HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAB+, när? Och hur bra är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/14 :  19:42:33  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vi ska tydligen få DAB+ i Sverige framöver. Någon som vet när?
Och hur bra är formatet (som bygger på AAC+ 128 kbps via det digitala marknätet)?

80 kanaler kan man i.a.f. klämma in, och signal-brusförhållandet är 105 dB!

Är lite sugen på denna:

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=443&Title=Azur+650T+DAB%2B+%2F+FM+%2F+AM+RDS+tuner

(kostar 4000 på HIFI-Klubben)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:20:48  Show Profile Send gcs a Private Message
S/N -105dB tror jag inte ett ögonblick på. Jag tycker att du ska ta kontakt med SR och fråga när dom börjar sända. Knoppen vet kanske också när man tänker börja att sända.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/14 :  23:08:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Då får du klaga på Cambridge, det står 105 dB på deras hemsida i.a.f.!!!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:03:21  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det finns en rapport från Radio och TV verket som föreslår att DAB+ ska införas. Att köpa en apparat idag för att ta emot sändningar som kanske kommer igång om fem år, kanske aldrig tycker inte jag verkar så klokt. Efter DAB fiaskot så undrar man ju hur stor entusiasmen är i SRs styrelse och bland konsumenterna för nya sändare och mottagare.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:26:19  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Man har ju kommit rätt långt i testandet i alla fall!

http://radionytt.se/nyheter/?p=1198

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:38:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dessutom börjar ju allt fler streama radiokanaler från internet.
DAB+ är nog mest intressant som bilradio.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:42:00  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Men ljudkvaliteten är ju höre än webradio.

Fick följande svar från Johan på Radionytt:

"Branschen väntar på besked från regeringen om den nya radio- och TV-lagen. Reklamradion säger att de inte har råd att satsa på DAB+ om de inte samtidigt får sänkta koncessionsavgifter. Och Sveriges Radio vill inte köra DAB+ ensamma.
Teracom, som har byggt ut DAB-nätet, avvaktar med starten av sina försökssändningar tills efter regeringens proposition har kommit. Däremot sänder de redan DAB+ i Stockholm.
Så vänta gärna en månad eller så."

Jag kommer att vänta en månad eller två med inköpet...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:43:38  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Dessutom börjar ju allt fler streama radiokanaler från internet.
Jag tror också att SR hellre vill satsa på nätet. Det blir billigast så. Dessutom når man ut över hela världen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/12/15 :  14:49:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
80 kanaler? Underbart, fler sönderkomprimerande skitkanaler som spelar samma tio låtar dygnet runt är verkligen vad som behövs...
Jag har ju svårt att tro att oligopolisterna SBS och MTG plötsligt skulle börja sända vettig radio med bra ljudkvalitet istället för sönderkomprimerad flamsradio. Deras kanaler är ju knappt lyssningsbara i bilen ens, annat än möjligen sent på kvällen när kompressorna skruvats ned något steg och de flamsiga programledarna gått hem.

Jag måste säga att på radioområdet är jag verkligen glad att vi har public service. Det är uppenbart att de kommersiella aktörerna inte kan producera något vettigt. Fast de skyller ju som sagt alltid på koncessionsavgifterna.

Edit: Tillägg

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/12/15 :  18:27:29  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Håller med ztenlund och har därför lite svårt att se poängen med att sänka avgiften för reklamradion för att vi ska få fler radiokanaler...

Lounge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/15 :  19:17:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle vara jätteglad fick slippa all reklam. Därför är jag en Public service människa. Samma sak beträffande TV, jo jag har faktiskt börjat att också titta på Axess. Men jag har en känsla av att Axess sänder samma program flera gånger om. SVT sänder i alla fall i olika kanaler och vid olika tidpunkter så att det ska passa alla bland det arbetande folket. För den delen så är det också så att det mesta som går är rena dyngan och tyvärr så sänder även SVT mycket sådant som saknar intresse för mig. En annan marknad som jag blir förbannad på är kabelbolagen och mobiloperatörer.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/16 :  14:43:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då är vi överens. Vi behåller FM och skrotar alla reklamradiokanaler som ändå ingen lyssnar på. Väl?

Jag minns när jag gick in till en jobbarkompis och bad henne byta kanal.
-Jag orkar inte höra på den här låten en gång till. Det är tionde gången den spelas idag.
-Vadå, den här låten har jag aldrig hört förut?
Detta exempel visar på hur mycket folk lyssnar och att det är en ljudtapet de flesta efterfrågar. Skit i samma vad som spelas och hur det låter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/12/16 :  14:52:17  Show Profile Send Thzar a Private Message
DAB+ med S/N på 105db i en bil är som att slänga en tomat i rymden, dvs helt onödigt.
Vad ska du med S/N -105db i en bil där omgivande ljudnivå ligger på diskonivå eller mer ??????

DAB var ju på tapeten redan under 90 talet om jag minns rätt.

Edited by - Thzar on 2009/12/16 15:01:05
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/16 :  15:40:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag DAB har funnits länge. Formatet utvecklades av ett grannföretag till mig, Factum Electronics AB i Mjärdevi, Linköping.
De har även tagit fram DAB+.
DAB är ju bra men tar upp mkt mer bandbredd än DAB+. Skulle tro att ljudkvaliteten är lika bra i båda formaten.

Själv lyssnar jag ofta på P3 via Boxern i min hårddisk-DVD-recorder. På så vis kan jag spela in radioprogram när jag inte är hemma. Och det ljudet sänds i Dolby Digital 2.0 och håller väldigt hög klass. ljudkvalitet. Brusfritt är det också! Hade inte tänkt att ha DAB+ i bilen, Thzar...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/12/16 15:41:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/16 :  16:33:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ju en vanlig DAB mottagare ADCOM som saknar FM mottagare. Jag har försökt att koppla in den hemma men i vissa rum fungerar inte mottagningen. Men spelaroll SR sänder ändå bara skit. Varför sänder man P1 när det är bättre att sända ut den mera krävande musikkanalen P2. Sedan undrar jag om det skulle bli DAB+ och om man börjar att sända ut P2. Kommer man då att kunna uppdatera min nuvarande DAB mottagare från ADCO till ett rimligt pris. Om jag ska försöka svara på frågan blir svaret nej. Vad tror ni själva. Jag tänkte på det här med S/N -105dB som jag inte kan tro på. Möjligen kan det bli något åt det hållet när man har stängt av apparaten.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/16 :  19:26:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har googlat lite på den Onkyo T-4555 som jag köpte idag. Den har ett DAB-kort som tillval, och detta kort går att uppgradera till DAB+ på egen hand via RS232-porten!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000