HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur/Var fota p-u-nål så den syns :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:53:34  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan!

Jag undrar om Ni kan tipsa mig om hur eller kanske var man kan få nålen på en p-u fotad i förstoring nog för att se skicket??

Kan man mäta up en p-u för att avgöra om den fungera (elektriskt) eller är det bara provkörning på skiva som kan avgöra?

Ha det BÄST från ett snöigt Förslöv
/Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/12/16 :  09:23:27  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Bäst vore en stereo-lupp med ngt slags kamerafäste på ena ockularet. Ett mikroskop använder sig av genomlysning av objektet, en lupp av belysning. Det senare är ju bra mkt bättre då pickuper inte är transparenta, iaf inte ljusmässigt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/12/16 :  09:28:09  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Kom på att jag har en bild jag tog av min Pearl-pickup, men jag använde ett 60-300mm zoomtele, 300mm-läget med +1 alt +2 försättslins och minsta möjliga bländare (med försättslinser och stora brännvidder blir skärpedjupet lövtunnt så man får kompensera med minsta möjliga bländare).

http://user.faktiskt.se/vee-eight/tomteverkstad/analogbilder/CNV00028.JPG

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/12/16 :  10:13:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Varför inte ett USBmikroskop
Finns lite olika varianter o div prisklasser.

Vi har ett från Dino på jobbet o det funkar hur bra som helst.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/12/16 10:36:57
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2009/12/16 :  11:19:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är lite krångligt att kolla skicket på en nål att enbart uppskatta skicket via ett mikroskop är inte tillräckligt tillförlitligt för man ser inte de två fasetter som har uppstått. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan läsa läsa mer på Audiokarma där Karma16 går igenom hur det bör se ut för att få en tillfredsställande analys av nålen. Jag samlar saker för att få en egen nålmickroskop för det kan man inte vara utan .

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=225960

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2009/12/16 :  23:17:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Ett billigt och ganska enkelt trick är att tejpa en teleglugg bak och fram direkt på din normalglugg. Fruktansvärt ljuskrävande, skärpan blir lite svår att ställa in och stativ behövs men annars är det lätt som en plätt. Själv har jag fotograferat knappnålsspetsar på det sättet.

Om det sedan är tillräckligt för att plåta en puppa med har jag ingen aning. Jag använde en 50 mm och en 200 mm glugg.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/12/19 :  16:10:26  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Här är en bild jag har tagit på min p-u nål

Man ser den ganska bra men det går nog att komma ännu närmare

Har använt ett Macro 100-objektiv.
http://www.turbo-bike.com/Grado/IMGP2762%20nalen.jpg

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000