HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Elpriset upp 3000 procent mellan 16 och 18 idag.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:44:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK f95toli, där har du en poäng. Shell omsätter internationellt betydligt mera pengar än hela Sveriges
BNP så pengar saknades verkligen inte. Var det något som behövde åtgärdas så gjordes det utan knussel.

Kan ju skriva lite om Shelltiden för skojs skull.
På våra stopparbeten brukade det komma in 1000-1100 man extra och vi fastanställda (knappt 200)fungerade då som arbetsledare och planerare. Annat erfaret driftfolk från t.ex Shell i Tyskland och Shell i Danmark lånades in i de här lägena för att stärka ordinarie driftbemanning. Stoppen varade i en månad ungefär och det var fyra år mellan. Ångpannor behöver inspekteras oftare så där hade vi en i reserv och det byttes mellan dessa.

På 80-talet när jag började där var scenen helt annorlunda. Inspektionsstopp varje år och ändå oplanerade stopp på delar av processen nån gång emellanåt. Läckage i pumptätningar, bränder osv.
Under de 18 åren jag var där bytte verkstadsfolket ut känsliga bitar efter hand och tillgängligheten blev långt bättre än man ens kunde drömma om var möjligt. En intressant aspekt att nämna i den här tråden är att de känsligaste delarna inte drivs av el utan med ångturbiner pga att tillförlitligheten i elnätet är sämre. Ett eget ångdrivet kraftverk på 17 MW finns också som säkerhet, plus dieseldrivna nödgeneratorer. De flesta pumpar har en reservpump som står redo att starta, ofta automatiskt. På några ställen fanns två reservpumpar.

Den här utvecklingen tvingades fram av stenhård konkurrens i en snabbt krympande marknad. Raffinaderier lades ner varje år och det var den som inte klarade tillgänglighetskraven som fick bomma igen. Shell ville givetvis att något annat bolags raffinaderi skulle bli nästa att stänga så det blev konkurrenterna som fick ta smällen så ofta som möjligt.

Det byggs inga nya raffinaderier i väst längre men väl i Asien och trenden här hos oss är obönhörligt neråt. Oljan är på väg ut och jag är glad att jag inte är i den branchen längre. Shell har sin verksamhet i Sverige till salu läste jag i veckan. Man investerar i alternativa energislag mer och mer, bl.a vindkraft http://www.shell.com/home/content/innovation/alternative_energy/

Här är hur Shell tänker sig utvecklingen i energisektorn fram till 2050:
http://www-static.shell.com/static/public/downloads/brochures/corporate_pkg/scenarios/shell_energy_scenarios_2050.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/19 12:01:31
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/12/19 :  12:07:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Bernt
Jag tycker med din beskrivning som Shell är ett bolag att räkna med långsiktigt. Jag själv jobbar med kvartals ekonomi ,vilket är frustrerande. Visst finns planer businessplaner på några år men dessa har aldrig varit stabila. Det handlar "whole sale figureres" vid årskiftena främst sista kvartalet.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/19 :  12:24:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, man kan tycka allt möjligt om Shell men de är fantastiskt långsiktiga och planerar hela tiden ett par decennier framåt. Snabbba klipp är inget de pysslar med. En sak som belyser det är att de har en "skuggstyrelse" av pensionerade styrelsemedlemmar som nuvarande styrelsen rådfrågar i vissa fall. Bolaget fyllde 100 år sista året jag var där och då fick vi en DVD-box med 3 DVD med en massa kul filmmaterial från bolagets historia, bl.a reklamfilmer från olika tidsperioder.

Shell har såvitt jag vet världens största omsättning, följt av Exxon/Mobil:
http://www.forbes.com/lists/2009/18/global-09_The-Global-2000_Sales.html

Det är allt detta som gör att jag starkt ogillar hur elmarknaden sköts just nu. Attityden är helt fel anser jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/19 12:27:32
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/12/21 :  16:24:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är en sak som missats i det hela. Avregleringen.
Nordpol ser till att alla producenter får sälja till alla säljare. Säljaren får ingen mera vinst av om det är deras eget bolags producent som tillverkaren elen dom säljer eller om det är konkurrenternas producent.
Det betyder att producenten Vattenfall(om vi nu ska välja just dom) förlorar pengar på att det står still. Stora pengar kan man ana.
Säljaren har förmodligen ingen mera vinstmarginal bara för att grundpriset på el har stigit heller.

Jag kan hålla med Bernt om att man kan tycka att dom borde ha bättre planering på driftstopp men samtidigt tycker jag inte att man kan jämföra branscherna rakt av heller.
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/12/21 :  20:50:19  Show Profile Send primpa a Private Message
Det är väll sällan man kan jämföra branscherna rakt av.

Men jag håller med Bernt om att möjligheterna för effektivisering finns!
Dock är det inte altid viljan/ekonomisk press finns.
Shell hade förlorat multum om ett driftstopp inte blivit som planerat.

För vattenfall spelar det tydligen ingen roll, hade det spelat roll hade dom inte haft den här typen av stopp.

Det betyder dock inte att dom ska kompromissa med säkerheten kring kärnkraftverk, snarare tvärt om.
Hur kan det enns få finnas oförrutsedda läckor! får iaf mig att tvivla på deras kunskap.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/22 :  10:14:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1735768
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/12/22 :  11:30:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Mickel-mackel:
Tyvärr säger det där ingenting annat än att dom har haft en högre inkomst under den dagen. Det står ingenstans hur mycket det har kostat dom.
Nånstans måste man förstå att om det gick att göra elen billigare hade någon med kapital gått in och börjat producera förutom dom stora som gör idag. Har man råd att köpa SAAB har man nog råd att starta ett par elkraftverk om det fanns sånna här massiva pengar att tjäna...

Edit: Såvida du inte syftar på att elbolagen har en kartellbildning. Men det stoppar ändå inte utländska intressenter.

Edited by - Lovan on 2009/12/22 11:32:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:09:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, vet ni vad PG Gyllenhammar gör nuförtiden?

http://www.arisewindpower.se/om-oss/

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/12/22 :  22:35:19  Show Profile Send Joda a Private Message
Intressant att det fanns kapacitet över som kunde sättas in med kort varsel utan att man behöver köpa någon el utifrån.
Så någon brist på el fanns aldrig.

Hört på nyheterna men hittar ingen vettig källa.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/12/23 :  00:22:19  Show Profile Send Anton a Private Message
Tja, SvK aktiverade stora delar av den upphandlade effektreserven den dagen, det övriga tillskottet kom av import från främst Norge och Finland men även till viss del Danmark.
Så det är nog befogat att tala om effektbrist. Driftläget betecknades som ansträngt, vilket är mycket ovanligt.
Det måste dessutom alltid finnas effekt motsvarande den största produktionsenheten, vilket är runt 1200 MW i dag, redo i fall något skulle hända.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/12/23 :  13:10:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/525534media/1684239news-/index.jsp?pmid=161791

Motkommentar från Vattenfall om elpriserna den 17:e dec.

Joda: Jag har en känsla av att det kanske kostade mer än det smakade(dvs det var billigare att importera än att starta upp reservkraftverken).
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/24 :  11:57:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Hur mycket går elräkningen upp med nu då ? Tack o lov att man har gas,
Hade man haft elspis hade chocken blivit katastrofal.
Synd man inget visste.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2009/12/26 :  10:47:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Det går inte att jämföra ett kärnkraftverk med andra industrier,
det är som att jämföra äpplen med päron.

Regler, säkerhet och administration gör att det är oerhört svårt att
planera projekt och underhållsstopp på en kärnkraftsanläggning.

/kärnkraftsarbetare

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:37:41  Show Profile Send JonasY a Private Message
Den främsta skillnaden är nog att elleverantörerna gör enorma övervinster varje gång ett kärnkraft står stilla, där har vi en ganska avgörande skillnad mot all annan industri ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/27 :  08:39:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hans von Uthmann, vice VD och chef Vattenfall Norden.
Lustigt, han var chef för Svenska Shell ett tag. Typisk skrivbordsmänniska, jag har för mig han fick sparken.

quote:
Den främsta skillnaden är nog att elleverantörerna gör enorma övervinster varje gång ett kärnkraft står stilla, där har vi en ganska avgörande skillnad mot all annan industri ...

De skulle behöva REJÄL konkurrens som sanerar branchen effektivt.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/27 08:42:54
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/12/28 :  12:16:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
JonasY: Du får jättegärna beskriva hur dom gör enorma övervinster på stillastående kärnkraftverk och inte bara göra ett sånt påstående? Det korta uttalandet får det att verka mera vara känslor än logik bakom.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:43:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
JonasY: "vi" tjänar betydligt mer pengar på att vara i drift.

För övrigt så har vi billig el i Sverige så jag vet inte om det
är befogat att klaga?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:52:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, det är ju bara det att det är skatt och sen moms på skatten osv

Fast då blir det lätt en politisk diskussion av det hela...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/12/29 :  02:21:35  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag håller med om att det är svårt att jämföra olika branscher som sladdbarn säger.

Som jag förstår det kan man jämföra hur mycket tid reaktorerna är uppe och fungerar i olika länder. Underligt nog verkar kärnkraftsanläggningarna i Finland utnyttja sin kapacitet (95 % av max) betydligt bättre än vad vi lyckas i Sverige (80 % av max).

Siffrorna är tagna från undersökning av Telge Kraft och Svensk Elbrukarförening tillsammans med EME Analys som publicerades i Kraftjournalen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer.

Edited by - Gebex on 2009/12/29 02:22:49
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/29 :  05:12:39  Show Profile Send Nygga a Private Message
När en del av baslasten i kraftnätet står stilla blir vi tvugna att importera eller starta effektreserven. Baslasten är redan upphandlad till ett pris under en driftsäsong. När importen kommer till samt effektreserven startar blir vi tvugna att betala för den, dvs den dyraste leveransen sätter SPOT-priset. De som drabbas av prisstegringen är de som är "effektspekulanter". Det fungerar precis som på OMX-börsen. Vi Sverige har inte den enorma överkapacitet i effektproduktion att vara helt självförsörjande även vid kall väderlek och alla kärnkraftverk är i drift.
För övrigt har inga kommentarer fällts tidigare när elpriserna har varit låga. Människan är girig av naturen.

De flesta kärnkraftverken i Sverige är byggda i samma generation och behöver rustas och byta stora komponenter under dessa år. Att planera dessa ombyggnader med ca 2000 montörer och konsulter samt egen personal på ca 500 personer på varje verk är inget kastbyte man bara gör i all hast och startar på en gång. Under en revision på ett kärnkraftverk är det inte bara att ställa av alla system hursomhelst. Hälften av säkerhetssystemen ska vara driftklara på grund av att bränslet ska hållas kylt under revision. Alla dessa ombyggnader ska vara godkända pappersmässigt just med tanke på säkerheten för tredje man. Det gäller även att leverantörer ska ha ordning på sina papper.

Kanske var det en liten utvikning om hur revision på ett kärnkraftverk bedrivs. Mycket papper som ska vara klara innan man tar steget att producera el.

/Kärnkraftsarbetare

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/29 :  08:21:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår att man ibland måste ställa av reaktorer för service, men inte att man planerar för att göra det under december-januari.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/12/29 :  09:44:51  Show Profile Send Nygga a Private Message
Nja det var väl inte riktigt planerat i förhand att ställa av precis under december-jaunari. Utan det är ombyggnationerna som ser "enkel" ut att genomföra på papperet är betydligt mer komplicerade att genomföra i praktiken med signalprovningar, driftprovningar och dokumentation. Forsmark 2 har varit avställt sedan den 13/9 och Ringhals 2 har varit avställd för revision sedan 24/5.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000