HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SR´s tidigaste stereo insepelningar i radio.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/05 :  18:40:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Just nu sänder P2 ett program med tre stycken av SR#180;s tidigaste stereo inspelningar. http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3359
Jag ska berätta lite senare om tekniken som man använde.

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/05 :  21:48:02  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jättekul, tack för tipset!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/05 :  22:16:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Programmet går att avlyssna på nätet. Man berättade om en lite märkvärdig inspelning som gjordes 1965. SR hade köpt in en fyrakanalare på 1/2":s band och en åttakanalare på 1". Bandspelarna var av märket 3M och utmärktes av sin speciella bandföring som man döpte till Isoloop. Det var samma typ av bandföring som Technics senare tog hand om till sina bandspelare för konsument och även proffs marknaden. Det märkvärdiga var det att man ville öka dynamiken och minska bandbruset innan det ännu fanns Dolby (eller NoisEx som var en annan numera helt bortglömd teknik). Det gick till så att man spelade in varje stereo kanal samtidigt på två olika spår med olika utstyrning. Skillnaden var 15dB vilket innebar att om musiken var stark, då blev det ena spåret överstyrt eller åtminstone inspelad med hög distorsion. Man löste det då med en servoelektronik som på optisk väg fejdade mellan den högt utstyrda kanalen till den lägre utstyrda. På det här viset kunde man öka S/N från -65dB till -80dB och tekniken patenterades under namnet Dynatrack. 1966 kom Ray Dolby med sin Dolby typ A som också reducerade bandbruset mellan 10-15dB och därmed försvann Dynatrack. På den studion som jag jobbade då på 60-talet köpte vi den andra 3M maskinen från SR som var en åttakanalare och med tillhörande kort för Dynatrack. Men vi använde maskinen som en ren åttakanalare. Jag lyssnade på programmet i min radio och man kunde lätt höra skillnaden mellan Dynatrack och de två vanliga stereoinspelningarna från 1962 som spelades först och sist i programmet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000