HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Elpriset upp 3000 procent mellan 16 och 18 idag.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/17 :  15:00:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.gp.se/ekonomi/1.273207-chockpris-pa-el-i-dag-okar-med-3-000-procent

Rena dumheter! Jag stänger av allt jag kan under den tiden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/12/17 :  15:27:06  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det var ju en jättebra idé att avreglera en marknad där tre producenter står för 80% av produktionen. På vilken fungerande marknad kan man använda marginalprissättning som görs på elmarknaden "99,9% av mjölken kommer från alldeles vanliga svenska kor men 0,1% kommer från tibetanska fjällkor och måste flygas hit från Llasa, därför kostar mjölken idag 357 kr litern".

Å andra sidan så har väl inga privatkonsumenter rörligt timpris för sin el.
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/17 :  15:34:26  Show Profile Send Pitts a Private Message
Och min kåk kommer att slockna kl: 16.00 till 18:00, mig ska dom fanimej inte skinna...;) Lika bra att njuta av rör-ljudet medans tid är....

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/12/17 :  16:21:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ingen Class A nu,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/17 :  16:56:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om vi förutsätter att ni har rörligt avtal så är ni helt ute och cyklar!

Ett sådant avtal bygger på ett månadsmedel. Mao så räknar man ut Nordpools snittpris för månaden och debiterar detta plus påslag för förbrukningen oavsett när i månaden den skedde. Mao hjälper det inte ett smack att stänga av 16-18 idag!

Har ni ett fast avtal påverkas ni inte öht prismässigt.

Men det är en totalrutten bransch. Ännu ett led i nedmonteringen och utförsäljningen av vår infrastruktur.

Men det här kan ni ju inte läsa eftersom ni släckt ner.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/12/17 17:00:08
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/17 :  17:06:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det mest fascinerande är nog i alla fall för mig:
Hur tänkte man när man stänger ned kärnkraftverkens produktion till 40% i mitten på december?

Det är lika förvånande som första snön varje år...
"Oj, det snöar i Sverige på vintern?!?!?!" eller "Oj, det blev 10° kallt i december?!?!"

Sen står vi där och köper brunkolskraft från Polen...
Toppen!

/Micke

PS: Jag kör på batterier nu...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/12/17 17:07:14
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/17 :  17:08:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Skall släcka ner och göra som Vyvyann i Yong Ones Play murder in the dark

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/12/17 :  17:14:24  Show Profile Send B-200 a Private Message
skiiiit har precis satt igpng stereon ok stänger av den igen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/12/17 :  17:18:25  Show Profile Send Mey a Private Message
quote:
Sen står vi där och köper brunkolskraft från Polen...

Brunkol? Det är ju faktiskt en ren naturprodukt.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/12/17 :  17:51:04  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Hur tänkte man när man stänger ned kärnkraftverkens produktion till 40% i mitten på december?

Det är för att man använder marginalprissättning, om 99% av energin produceras mha vattenkraft som kostar 1 öre att producera och 1% av energin produceras av kolkraft som kostar 1 kr att producera så blir priset drygt 1 kr.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/17 :  18:25:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jahapp, nu har man protesterat!!!

Som sagt så påverkar det ju inte min egen kostnad men ändå.

Roade mig med att mäta spänningen i uttaget:
15.55 229 volt
16.05 236 volt
17.55 239 volt
18.05 234 volt
Inget är ändrat hos mig under mätningarna så tendensen visar kanske att en och annan protesterat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/12/17 :  20:02:27  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hehe ibland kan man vara extra glad att elen ingår i hyran på studentlägenheter

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/12/17 :  20:37:39  Show Profile Send viterbi a Private Message
Förbrukar man runt 2000kwh i en lägenhet med rörligt elpris så blir påslaget runt 50kr.
Sa en snubbe på nyheterna ikväll.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/12/17 :  21:07:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
är detta varje kväll eller bara idag?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/18 :  01:11:36  Show Profile Send Nygga a Private Message
Ang nedstängning av kärnkraften under december. Ringhals 1 har problem med säkerhetsutrustning och får inte starta, Ringhals 2 bygger om I&C och dessa har stått still en längre tid. Ringhals 3 har ett läckage som måste åtgärdas. Forsmark 2 har haft en lång avställning med ombyggnation som dragit ut på tiden. Oskarshamn 3 har startat efter en väldigt lång avställning.
Det går inte alltid som man tänkt. Det blir så här med elpriset när baslasten i elnätet inte kan köra av olika anledningar.

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/518814vxrxe/520284ringh/520494produ/520524aktue/index.jsp

Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  09:21:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det går inte alltid som man tänkt.
Jag har långt förflutet inom processindustri och ju seriösare bolag desto mindre gäller ovanstående. De överlägset bästa planerarna jag jobbbat för är Shell, de utförde månadslånga stopp exakt enligt tidsplan och under budget hela tiden. De hade över 99% tillgänglighet år efter år. Fantastiska siffror med tanke på hur otroligt komplicerade anläggningar raffinaderier är. De var inte nöjda med det heller utan knaprade på sista procenten hela tiden.

Jag ställer mig frågande till flera av avställningarna som verkar ha varit planerade. Stopp planerar man in när efterfrågan är liten, dessutom splittrar man sig inte med flera planerade stopp samtidigt. Då kan man hjälpa varandra bättre med kompetens på de olika stoppen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/12/18 :  10:04:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Om man inte avser att driva upp priset, skulle jag vilja påstå.
Kan man lägga fler stopp samtidigt och dessutom tjäna än mer per tillverkad enhet pga en sk olägenhet.

Vore mer intressant att veta vad kontrollorganet skriver och tänker om saken som uppstått än en marknadsaktör, även om marknaden inte är direkt öppen för en konsument som ex vill välja sitt elnät.

För övrigt anser jag att forskning torde bedrivits och ska bedrivas i än större skala kring kärnkraften, för utveckla tekniken samt att även kunna undvika sk oplanerat längre samtida stopp vid fel tidpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  10:22:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, är kostnaderna ointressanta och man vill utnyttja en monopolställning så...

Det är kortsiktigt tänkt och gör ofelbart vattenfall sårbart i framtiden när de får in konkurrens som vet hur de här sakerna ska drivas på ett sunt sätt. Har de inte koll blir de omkörda blixtsnabbt och då går det fort utför.

Den här gängen verkar ha otroligt mycket att lära från andra brancher som är experter på förebyggande underhåll. De kan också lära av verksamheter som har respekt för kunderna snarare än ser dem som mjölkkossor.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/18 10:23:16
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/18 :  12:28:30  Show Profile Send Nygga a Private Message
Inom kärnkraften är det inte BARA att planera stopp när det passar. Kärnkraften har regler som styr hur mycket läckage tex som man få ha osv.
Just nu byter kärnkraften ut stora komponenter i många av anläggningarna samt höjer säkerhetsnivån, men det kommer inte riktigt fram i media.

Mvh Nygga

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  12:59:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går också att planera. Oljeindustrin har liknande regler. Har man erfarenhet och statistik över hur läckage normalt utvecklar sig med tiden kan man planera det utan problem. Samma gäller slitage, smörjkvalitet osv osv. Allt går faktiskt att planera och har man den inställningen och är noggrann så kan man komma upp i tillgänglighetssiffror i världsklass. Överraskningar kommer då ytterst sällan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/18 :  13:21:12  Show Profile Send Nygga a Private Message
Inom kärnkraften kör man inte med läckage som syns på primärsystem. Statistik är inget säkert forum att använda sig av. Då skulle nog tredje man ställa sig frågande hur kärnkraftbranchen bedrivs.

Mvh Nygga

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  16:22:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så man är utelämnad åt slumpen?!? Nä, det tror jag inte på. Det är klart det finns styrmedel om man är smart. Men får man mer betalt om det är stopp så är det ju så klart inte intressant alls.
Bara skyll på att skiten är sönder och höj priset, det håller inte i en branch med vettig konkurrens. Det håller bara om man har monopol eller bildar karteller.

Statistik över livslängd på delar är värdefull info och används hela tiden, det följs upp t.ex med kontinuerlig vibrationsmätning - varför skulle inte det fungera? (Det gör det ju) Man kan fånga detta långt innan läckage uppstår och har man valt rätt delar kan man mycket väl styra underhållet - om man vill, ska kanske tilläggas.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/12/18 :  18:36:14  Show Profile Send Anton a Private Message
En liten skillnad mot annan industri är ju att elen måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras. Alltså behöver du 24000 MW så måste någon producera 24000 MW, om nu de där sista 200 MW kostar oerhört mycket mer att producera, så kommer priset bli därefter. Ponera att det bara är de sista 200 MW som får det högre priset, -vem skulle behöva betala det priset? Hur skall man kunna avgöra om det är förbrukare A eller B som skall ta den kostnaden?

Kan nämna att just i går så importerades ingenting via förbindelsen till Polen, och Baltic Cable var begränsad till under 50%, så det var till största delen den inhemska effektreserven som brukades.
Skall bli intressant på måndag...
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/18 :  20:14:42  Show Profile Send Nygga a Private Message
Förebyggande underhåll då använder man statistik ja. Men oförväntade läckage är svårt att förutse.
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/518814vxrxe/520284ringh/598125news/index.jsp?pmid=161586

Mvh Nygga

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  21:07:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svårt ja och tydligen i en olycklig position, det känns igen. I såna fall använde
vi ingjutning av ventilen med Furmanite men det är ju inte alltid det går.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/12/18 :  23:49:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
En annan skillnad är att det finns enormt med pengar inom oljeindustrin så villkoren är helt annorlunda där än inom nästan all annan verksamhet. En plattform som inte pumpar olja eller ett raffinnaderi som inte fungerar "kostar" (i utebliven inkomst) så enormt med pengar att det helt enkelt lönar sig att lägga ned nästan obegränsade belopp på utrustning och underhåll.

När jag för några år sedan sommarjobbade på ett varv i Norge där vi byggde om en gasplattform (egentligen en "hjälp-plattform" till huvudplatformen) så var vi 2000 man som jobbade på en plattform som normalt har en besättning på kanske 20 man (det var rätt trångt), det hela höll på i lite drygt två månader. Kostnaden för personal var trots det mindre än 5% av budgeten och var dags försening kostade nästan lika mycket som personalkostnaden för hela projektet...
Min pappa jobbar med rörläggning på ett företag som bland annat bygger bostadsplattformar (i Norge), ALLA rör de använder är numera av titan (alla delar är speciallbeställda från USA) inklusive vanliga avlopp (dvs för badrum) etc. En vattenläcka ute i Nordsjön kostar helt enkelt så mycket att åtgärda att det lönar sig att "bygga bort" alla möjligheter till korission.

Poängen är att visst går det att "bygga bort" och planera bort så gott som alla fel, men det kostar enormt med pengar så det är faktiskt inte så förvånande att elbolagen inte har de resurserna.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000