HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tipps på ett bra Försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/14 :  10:56:18  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Hej!

Jag är på jakt efter ett bra försteg i 5000kr klassen, vad kan ni rekommendera för några?
Det behöver inte vara balanserat. Ge gärna förslag på bra begagnade också!

Jag har kikat lite på Rotels RC-06 , men den saknar tonkontroller och det kanske kan vara bra, eller vad säger ni?

Mvh//Jon

www.kanngi.se

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/14 :  12:08:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Tonkontrollers vara eller icke vara kan bara du avgöra.

Många försteg har ju en by-pass ifall man vill få dem ur signalvägen.

Ett NAD C162 beggat har nog allt du behöver och lite till.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/14 :  13:53:00  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Det jag inte gillar med NAD är det estetiska, roteln inger lite mer kvalite. Hur står sig rotel stegen mot NAD ljudmässigt?

Är det någon som har testat RC-06 berätta gärna era åsikter.

www.kanngi.se
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/12/14 :  16:22:03  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Xindac 3200mkII eller 3250 är inte fyskam för de pnegarna ( särskilt inte begagnat)

Ett äldre Harmony Design PRE906 ka man hitta beggat i den prisklassen med,

Rotels äldre michiserie kan du hitta för de pengarna med, får du tag på den aktiva varianten är det ett klart köp för 5K


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/14 :  16:42:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99, med tilt, bypass, MM/MC-steg osv. Har ett som funkar bra...Croft gör schyssta steg med rör annars, Super Micro t ex...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/12/14 16:43:41
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:29:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag envisas med value for money NAD C162 1700:-
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/14 :  21:30:07  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Det var ju onekligen ett bra pris. Men hur står den sig mot en Rotel RC-06? Jag är jätte sugen på att höra vad ni tycker om den.

www.kanngi.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/14 :  21:32:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Rotel och NAD är väldigt lika i ljudet. Kolla nov-nr av Bild&Ljud Hemma, där har de en duell NAD/Rotel. Visst Rotel var bättre men MYCKET dyrare.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/14 :  22:14:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Rotel och NAD är väldigt lika i ljudet.

Så har jag inte upplevt det av det jag hört, även om skillnaderna säkerligen varierar beroende på vilka modeller som jämförs.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/12/14 :  22:45:34  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Vad tycker du om för ljud och vad ska matchas??

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/14 :  23:04:17  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Jag lyssnar på mycket blandat allt från Bob Marley till Pink floyd till Kate Bush så min blivande anläggning måste kunna spela det mesta. Jag gillar när ljudet är klart och distinkt fast ändå lite varmt och en snärtig och tydlig bas.

Just nu håller jag på att trasslar med några klass D (amp-6 och amp10) förstärkare som jag hade tänkt att koppla in tills det blir något annat.

På högtalar fronten har jag för tillfället ett par Lanchettor, men har tänkt att bygga nytt och större som kan låta lite mer och kanske bättre. Lanchettorna låter dock väldigt bra för sitt pris och storlek. Vad gillar Rotel för typ av högtalare eller vice versa?

Men så NAD och Rotel låter snarlikt, har jag uppfattat det rätt då? Jag är ju lite svag för det estetiska så det kanske faller till fördel till Rotel.

Men kom gärna med mer åsikter och argument.

www.kanngi.se
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/12/14 :  23:05:34  Show Profile Send ahultin a Private Message
Jag har ett Rotel RC03 som jag är nöjd med (även om jag inte kan säga om det är bättre eller sämre än Nads C162). Att det blev just RC03 har mer att göra med att jag hittade det beggat i samma stad som jag bor i och fick tag i den för ett bra pris (mindre än ett halvår gammalt till cirka halva nypriset...) Om det varit ett Nad hade jag nog varit nöjd med det......

Skillnaderna har du säkert koll på.....Om du behöver/vill ha tonkontroller är Nad ett bra val.....
Ett annat alternativ är ju att skaffa ett en RA06 och sedan ett RB06 för att Bi-ampa..... Enligt H&M var det ett bättre alternativ än att köra med för- och slutsteg.....(Tyvärr har jag inte möjlighet att prova på mina högtalare).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/14 :  23:20:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vad gillar Rotel för typ av högtalare eller vice versa?


För att reda ut begreppen: Alla förstärkare gillar högtalare de orkar driva utan att gå i klipp vid den volym ägaren avser lyssna på,
resten är subjektivt dvs ditt tycke och smak.

quote:
Men så NAD och Rotel låter snarlikt, har jag uppfattat det rätt då?


Det där måste du utvärdera själv, inte ens modeller inom samma märke låter alltid så lika varandra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/15 :  08:56:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Visst kan det vara så Goldfinger och säkert har det ändrats mer med åren, men förr så var Rotel och NAD's främsta filosofi no-nonsens. Där har ju Rotel ändrat sig lite genom att snygga till dem. NAD håller kvar vid sin lite mer militäriska "look". Dock har väl båda företagen äntligen lärt sig fjärrkontroller. (Tidigare var det nästan omöjligt att ha en systemfjärr som styrde en stapel av respektive märke). Anledningen till att jag rekommenderar C162 är alla anslutningsmöjligheter, dubbla pre-out (vet inte om Rotel har det) samt RIAA.

quote:
För att reda ut begreppen: Alla förstärkare gillar högtalare de orkar driva utan att gå i klipp vid den volym ägaren avser lyssna på,
resten är subjektivt dvs ditt tycke och smak.
Försteg, Goldfinger, försteg EDIT: Såg kommentaren av trådskaparen Slutstegen från nämnda märken brukar vara strömstarka, så är det inte extrema ljudtryck som ska till, så driver de nog snällt det mesta.

Edited by - huzze on 2009/12/15 09:00:16
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/15 :  13:11:04  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Hej!

Tack för all information, jag ska ner till Stockholm i helgen och då ska jag nog kika runt lite i olika butiker och lyssna på Rotel och Nad så får vi se vad det lutar åt.

Jag hade iaf tänkt att börja med ett försteg, sen så blir det troligtvis ett slutsteg från samma tillverkar som jag väljer, eller så nöjer man sig kanske med klass D förstärkarna.

Tack så mycket för er hjälp!

//Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/17 :  21:03:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Hifi-klubben har sänkt priset på NAD C165BEE med 2000 till 4998:-
Go to Top of Page

DuST
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:36:26  Show Profile Send DuST a Private Message
Holographic Audio Pre Twentyfive för 3995 kr är ett puristiskt försteg tycker jag.. Väl värd att kolla upp. Smålänsk elektronik med high-end ambitioner.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/12/19 :  12:37:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Kanske ett beg Mccormack tlc-1, riktigt bra försteg.
Brukar gå för ca: 4000-5000:-


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=19756

//Åke

Örebro
Go to Top of Page

Zmirc
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/12/19 :  20:01:15  Show Profile Send Zmirc a Private Message
Jag har Rotel RC-06 tillsammans med RB-06. Jag är tyvärr ingen hifi-veteran och kan inte jämföra ljudkaraktären med annan förstärkning (jag hörde inte någon skillnad heller när en försäljare bytte mellan Rotel och Marantz vid en provlyssning). Rotel-ljudet brukar oftast beskrivas som neutralt/kallt/detaljerat men jag har också läst någon recension som beskrev RC-06 och RB-06 som spelglada men inte särskilt detaljerade. Ska man få veta hur något låter är det som alltid upp till en själv att lyssna.

Jag tycker att riaa-steget(MM) i RC-06 verkar kompetent. Cd och vinyl låter ungefär likvärdiga i ljudkvalitet när lyssnar, om än med olika karaktär. Jag har också läst tidnings- och användarrecensioner där riaa-steget fått bra kritik.

Såg att det finns demoexemplar på hifihuset om du lutar åt Rotel: http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/product_info.php?cPath=790&products_id=4102
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/24 :  17:02:49  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Hej!

Efter mycket funderingar så köpte jag ett NAD C165BEE. Har beställt det och hoppas jag får det någon gång i början på Januari. Berättar mer sedan när jag har prövat det tillsammans med mina t-ampar.

God Jul

www.kanngi.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000