Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 08:53:34
|
Hejsan!
Jag undrar om Ni kan tipsa mig om hur eller kanske var man kan få nålen på en p-u fotad i förstoring nog för att se skicket??
Kan man mäta up en p-u för att avgöra om den fungera (elektriskt) eller är det bara provkörning på skiva som kan avgöra?
Ha det BÄST från ett snöigt Förslöv /Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 09:23:27
|
Bäst vore en stereo-lupp med ngt slags kamerafäste på ena ockularet. Ett mikroskop använder sig av genomlysning av objektet, en lupp av belysning. Det senare är ju bra mkt bättre då pickuper inte är transparenta, iaf inte ljusmässigt. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 09:28:09
|
Kom på att jag har en bild jag tog av min Pearl-pickup, men jag använde ett 60-300mm zoomtele, 300mm-läget med +1 alt +2 försättslins och minsta möjliga bländare (med försättslinser och stora brännvidder blir skärpedjupet lövtunnt så man får kompensera med minsta möjliga bländare).
http://user.faktiskt.se/vee-eight/tomteverkstad/analogbilder/CNV00028.JPG |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 10:13:38
|
Varför inte ett USBmikroskop Finns lite olika varianter o div prisklasser.
Vi har ett från Dino på jobbet o det funkar hur bra som helst.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2009/12/16 10:36:57 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 11:19:43
|
Det är lite krångligt att kolla skicket på en nål att enbart uppskatta skicket via ett mikroskop är inte tillräckligt tillförlitligt för man ser inte de två fasetter som har uppstått. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan läsa läsa mer på Audiokarma där Karma16 går igenom hur det bör se ut för att få en tillfredsställande analys av nålen. Jag samlar saker för att få en egen nålmickroskop för det kan man inte vara utan .
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=225960
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 23:17:09
|
Ett billigt och ganska enkelt trick är att tejpa en teleglugg bak och fram direkt på din normalglugg. Fruktansvärt ljuskrävande, skärpan blir lite svår att ställa in och stativ behövs men annars är det lätt som en plätt. Själv har jag fotograferat knappnålsspetsar på det sättet.
Om det sedan är tillräckligt för att plåta en puppa med har jag ingen aning. Jag använde en 50 mm och en 200 mm glugg.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
|
|
Topic |
|