HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, mitt slutsteg har dött
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2009/12/05 :  02:36:57  Show Profile Send mickejohansson a Private Message


Hej alla!


Jag hoppas verkligen att det finns någon här som skulle kunna hjälpa mig. Mitt slutsteg har blivit helt tyst och inger inga livstecken.


Jag satt och lyssnade sent en natt på minimal volym.
Kvällen blev natt och jag gick till sängs. Stängde av ljudet men lät slutsteget vara påslaget (brukar låta den stå på ibland).
När jag vaknade på morgonen och skulle sätta igång lite musik att vakna upp till. Så märker jag att slutsteget inte lyser och att den inte ger någon som helst respons när jag trycker på on/off knappen.

Jag har kollat säkringarna och testat i olika vägguttag, men inget hjälper.




Vad ska jag ta mig till? Jag har en multimeter hemma som jag kan mäta med. Men är inte helt hemma när det gäller elektronik.
Finns det något jag kan mäta och kanske laga själv? Eller ska jag ta med mig den till någon reparatör? Eller finns det kanske någon här på forumet som har hyffsad koll på felsökning? (Jag bor i centrala Göteborg)




Info om slutsteget (Perreaux 200P).
http://www.nzmadeaudio.co.nz/200.html



Och om det skulle vara intressant, så är utrustningen:
Dator - Lavry DA10 - Perreaux 200P - Compact XZ-1



- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/12/05 :  06:59:41  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej! Du skrev att du har kollat säkringarna men har du mätt dom?
Ibland kan man inte se om säkringen är sönder för den kan ha släppt längst inne vid infästningen.
Börja med att mäta dom!

Mvh
bula44
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2009/12/05 :  10:11:19  Show Profile Send mickejohansson a Private Message


Tjena Bula!

Jo då, det var så jag kollade mina säkringar.
Jag höll tummarna så hårt och hoppades starkt på att det skulle vara säkringarna som det var fel på. Men efter mätning, så blev jag inte alls glad när de visade sig vara hela.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/05 :  10:21:39  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
du ska helst mäta säkringarna med belastning på, eller enklast, byt säkringar ändå, glassäkringar kan släppa i lödningen invändigt så dom ser hela ut både ockulärt och vid mätning, men när du skickar ström igenom går det så tungt genom säkringen att det inte fungerar, har haft detta problem själv flera gånger, dock oftast med stora glassäkringar till bil.
Har du testat någon annan apparat i samma uttag ? du skriver du har provat flera uttag, men oftast ligger alla uttag i ett rum på samma fas. Prova en annan kabel till slutsteget.
Annars måste du nog riva isär slutsteget och börja mäta, kan iofs sitta säkringar i steget också, inte så vanligt men det händer.
Men om jag inte minns fel så finns det väl en/ett par duktigt diy:are här på forumet runt göteborgstrakten.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/12/05 :  11:10:59  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nätsäkringen på detta slutsteg är 6A trög, om den är trasig så syns det och Micke har även mätt så problemet ligger inte där.
Steget har även säkringar på matningsrailerna, 6A, om dessa har gått måste man mäta slutstegen, utgångstrissor och kontrollera lytar innan man byter, dessa brinner inte av utan orsak.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000