Har tittat på billjudsbyggarna och deras förkärlek för stora kondensatorer på en farad eller två med fina blinkande lampor och tuffa logotyper. Tänker mig ett bilsteg för att driva ett par basar och undrar om någon kan förklara för mig vad de där sakerna fyller för funktion förutom det uppenbara; att det ser fränt ut. Också hur man dimensionerar kondensatorernas storlek till steget vore kul att veta.
Största anledningen till att ha kondensator i bil är för att steget ska få tillräckligt med ström, detta är sällan ett problem för normalt stereobygge med rätt dimensionerade kablar. Ska du nödvändigtvis spela 130dB+ så brukar inte bilens batteri orka med att leverera effekten steget vill ha, vilket innebär att spänningen sjunker och strömmen i transistorerna ökar för att bibehålla samma effekt, kontentan av detta blir att transistorerna leder igenom mer ström än dom är dimensionerade för och brinner därför upp. Ska du inte spela så extremt så se till att du har ett fräscht batteri och regala kablar till steget så brukar det räcka. Annars kan du satsa på ett optimabatteri men dom ligger på runt 3000, dom har en väldigt låg inre resistans och kan leverera över 700A kortare stunder. Många som bygger dB-bilar sätter in flera batterier parallellt för att bibehålla spänningen och kunna leverera ström. Men billigast brukar dock bli att sätta en kondensator, man brukar säga att en tumregel är 0.1F per 100w. Men största felet folk gör är att dom använder för klen strömkabel.
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."