest fundamentala.

Distortion kan vara trevligt ibland. I EST:s fall är det helt säkert ett medvetet val. Det ger ju en egen karaktär. Speciellt på röster (läs: det ska vara growls för att det ska vara riktigt bra).

Edited by - millenniumking on 2009/12/28 16:26:00
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:24:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Distortion kan vara trevligt ibland. I EST:s fall är det helt säkert ett medvetet val.
Distorsion är aldrig trevligt och speciellt inte i akustiska sammanhang. Jag är säker på att om musiken hade varit fri från distorsion på flygeln då hade ingen saknat den.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:31:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det finns en hel del dist på flera av E.S.T's skivor. Jag gillar musiken men inte alltid dessa "knorrar" på ljudet.

Om det är "murrigt" vet jag dock inte, men det är inte de mest diskant-livliga inspelningar jag har.

Omöjligt att hitta via sökning vad jag kan se men det finns en liknande tråd här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74799

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/12/28 17:34:31
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/12/28 :  20:03:06  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Distorsion är aldrig trevligt och speciellt inte i akustiska sammanhang.

Jag gillar heavy metal, så för mig är distortion a och o. Heavy metal utan distortion är inte heavy metal. Men när det gäller akustisk musik så kan jag ju självklart hålla med. Där får det gärna vara kliniskt rent och distortions-fritt.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2010/01/01 :  10:07:46  Show Profile Send Mattias a Private Message
Tycker musiken är bra och hörde dem live efter releasen på From Gagarin point of view. Underbart! Winter in Venice och Plays Monk är gillar jag också musikmässigt. De senaste skivorna har jag dock inte smält riktigt än... men det kanske är en tidsfråga, vem vet?

Skivorna som spelades in på Studio blå eller vilken färg det nu var hör inte till favorriterna. Senare kom ACT med i bilden och där säljs skivorna idag.

Hett tips om ni söker ljudkvalitet på EST skivor. Skivan When everyone has gone som spelades in 1993 på Dragon records tycker jag är bäst ljudmässigt. Ljudet är märkbart bättre i mina öron. Med undantaget att jag inte lyssnat in mig på nya skivor från ACT.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2010/01/01 13:55:10
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/01 :  14:18:27  Show Profile Send jonasz a Private Message
Håller med dig Strömberg, provlyssnade lite via Spotify och speciellt "Winter..." låter väldigt audiofilt/hissmusik avrundad. Lite FÖR mycket för att det ska låta realistiskt IMHO.

Gillar musiken annars!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:12:01  Show Profile Send edison a Private Message
Mattias är på spiken:

"When everyone has gone" är grym!
Både musik och ljud är i min värld (bland) det bästa E.S.T. gjort!!! (har inte hört 100% av deras utgivningar men mer än hälften av resten iaf)

(Det "distpiano" som är på en del EST-plattor kan jag inte lära mej gilla fullt ut...mest störande är för mej att det inte tillför musiken ett enda dugg av positivt slag...står mest ivägen för att uppleva det positivt...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000