HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda festhögtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:28:30  Show Profile Send Wiker a Private Message
Godkväll gott folk!

Jag behöver era åsikter och tips.

På lördag blir det fest, och jag vill självklart gärna inte behöva använda finhögtalarna.

Vad finns det för bra partyhögtalare (gärna aktiva) som är tåliga och kan spela relativt högt, till hyffsat prise. Jag kan tänka mig att ge mellan 2-4000kr.

Tacksam för svar!

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:34:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Ett par begagnade Cerwin-Vega och ett klass-D steg?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:35:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Cerwin Vega, låter högt och mycket.. Dock inget ljud jag gillar..
Kolla efter AT-100, Cls 215, DC 1515.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:43:44  Show Profile Send tian a Private Message
Finns massor av aktiva PA högtalare på Billebor som säkert passar utmärkt till fest.

Tex : http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=927&ref=prisjakt
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:56:48  Show Profile Send Wiker a Private Message
Alright. Hittade ett par i Helsingborg (där jag bor) på blocket. Cerwin Vega LS-15 heter modellen. Något att ha?

Billebro har jag också tittat på. Någon som har erfarenhet ifrån deras sortiement? Hur är kvalitén?


This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/12/14 :  22:04:41  Show Profile Send tian a Private Message
Kvaliteten är säkert helt okej, med tanke på priset....
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/15 :  20:44:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Cerwins LS serie är ljudmässigt bättre än dom gamla At-serierna, är bättre diskant och mellanregister.
Billebro skulle jag inte rekommendera, har handlat basar därifrån, dom lever inte upp till det dom skriver, svårt att få kompletta datablad samt okunnig personal, skulle montera en 21" bas från billebro och jag släppte ena sidan på basen 1-2cm från lådan då släppte magneten och låste fast talspolen, basen blev stum, krånglade mig in till billebro när jag va nere i Stockholm för att byta basen då skulle dom koppla upp den och prova, fine tänkte jag, detta går nog fort, en förvirrad s.k. tekniker sprang runt i 30min å letade efter både kablar och slutsteg, kopplade in basen och vred på halv volym från ett steg som lätt matar 500w för att överhuvudtaget få ljud, basen låter som ett mellanregister. "det är inget fel på den basen" säger fanskapet då. Fick krångla i över 2 timmar för att få dom att fatta att det inte fungerade korrekt.

Men kolla med Ln-högtalarservice, tror dom håller till i göteborg, dom brukar kunna ha mycket PA begagnat.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2009/12/15 :  21:01:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
Herre min skap.... Jag har sett annonser från Billebro på Blocket och då först gapskrattat och sedan häpnat över att de kan uttrycka sig på det viset.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/15 :  21:11:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
http://www.blocket.se/stockholm/Pa_hogtalare__fullrange__2x_15_plus_horn_25116216.htm?ca=10&w=3
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/16 :  01:35:03  Show Profile Send Wiker a Private Message
Fortfarande inte hittat något vettigt riktigt.

Vill gärna ha aktiva, inte för stora och på ett pris under 5.000kr.

Verkar inte finnas... :/

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:34:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hej!
Varför inte kolla in ett par JBL LX el TLX på Blocket? Billiga så det förslår o därmed pengar över för ett slutsteg!?

Japp, är ny på forumet o kommer att presentera mig så snart jag får tummen ur...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:39:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Cerwin Vega i all ära, men något vidare tryck är det inte i de burkarna (förutom möjligtvis AL-1000). Tycker de saknar allt vad lågbas heter och låter väldigt stumt och hårt oavsett drivning. Har syndat CV i min ungdom så jag har erfarenhet av märket... De låter högt, men det låter inte bra och framförallt så fattas det lågbas i de flesta burkarna.

Varför inte ringa till nån lokal firma som hyr ut kompletta PA-anläggningar med CD, mixer, steg, basar och toppar? Hyrde det till en 50-årsfest och det gick på 1200 spänn för två dagar. Spelade dessa utomhus och det var rena konsertupplevelsen.

Har för mig det var 2st 12" basar i topparna med horn och sedan 2st 18" hornbasar i botten. Det var rena jordbävningen redan på normal nivå. Fördel med dessa system är att man inte behöver spela så förbaskat högt för att få bra tryck, med Cerwin måste du verkligen spela fantastiskt högt för att det ska bli nåt tryck i ljudet.

Tror det är vettigare att hyra än att köpa på sig en massa prylar man egentligen inte behöver och sedan sitter fast med...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/16 :  09:42:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Kan det här vara nåt?
http://www.blocket.se/stockholm/5_st_Wharfedale_hogtalare_24674882.htm?ca=10&w=2
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/12/16 :  15:12:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
För Fest..Cerwin Vega alternativt gamla Jamo burkar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/16 :  15:22:36  Show Profile Send Pitts a Private Message
Hade ett par gamla Cerwin Vega D9E och kan säga att dom t.o.m. dög till att spela på disco med, dom spelar högt som få dock med begränsad kvalitet på ljudet. Att dom inte skulle spela bas i lägre frekvenser är nog en missuppfattning av större mått. Annars så finns modellen större än AT 100 ifrån 80-90 talet, tror dom hette 1215 eller i folkmun: Power of Tower. Dom var skakande minst sagt i både bas och ljudtryck så ett par såna och så en hyfsad förstärkare så ska det nog börja rycka i folks ben.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/16 :  18:36:39  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Pitts: du tänker inte på DC1515 med dubbla 15"? dom e det bra tryck i. Annars fanns det ju en modell som hette 1215, AL1215 om jag inte minns fel, med 1 15" och 1 12"...
CV är nog det mest prisvärda om man ska spela högt för lite peng, dock är ju som sagt ljudkvalitén inget vidare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/16 :  19:27:33  Show Profile Send Pitts a Private Message
RuneStone: njaaää, tror dom hette nåt med 1215 och hade en 15" i botten som spelade ner i golvet och en 12" som spelade rakt i ansiktet. Därtill så var dom höga som klädskåp om jag inte minns fel. 15" spelade en avgrunds djup bas medans 12" gav mer punch rakt i huvudet. Om dom sen hette AL eller CV eller vad dom nu hette så kunde dom ge en omskakande upplevelse i alla fall.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/12/17 :  11:06:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det finns ett par 1215 på blocket, grabben ska ha 15000:- för dom. Och det är väl inget man spelar sönder direkt , blir dyr fest :-P
http://www.blocket.se/goteborg/Cerwin_Vega_1215_MK_II_Special_Edition_24758738.htm?ca=15&w=1

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/17 :  11:49:47  Show Profile Send Pitts a Private Message
Hehehe....ingen som påstått att dom ska spelas sönder heller, inte jag i varje fall, sade bara att det var ett jäsikens drag i dom. Dock så tror jag att han kan få svårt att få 15 loppor för dom, trots att det är någon "special edition" av dom.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/17 :  13:51:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill minnas att 1215 lät ganska illa o att dom inte spelade så mycket bas som man vill tro.
Däremot sålde dom riktigt dåligt därav väldigt sällsynta.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/17 :  14:33:41  Show Profile Send Pitts a Private Message
Testade dessa i dåvarande HiFi-Klubbens lokaler i Västerås och råkade spela Yello - The Race....volymen var på samma som Vi testat AT-100 på innan och kan säga att butiken skakade och säljaren kom springande ut manande att ta det lite lugnt. Säger bara att nog spelar dom bas. Om dom sen lät bra eller inte kommer jag inte exakt ihåg men åå andra sidan, det var ju Cerwin Vega och dom är ju inte kända för sitt välljud direkt.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/17 :  20:34:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Begagnade 1215 kostar skjortan, inte en prisvärd högtalare att köpa begagnad, dom är väldigt sällsynta, därav det höga begagnatpriset.
Är någon sorts nostalgi över dom så dom brukar vara ganska eftertraktade, brukar finnas 1-2 par per år till salu..
Dessutom så är dom så gamla så kantupphängningen ger snart upp på dom. Händer på alla cerwin. En kul anekdot: Polaren hade köpt ett par begagnade Cerwin AT-40, hämtat hem dom å ställt dom i min källare, samma dag hade vi en diskussion om hur länge högtalare håller osv. jag sa att med sådan upphängning så håller dom nog 25-30 år sen e det godnatt, "äh vadå, tror du dom går sönder exakt på dagen dom blir 25år eller ?", senare på kvällen kopplade vi i dom och vred på, efter 30 spricker kantupphängningen. Dom var ganska exakt 25 år..

Men skämt å sido, Cervin Dc1515, Cls215 eller Clsc215, där har du prisvärda högtalare, som faktiskt låter rätt ok.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000