HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vemodigt farväl till cd-samlingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2009/12/17 :  22:50:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/vemodigt-farval-till-cd-samlingen_3957979.svd

Jag har inte så synpunkter på att vi får nya media.

I stället reagerar jag på följande stycke i krönikan:

"För tio år sedan kunde jag ge ett album veckor på repeat, innan jag halvt motvilligt började gilla det. Nu #8211; en, max två lyssningar på en ny mp3:a, sedan deletedags. För varför slösa tid på något som kanske, möjligen, kan vara hyfsat bra om jag engagerar mig, när jag redan har meterlånga spellistor med Absolute Hanna, hundra procent garanterat fantastiska låtar? "

Är det så många konsumerar musik idag? Inget tålamod alls. Bara snabbt lättuggad musik som inte ställer några krav.

Det finns många album som jag inte föll för omedelbart men som jag fortfarande gärna lyssnar på efter många många år.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/12/18 :  00:35:14  Show Profile Send Passerati a Private Message
Slit & släng mode i topp
Många vill vara inne.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/12/18 :  09:08:14  Show Profile Send Roq a Private Message
ja, längre ner skriver hon ju: "00-talet var dåvi slutade lyssna på halvdana skivor"
Håller helt med dig om att en del av de skivor som man inte gillar direkt växer långsamt med flera lyssningar.
Det är ofta de skivorna som sen håller längst tid.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/18 :  10:03:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ibland kan jag tycka att det är nu vi lyssnar på heldana skivor eftersom vi vet att det går att spola ner skiten via papperskorgen, eller att det kommer en ny "årets skiva" nästa vecka.

jag är kanske nostalgiker men jag jag köper musik först efter noga övervägande och jag försöker lära mig gilla "felköp" men jag lägger däremot mycket tid på MYCKET bra musik. Doves Final Broadcast har gått på repeat vissa dagar.

Jag skulle definitivt sörja om CD-skivan försvann eftersom den ger en "fysisk upplevelse" i sig och håller högre kvalitet än MP3-formatet. Dessutom kan jag ju flytta med mig CD-musiken med en "stationär" spelare, en liten DVD-spelare och en billig bärbar CD-spelare. Datorn flyttar jag ju inte så lätt ...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/18 :  10:57:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Apropå 00-talet, en radioreklam nämner mycket träffande att för "80-talisterna ska allt vara gratis". Nu finns det säkert några 80-talister här på forumet och jag vill inte på något vis förolämpa någon, men jag kan referera till min frus två döttrar som helt klart tillämpar den principen och de vet knappt vad en liter mjölk kostar.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/12/18 :  15:19:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
I egenskap av 80-talist får jag väl kontra med att säga att alla vi 80-talister är trötta på att alla ni andra generaliserar så fasligt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/18 :  23:29:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Vilka försöker vi lura? 40-talisterna har ju redan tagit på sig ansvaret att vara skyldiga till allt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000