Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 22:17:48
|
Jag vet att det är galet att generalisera.
Bakgrunden till min undran är att jag har skrivit inlägg (på annat håll) om att jag upplever mina rörsteg (Audion) som väldigt dynamiska. Jag har också nämnt att jag tycker att lokalklang etc går fram väldigt tydligt, jämfört med de kraftiga transistorsteg jag har testat. Jag har fått kommentarer som går ut på att det jag egentligen hör är effekten av kompression. Att kompressionen lyfter upp de svaga ljuden, och att det är därför de hörs tydligare än med mer dynamiska slutsteg.
Att det sas skulle vara ett fel som gör att det låter mer rätt...
Jag vet ju vad jag hör, och det räcker ju egentligen. Men det vore ändå intressant att klargöra orsaken. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 06:45:28
|
Att vissa förstärkare komprimerar men den effekt du nämner stämmer. Det är oxå det jag skrev på en sv mina hemsidor för ett antal år sedan. Komprimeringen kan bero på flera orsaker men den största boven i dramat stavas MOTKOPPLING! Audion förstärkarna saknar motkopplingsslinga varvid dynamiken ej motkopplingkomprimeras vilket annars skulle vara fallet. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 07:47:23
|
Så länge man ligger en bit ifrån överstyrningsgränsen skall det inte vara någon komprimering.
Det skulle vara intressant att se vad de som menar att det är komprimering grundar sitt påstående på. Det är ju vanligt att skylla på "trevlig färgning" som gör att man tycker att det låter bättre så fort något mäter annorlunda. Det kan ju också vara så att inte enbart färgningens kvantitet utan också dess art påverkar. Det finns gott om exempel på sådant. Att sedan färgningens art upplevs på olika sätt av olika individer gör det ännu svårare att göra enkla beskrivningar av hur ljud uppfattas. De som menar att det är enkelt har i regel gjort det lite för enkelt för sig. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 07:56:26
|
En motkoppling är aktiv samt är verksam även på lägre nivåer
Man kan ju fråga sig vad somliga "experter" anser vara färgning. Är det olinjäriteter i frekvenskurvan som avses eller vadå? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/12/17 07:59:15 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 08:13:08
|
Motkopplingen fungerar dessutom förmodligen sämre vid lägre nivå eftersom loopens störningskänslighet tilltar men det jag avsåg var en rörförstärkare av Audion-typ. Motkoppling av global typ brukar ha en tendens att "döda liv" i musiken samtidigt som den kan städa upp lite andra fenomen så det finns både positiva och negativa inslag men om man kan klara sig utan global motkoppling som man kan med tillräcklig linjära komponenter (rör) så slipper man ju det negativa. |
Edited by - MatsT on 2009/12/17 08:13:52 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 08:59:48
|
Ett rörsteg på 10 watt eller däromkring klipper regelbundet på vanlig musik med högtalare på 87 till 90 dB/w/m. Klippningen är snäll och trevlig, men den kan funka som en dynamik-kompressor. Skall du komma bort från det så behöver du kanske typ 500 watt för att alla transienter (som kan ligga på 30 dB över medelvärdet i musiken) skall återges rent och utan klippning. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 09:25:47
|
Det var därför jag skrev att det inte komprimerar så länge man ligger under överstyrning men visst är det ett kompressionsfenomen när det klipper i topparna.
Det frågan gäller är väl i huvudsak detta: "jag tycker att lokalklang etc går fram väldigt tydligt, jämfört med de kraftiga transistorsteg jag har testat. Jag har fått kommentarer som går ut på att det jag egentligen hör är effekten av kompression. Att kompressionen lyfter upp de svaga ljuden, och att det är därför de hörs tydligare än med mer dynamiska slutsteg."
Det kan man ju inte förklara med kompression pga klippta toppar? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 09:42:34
|
Jag måste erkänna att jag inte riktigt känner igen mig i det fenomen som du beskriver Strmbrg. För mig är det mer en beskrivning av 80 tals transistorsteg men den stämmerr dåligt in på bra moderna konstruktioner med låg dist i Open loop och med låg IM dist. Resultatet blir nästan tvärt om, rörmaskiner är inte alls lika klar och kan inte alls visa upp inspelningsrummets bakersta delar lika bra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 09:56:11
|
Jag har samma erfarenhet som Strmbrg. Min Audion ger rumsljud från inspelningen. Nad s300 gav svaga rumsljud. Primare A30.2 gav inget rumsljud. Jag pustade ut ÄNTLIGEN när jag kopplade upp min första rörförstärkare.
Men jag brukar tycka att största fördelen med mina rörförstärkare är att de kraftiga ljuden inte döljer de svaga. Ett kraftigt och ett svagt instrument kan höras samtidigt på ett bättre sätt än med de transistorförsärkare jag hört. |
Edited by - Sundström on 2009/12/17 11:19:05 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 12:52:08
|
Det här är ju väldigt intressant tycker jag. Det var länge sedan jag själv hade rörförstärkare och det här med kompression får mig att tänka på vad man använde förr när man graverade lackskivor. Det som användes vanligen var 350watts slutsteg från McIntosh. Eftersom det är mycket effektkrävande när man graverar måste man fått en effektkompression. Det är något som jag faktiskt aldrig tänkt på, men det måste ju ha påverkat ljudet på vinylskivan. Sedan har jag en annan fundering som gäller min rigg. Här upplever jag ingen som helst kompression. Musiken låter gränslöst dynamisk och luftig. Det kan bero på användningen av fyra slutsteg som förmodligen aldrig behöver lämna sin fulla effekt, inte ens vid starka nivåer. Under förutsättning att fonogrammen innehåller någon rumsinformation och 3D information (alla skivor gör inte det och speciellt inte äldre inspelningar)hör man alltid sådant. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 13:27:05
|
Kanske ska påpekas att högtalare med lådljud döljer rumsinformation. Trögdrivna kon-högtalare döljer rumsinformation (eller är det dålig kvalitet i högtalarelementen som jag ska klaga på?). |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 13:37:12
|
Lådljud är inte roligt det kan jag hålla med om, så det går bort. Det påminner mig om när jag hörde Magnepan för första gången hos Glotta i mitten av 70-talet. Då upplevde jag en ljudbild som var ungefär lika tjock/massiv som tjockleken på högtalarpanelen. Så var det för mig trots rörslutsteg från Audio Research. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 19:39:03
|
Det stämmer inte med min bild av hur Magneplanarerna låter, även om de äldre modellerna hade klart sämre djup. De brukar fungera bra med kraftigare rörsteg. |
|
|
|
Topic |
|