HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur viktiga är kontakter på högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/20 :  12:55:19  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Först tänkte jag lägga ett nytt inlägg i den här tråden, men den var för gammal så jag får starta en ny.

Jag har köpt ett par begagnade Silspeak 440 (2,75 m) samt jumpers flätade av samma sorts kabel. Säljaren behöll sina Furutech kontakter som suttit på och nu är ju frågan vad jag ska sätta på kablarna? Furutech Rodium verkar ju vara en allmän rekommendation, men de går på c:a 2800 kr om man t.ex. ska ha åtta gafflar till jumprarna och åtta bananer till kablarna. Så frågan är hur stor skillnad det här med kontakter gör? I tråden som jag länkar till ovan kan man se att Goldfinger ser dem som avgörande på dessa kablar.

Idag har jag en gammal Monster Cable som heter CX-2 som jag har bi-wirat med, de är dock inte lika långa till höger och vänster. På dem sitter enklare guldfärgade bananer med svarta och röda hylsor, det står IXOS på några men samma typ brukar säljas under diverse namn.
Ett alternativ är att flytta över dessa kontakter till de nya kablarna. Då går det dock inte att köra med bägge paren kabel i samma kontakt, jag måste alltså bi-wira. Läser man vad t.ex. Svalander skriver så ska det vara bättre att köra med paren tvinnade (och följaktligen ha jumpers då). Gör jag då bort mig om jag kopplar dessa kablar för bi-wire? Jag har dubbla högtalaranslutningar på slutsteget och det är så jag kopplat idag.

Sen så funderar jag på vad kontakterna egentligen tillför överhuvudtaget? I anslutningarna på mina högtalare har även hål där jag kan skruva fast en ledare i varje. Skulle det vara sämre än att använda kontakter? Jag tycker att det skulle bli en kontaktyta mindre än när man först ska skruva i en kontakt och sedan i anslutningen på högtalarna. Eller finns det andra fördelar med kontakterna?
I andra änden, på slutsteget är det betydligt mindre hål så där måste man ha sådana där kontakter med smala pinnar om man ska ansluta på det sättet. Bananer eller gafflar går också bra.

Så frågorna är egentligen: Ska jag ha bi-wire eller jumper? Ska jag ha kontakter, och i så fall vilka? Och vad blir bättre av detta?

Erik Nyström
Mitt system eller här

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/20 :  14:25:59  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
När jag nu läser det som står på Svalanders webbplats igen, och samma sak hos IS, så tror jag att jag tolkat det hela lite fel.
Det de menar är att om man ska bi-wira så ska man ha två uppsättningar kablar, det är inte hur man kopplar ledarna som spelar någon roll. Kanske skulle koppla kablarna för bi-wire då, direkt i högtalarna och med mina gamla bananer i slutsteget.....

Eller är det så att det skulle kunna vara någon fördel att ha ledarna ihoptvinnade istället för i separata kontakter? Fler kontakter ger ju större kontaktyta så det borde vara bättre.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/20 :  16:43:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En bra kontakt är naturligtvis inte fel.

Jag tycker att man ändå bör sätta sakerna i sitt perspektiv:
Inne i högtalaren är det inte alls otroligt att anslutningarna utgörs av små flatstift med påskjutna hylsor.
Liten kontaktyta och ganska lågt kontakttryck.
De kan förekomma både vid delningsfiltret och vid elementen.

Med det i åtanke kanske de yttre anslutningarna inte känns lika avgörande längre.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/20 :  16:57:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Är det skalad kabel, så tycker jag man ska försöka få dem direkt i terminalerna, det blir som du riktigt påpekar ett led mindre i kedjan.

Själv kör jag iofs med färdigterminerade spadar, men är det gjort ordentligt från fabrik så minskar risken för korrossion och slitage över tid.

Edited by - huzze on 2009/12/20 16:58:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/20 :  18:04:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har svårt att tro att kontakterna gör någon skillnad. Kör med "ljudbanankontakter" där kabeln är fastsatt medelst skruv i kontakten. De större som tar upp till 10mm2 högtalarkabel måste jag dra någon gång om året med de mindre håller mycket länge.
Tycker just bananer är så skönt eftersom det gör högtalarbyte så "odramatiskt".
I övrigt tycker jag nog som Strmbrg; det finns så mycket andra knutpunkter och kontakteringar som är så mycket sämre, vilket inte innebär att jag kan slarva.
(skulle nämna att jag kör med sådan där termineringsbrun i högtalarna - enkelt, smidigt och helbra)
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/20 :  19:12:08  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Tack så mycket för era svar!

Nu har jag flyttat över bananer från mina gamla kablar till den ände som skulle in i förstärkaren och skruvat den andra direkt i anslutningarna på högtalarna. De kontakter jag använde ser ut som de med svart hylsa på Magnus bild.
Jag klippte och skalade om alla ändar så att jag fick fram fräscha ledare. Det ser ut som att ledarna har förtenta kardeler (för det är väl koppar i Silspeak?) och då bör inte oxidation vara något större problem. Jag har alltså kopplat för bi-wire.

På högtalarna är det 10 mm utvändig sexkant så jag drog åt lite försiktigt med en hylsa. Då kände jag att anslutningarna satt löst och kände på undersidan av bottenplattan, muttrarna som håller ledningarna som går in i högtalarna satt inte fast ordentligt.
Inte helt lätt att lägga omkull 84 kg högtalare på superspikar ensam, men med hjälp av några dynor från båten gick det bra.
Anslutningarna där var lödda ringkabelskor och kablarna var nog 2,5-4 kvmm kanske. Jag har aldrig haft isär högtalarna (Mirage M-1si) så jag vet inte hur det ser ut inuti dem. Tidigare hade jag ett par Mirage M-5 som jag bytte basar i och i dem var det flatstift, som Strmbrg skriver.

Hålen i anslutningarna på högtalarna hade lätt slukat 10 kvmm, mina 4 kvmm försvann nästan i dem. På förstärkaren skulle det det egentligen kännas bättre att ha gafflar då det bryter i bananerna med kablarna som hänger ner, dessutom känns det som att de skulle sitta bättre.

Ett argument för att ha kontakter kan ju vara när vill ha in grova ledare i en liten kontakt, och att det är lätt att byta då.

Nu ska det bli intressant att se om jag hör nån skillnad. Tyvärr blir det lite svårt att jämföra med mina gamla kablar nu när jag flyttat över kontakterna. Jag har dock haft mina gamla kablar sen jag köpte mina M-5 i februari -95 så det kanske var dags att prov något annat. Jag lånade faktiskt hem tre olika kablar för 3-6 kkr för många år sen, men jag lyckades inte höra nån skillnad.
Jag har dock läst mycket positivt om Silspeak och tillverkaren av mitt slutsteg (Dynamic Precision) rekommenderar ju dem. Så med 800 kr för ett par begagnade kablar kan det vara värt att prova lite.
Efter att har varit på Hembioconsults mässa för nån månad sen fick jag faktiskt upp ögonen för det här med högtalarkablar lite. Audioquest körde en demo på tre av sina billigare kablar mot en "annan" på en ganska enkel anläggning och jag hörde faktiskt skillnad! Sen har jag nog egentligen större problem med att jag har lite väl stora högtalare i mitt lilla vardagsrum, blir lite mycket bas ibland; men det är väl en annan historia.

Om jag hade haft nånstans att ladda upp bilder skulle jag kunnat lägga in ett par, får nog försöka reda ut hur det funkar med sådana där album på nätet nu när det är julledigt... Nu ska jag spela lite och försöka höra skillnad.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/12/21 :  09:29:19  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Om jag hade haft nånstans att ladda upp bilder skulle jag kunnat lägga in ett par, får nog försöka reda ut hur det funkar med sådana där album på nätet nu när det är julledigt... Nu ska jag spela lite och försöka höra skillnad.


Använd till exempel ImageShack ( http://imageshack.us/ )!

Bara att ladda upp och sen kopiera länken och klistra in.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/21 :  16:06:03  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Tänk va lätt det är när man får en direkt hänvisning och tar sig i kragen, tack för den!

Nu har jag ju sagt A så får jag väl lägga ut några bilder, om de nu kan va av intresse....

Nyuppackade Silspeak 440, som haft Furutech Rodium kontakter.


Nu bestämde jag mig ju för att inte använda jumprarna nu så då blev det så här i högtalaränden.


När jag lagt omkull en högtalare för att dra åt kontakterna såg det ut så här.

Jag har ont i ryggen idag efter denna övning.

På baksidan av slutsteget blev det så här.

Bananerna går tyvärr inte längre in i kontakterna, vore nog bättre med gafflar här.

Hur lät det då? Jättebra, som vanligt! Svårt att peka på några skillnader när man inte kan jämföra fram och tillbaka. Jag tycker som sagt att det låter väldigt bra mina grejer, men är nog inte så bra på att skriva om hur det låter. Nu har jag iaf lika långa kablar till båda högtalarna.


Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/22 :  10:31:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag tycker att man ändå bör sätta sakerna i sitt perspektiv:
Inne i högtalaren är det inte alls otroligt att anslutningarna utgörs av små flatstift med påskjutna hylsor.
Liten kontaktyta och ganska lågt kontakttryck.
De kan förekomma både vid delningsfiltret och vid elementen."


Denna liknelse haltar rätt så kraftigt pga att i högtalarlådan är det mycket kortare vägar för signalen att gå.Och problemet uppstår när signalen lämnar högtalarlådan.

Denna analogi som står överst används dock ofta från de som propagerar för att den inte är lönt att lägga pengar på kablar.

Sedan varierar det ju givetvis mellan olika högtalartillverkare vad man använder för något kablage invändigt. Men som inom allt annat inom hifi så är en kedja inte starkare än dess svagaste länk men där med inte sagt att man skulle behöva lägga särskilt höga summor på just kontakter.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/12/22 10:33:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/22 :  11:59:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
problemet uppstår när signalen lämnar högtalarlådan.

Varför det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:23:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo nu blev det lite felskrivet. Det avsågs mellan slusteg och högtalare. Denna väg är mer betydelsefull än de korta vägarna som det är inne i en högtalarlåda när det gäller signalen.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/12/22 13:30:19
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:43:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Denna liknelse haltar rätt så kraftigt pga att i högtalarlådan är det mycket kortare vägar för signalen att gå.Och problemet uppstår när signalen lämnar högtalarlådan.

Haltar inte alls! Det spelar väl ingen roll var jag har en bra resp dålig förbindelse.Du kan ju inte se kabeln inne i lådan som åtskild från kabeln mellan högtalaren och förstärkaren.
quote:
Denna analogi som står överst används dock ofta från de som propagerar för att den inte är lönt att lägga pengar på kablar.

Nu diskuteras inte denna fråga och jag tycker din ansats här var lite ... djävligt provokativ och menande.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:57:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns mycket hokus pokus och folk får tycka vad de vill men jag kan ju alltid framföra min åsikt.

Det viktigaste är att det sitter fast och inte glappar. Det näst viktigaste är att anliggningsytan mot själva kabeln är så stor som möjligt. Med detta som utgångspunkt är det ju svårt att slå en kabel fastskruvad i själva högtalaren förutsatt att terminalen är av "rimligt god" kvalitet. Att först skruva fast i en spade eller banan som sedan stoppas i terminalen kan ju inte tillföra något förutom enkel anslutning och därför använder jag själv i regel den degenererande extrakontakten och tycker nog att jag tämligen enkelt kan leva med den eventuella försämringen.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/22 :  14:05:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det brukar inte vara sämre åtminstone över tid.mvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/22 :  14:18:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jo nu blev det lite felskrivet. Det avsågs mellan slusteg och högtalare. Denna väg är mer betydelsefull än de korta vägarna som det är inne i en högtalarlåda när det gäller signalen.MvhKristofer


Beror på hur man ser på det, kabellängden (sett från filtret till varje enskilt element)är väl iofs ofta kortare än den externa delen, men en del filter är beräknade ink kablage och man kan(om man har otur)rubba dess egenskaper om man byter. Såtillvida inte avsikten är sådan..

Att säga vilken del som är viktigast vågar jag mig inte på, och beror så klart också på vad ordet viktig definierar i det här fallet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/12/22 14:21:10
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/22 :  18:43:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Fila på rumsakustiken i första hand.

Öh, men det kanske redan är klart?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/22 :  22:00:36  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nja, det va nog inte det.... Som jag skrev längre upp:
quote:
Sen har jag nog egentligen större problem med att jag har lite väl stora högtalare i mitt lilla vardagsrum, blir lite mycket bas ibland; men det är väl en annan historia.

Så för mig finns det nog viktigare saker än kontakter på, men man vill ju att det ska vara något så när. Och det är alltid intressant att höra vad andra har för erfarenheter.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/23 :  08:43:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Så för mig finns det nog viktigare saker än kontakter på, men man vill ju att det ska vara något så när. Och det är alltid intressant att höra vad andra har för erfarenheter


Jag har själv funderat en del kring kontakterna periodvis.
Såhär några år senare, så förstår jag dock inte hur jag tänkte då jag skaffade dessa från Supra. Vad var det som skulle bli bättre? Knappast en säkrare signalöverföring i alla fall...

1: Kabeln skruvas fast i hylsan
2: Bananstiftet gängas fast mot hylsan
3: Bananstiftet ansluts till högtalaren
Visst! Bananer kan vara bra då man har behov av att koppla om ofta, tex i butik.
Men hemma? Varför gå omvägen via en sånhär kontakt?
Den skalade kabeln skruvas fast i hylsan på exakt samma vis som om man skruvar den direkt i högtalarens anslutning. Dock med den skillnaden att man i det senare fallet slipper de två andra övergångarna...


PS Jag tror förvisso att det låter likadant med och utan den krångliga kontakten som mellanled. Men kontakten tillför hursomhelst två övergångar, som ökar risken för glapp.
Dessutom kostade fyra stycken lika mycket som en skiva.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/12/23 :  10:52:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Visst kan olika kontakter "låta". Hur kul är det att ha en vanlig kopparkabel gå över i en guldpläterad mässingskontakt med lite dåliga kontaktkrafter. Finns en leverantör som hade sådana tidigare. Har på flera ställen varit med om att ljudet blivit bättre av att ta bort kontakterna.
Och jag håller med om att kontakterna i lådan spelar lika stor roll också.
Men har man koll på allt så är bra kontakter något jag hellre lägger pengar på än extra dyr kabel.
Kör själv med WBT's Nextgen bananer med en hylsa som pressas över kardelerna först med en specialtång vilket hindrar oxidation i kontaktövergångarna. Eftersom jag har högtalare med extra hög verkningsgrad så körs det väldigt låga effekter och då blir kontakterna viktigare enligt mina erfarenheter.
Och istället för att tro för eller emot så kan man ju testa om det spelar roll.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/23 :  11:37:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Milliohmmetertestare anbefalles menar du.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/12/23 :  13:08:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det som kanske skulle vara intressant att kolla på är hur kabeln med "dåliga" kontakter beter sig i förhållande till "bra" kontakter impedansmässigt vid olika frekvenser. En låda på magen kablar har ju en avstämd impedans högt över den hörbara gränsen och samma filter brukar ju sitta i förstärkare. Vid många kHz kan ju inte effekten vara särskilt stor (helst) och då bör väl man ha koll på så att kabeln inte ses som kanske avbruten vid dessa frekvenser? Ingen aning men det kanske är skillnad på perfekta kontakter och hyggliga beroende på frekvens och nivåer?
Jobbar med datorer och där kan mycket hända även med kontakter som för ögat verkar tillräckligt bra.
Dessutom så även om det är dyrt nog så kostar kontakter ändå väsentligt mindre än kablar i regel.
Bernt borde säkert veta vad som är viktigt i kontaktväg. Kör ni WBT på Jorma?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/23 :  13:35:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kör ni WBT på Jorma?

WBT Nextgen koppargafflar/bananer och crimpade ändar är vad vi har på Nr.2 och bättre.
På Nr.3-kablarna är det andra enklare gafflar/bananer som vi löder dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/23 13:36:08
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/12/23 :  14:00:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Ska jag ha bi-wire eller jumper? "

Jumper alla dagar i veckan. Om du kör som ovan, 2009/12/21 : 16:06:03, maximerar du felen och ställer bara till det.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/23 :  15:19:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker också att det är ett problem med anslutningarna. Mina kablar är ganska styva och har en benägenhet att lossna. Jag har tittat runt lite efter kontaktdon typ sådana som sitter på MBL eller om det är Burmester#180;s slutsteg. Jag har inte kunnat hitta sådana chassikontakter så jag får väl köpa några slutsteg från dom. Som jag kan slakta för att komma åt chassikontakterna. Undertiden har jag löst problemet genom att avlasta kablarna och anslutningarna genom att fixera kablarna med buntband.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/23 :  17:45:00  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
quote:
Jumper alla dagar i veckan. Om du kör som ovan, 2009/12/21 : 16:06:03, maximerar du felen och ställer bara till det.

Inte för att jag vill ifrågasätta detta, men förklara gärna vad det är som blir fel.

Måste ju vara så att jag kan ha kvar kablarna som de sitter och bara sätta dit jumprarna också, blir ju samma sak rent elektriskt.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/12/23 :  19:35:42  Show Profile Send bibl a Private Message
Nu tillhör ju inte jag dom som lagt upp pengarna på högtalarkablar, jag kör med fyrledare EKK 1,5mm2 från Biltema, och enligt allt vad jag har lyckats läsa mig till av dom som har bättre öron och hifi-anläggning än undertecknad så är skillnaden mellan olika högtalarkablar inte alltid lätt att höra.
Vad som däremot gör en rejäl skillnad, och som jag definitivt skriver under på, är skillnaden mellan lakrissnoddarna och bra signalkablar mellan anläggningens olika delar.
Det skulle vara intressant att någon gång få göra en lyssningstest mellan EKK, någon mellanpriskabel som ligger på typ 100kr metern och riktiga dyrkablar som Nord Ost, Harmonic Technology eller annat som ligger långt bortom en DIY-ares plånbok...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000