HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda förstärkare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:08:19  Show Profile Send Tomac a Private Message
Hej
Har nu 3 st stereo förstärkare, dvs 6 kanaler. Detta för att driva 2st 3-vägare. (en kanal per element). Kör med lite olika äldre typer av stereoförsärkare.
Skulle vilja byta ut dessa mot något lite nyare samt bättre. Har ni förslag på några prisvärda stereoförstärkare (även slutsteg) , väljudande ,runt 2x100w ?
Behöver 3 st. Rackmontage ingen nackdel.

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:18:43  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
En god vän till mig har skaffat sig Rotel Ra-06 med Rb-06, låter ohyggligt bra för pengarna. I mitt subjektiva tycke iaf.
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:01:01  Show Profile Send Tomac a Private Message
Den är säkert perfekt, finns det något billigare alternativ möjligen?
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:30:17  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Tja rotel har ett gäng med olika slutsteg på begmarknaden. Kika vad som passar din prisklass. Ett ex http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18468

Ett annat ex. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17738

Vet inte om det passar men kanske något i rätt riktning
Men tycker att rotel är bra på beg, bra priser till prestanda.
Annars så finns kanske Harman Kardons produkter med mycket kraft till oftast bra priser.
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:04:18  Show Profile Send Tomac a Private Message
Tackar, skall kolla runt lite på det du föreslår.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:21:33  Show Profile Send Andrén a Private Message
XTZ A100 är väldigt prisvärd. Inte dyr ny eller begagnad och låter mkt bra för pengarna =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:41:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
vad har du för högtalare?
måste skicka en liten varning angående rotel, provlyssna dom först, dom brukar vara väldigt kalla i ljudet, dock med väldigt mycket detaljer och dynamik. Kör själv rotel och jag saknar lite värme. Men dom är väldigt prisvärda. Hur mycket har du tänkt å lägga ut ? Vincent annars är väldigt trevliga.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:55:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om du köper dessa 2 begagnade interM för 3200kr styck + ett nytt för 4700 så får du MYCKET ljud för pengarna. Dessa slutsteg låter MYCKET bra.

http://www.hifiborsen.se/produkter/_demoused.asp

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/25 :  20:59:04  Show Profile Send Tomac a Private Message
Hej
Min budget var ca 6000-7000 för förstärkarna. Inser nu att det nog inte håller. Hur tycker ni Berhingers A500 fungerar. Den blir ju rätt sågad på bla youtube. Min högtalare består av Vifa XT25TG30-04, Jordan jx92s, Seas H1209 L26RFX/P i portad låda. Tung dubbel limmad 2x19mm konstruktion. Kan det vara ett alternativ att bygga själv med ex Hypex Ucd 180?
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:16:31  Show Profile Send Tomac a Private Message
Tänkte även passa på att fråga om någon kan rekommendera en bra DAC för USB, byggsats eller färdig.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:07:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Ett Vincent SP-331 kostar ungefär dom pengarna.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:57:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
sp 331 går att få tag på billigt, såg en annons med 3st för 6000:-. de e bra pris.. Men annars vore väl Nad något att satsa på..
http://www.blocket.se/kristianstad/NAD_214_Slutsteg_24620614.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Nad_och_hogtalare_24554915.htm?ca=6&w=3

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/26 :  19:04:42  Show Profile Send Tomac a Private Message
3 st SP 331 för 6000, otroligt bra!, var kan man leta efter sådana? På prisjakt vill man ha ca 10 000 för 1 st.
Skall kolla efter NAD med. Man vill ju gärna ha 3 st likadana, pryl tokig som man är.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:24:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det är så roligt att 3st Inter M för 11400 kr piskar rumpan på allt ni hittils nämt och ingen lägger märke till hur bra de är. Dessa förstärkare är fantastiskt prisvärda och låter lika bra som steg som kostar det 10-dubbla.

Men så är livet.

Bara mina 5 cent...


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:46:17  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Visst är det jobbigt JWO när det känns som man är ensam om att "veta" en sak.... (Känner likadant med nästan allt jag har i stero hyllan )

Jag själv lyssnar på Rotel och tror att Tomac kommer långt med något eller några sådana beggade steg, Men JAG har inte hört InterM.

Mina 5...

Edit: Tillägg

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/11/26 20:52:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:59:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, det är inte jobbigt om man bara kan inse att alla inte nödvändigtvis måste tycka likadant.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/26 :  21:10:22  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
My point...

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/26 :  22:50:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tomac: Sorry. Skulle stå 3 st Vincent SP-996 för 6000:- dessa är dock monoblock.. men 6 st sådana.. =) eller 5st å 2 mindre för diskant ?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10480
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14963

Jwo: Har svårt att tänka mig att dom skulle låta så mycket bättre än allt vi nämnt här, vore dom så bra skulle väl alla ha ? Nu var det iofs länge sedan jag hörde ett steg från dom. Men, kanske jag som missat något.. Eller så är det bara en smaksak.

Elgstrand: Rotel är underbart. Själv ska jag nog däremot byta ut mina rotel, behöver något med lite mera värme till mina högtalare, har hört mina tillsammans med Advance acoustics och det föll mig mer i smaken. Fast jag vill ha kvar Rotel å köra i ett annat rum med andra högtalare, men frågan är hur många dyra anläggningar man har råd att ha. =)
Gamla Rotelserien borde iofs ligga ganska bra i pris nu. Dom svarta med slät front, hette väl 980 eller något, dom större stegen ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/11/26 :  23:44:29  Show Profile Send Tomac a Private Message
Vad tycker ni om Hypex Ucd 180 St ?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/11/27 :  06:39:35  Show Profile Send sopwith a Private Message
Kör själv med ett par Vincent SP-996, köpte dom olyssnade och enbart för att dom är så i mina ögon otroligt små och fräcka, hade en Thule innan och skillnaden var milsvidd, Thulen hade inga begränsningar åt något håll och den lät väldigt rent och kraftfullt, när den sedan byttes mot dessa små steg i leksaksstorlek så hade jag noll förhoppning men dom passade grymt bra i hyllan, (troligtvis exakt så man skall köpa grejor...), hursomhelst så låter dom oxå väldigt kraftfullt och driver mina garderober till QLN utan problem, det enda jag kan tycka är att ljudbilden krympte ihop, det låter som att det finns begränsningar frekvensmässigt och dom hissar basen som om loudnessknappar vore intryckta, dock passar detta ljudet mina QLN och rummet bättre än allt jag har haft innan, du får ett par sånna beg för halva den pengen du vill satsa.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/03 :  16:10:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Dina "garderober till QLN är det ett par Artec?Bara undrar. MvhKristofer
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/12/03 :  19:11:31  Show Profile Send sopwith a Private Message
Nä, bara QLN 612
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/05 :  11:50:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja såna har jag haft ett par och jag kan klart hålla med om att de är stora och har en väldigt kraftig basåtergivning. Jag hade dem som surround i en av mina tidigare hemmabiouppsättningar och en tavla åkte ner pga basåtergivningen under en Bondfilm kommer dock inte på riktig vilken det var men det var en av de senare.



"Det är så roligt att 3st Inter M för 11400 kr piskar rumpan på allt ni hittils nämt och ingen lägger märke till hur bra de är. Dessa förstärkare är fantastiskt prisvärda och låter lika bra som steg som kostar det 10-dubbla.

Men så är livet.

Bara mina 5 cent... "


Jo men nu var det väl hifi han var intresserad av och inte PA?MvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/05 :  17:53:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jo men nu var det väl hifi han var intresserad av och inte PA?MvhKristofer


Det ser jag ingenstans?
Jag ser att någon eftersträvar välljudande återgivning däremot, därmed lär det vara fritt fram att rekommendera vad som helst, även om det så klart blir mer av en gissningstävling då inga kriterier nämnts. Det subjektiva urvalet är ju oändligt..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/12/05 17:57:28
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/05 :  18:04:25  Show Profile Send huzze a Private Message
och vad blir mitt förslag tro?

N A D


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/12/05 :  19:34:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hemma hos mig lät 1 InterM steg bättre än 2 st NuForce Reference 8.5v2 för 25.000 kr. Det är en matchningsfråga, men skillnaden var stor i denna AB jämförelse.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000