Jag är i färd att bygga en rörförstärkare och hoppas till viss del kunna använda mig av komponenter som jag har liggande. Till strömförsörjningen tänkte jag använda mig av ett par nättransformatorer från en skrotad Edison 60. Mitt "problem" är att anodspänningen i min planerade förstärkare är ganska låg, ca 200VDC (totalt ca 90 mA ström per kanal), medan högspänningssekundären på transformatorn är på 500VAC och saknar mittenuttag (visst heter det så?).
Min fråga är: Kan man skapa ett "virtuellt" mittenuttag, på samma sätt som man kan göra vid låga spänningar, dvs med ett motstånd från vardera uttaget som kopplas till jord? Eller finns risk för obalans och elände?
Som glättning tänke jag köra ett LCRC-filter.
Trafon kan visserligen leverera tillräckligt med ström för att jag ska kunna köra en vanlig likriktarbrygga och sedan sänka spänningen medelst resistans, men det känns ju lite onödigt att bränna 20-25 Watt med ett motstånd...
Nä, det är klart att det finns transformatorer som är bättre lämpade för ändamålet. Men eftersom detta är vad jag har på lager så vill jag först undersöka deras funktionsduglighet i denna konstruktion - innan jag lägger ut pengar på nya transformatorer...
Förmodar att du letar efter ett sätt att "vika sekundären" dubbel, men det går tyvärr inte. Vad är det du .... du har ju skrivit vad du letar efter. Jag har två trafar som ligger och dräller, kanske fler vad har du för spec?