HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 kondings & högtalar element frågor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/16 :  11:38:15  Show Profile Send Dennis a Private Message
Tjena alla glada.

Jo det är ju såhär nu när vintern kommer så kliar det i moddar fingrarna.
Fick idén om att wimafiera min förstärkare, men vet inte riktigt hur man gör

Har gått 3 år på el programmet så har ju lite koll på vad jag gör

Tar gärna emot all hjälp jag kan få

kommer bilder så fort projektet startas

Okej nya frågor.
1.Om jag har mina spännigskondignar på 6300 uf och 60v
kan jag byta mot 4700uf och 63v, eller det försämmrar med lägre uf?
För har de sist nämnda kondingarna liggandes.

2. om jag har kondingar på kretskortet tar ett exempel från mitt fall.
Har en konding på 1uf 50v kan den bytas mot exempel 10uf 50v? eller då kanske allt går åt skogen?


Delar köpes.

1.Någon som har basreflex rör diameter ca 3-4 cm med avrundning i båda ändarna?
2.Små spikes?
3.bra rca kontakter för panel montering?
4.Kondingar helst över 6300 uf och 60v
5. lite sånt små plock allt kommer användas till projektet

bild på den lille


Länk till själva projektet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77253

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/18 18:41:33

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/17 :  12:38:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Wimafiering? Det är lätt som en plätt. Min favoritmod. Dessutom fullt reversibel om man vill det.

Det går i stort ut på att sätta en mindre konding parallellt med en större befintlig. Jag använder nästan alltid wima, men det går bra med vilken annan motsvarande konding som hellst. Jag har ofta använt mig av storleksordningen 0,1µF med bra resultat, men det går bra med något större också.

I denna länken (rätt långt ned) finns lite bilder osv om avkoppling/"wimafiering". http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41793
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  13:23:22  Show Profile Send Dennis a Private Message
Jo den tråden har jag läst flera ggr.
men då ska jag göra den modden när man kan bestäla wima då.


/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/17 :  17:36:03  Show Profile Send Thzar a Private Message
Var det längesen du gick ut skolan?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/17 :  17:37:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
1.Om jag har mina spännigskondignar på 6300 uf och 60v
kan jag byta mot 4700uf och 63v, eller det försämmrar med lägre uf?
För har de sist nämnda kondingarna liggandes.

Du kan få klenare bas och det kan klippa tidigare om du spelar högt eller speciellt energirik musik.

quote:
2. om jag har kondingar på kretskortet tar ett exempel från mitt fall.
Har en konding på 1uf 50v kan den bytas mot exempel 10uf 50v? eller då kanske allt går åt skogen?

Beror på var de sitter, men annars kan du väl det. Speciellt om de sitter på spänningstilledare.

Gå dock aldrig under märkspänningarna!
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  18:05:52  Show Profile Send Dennis a Private Message
nä gick ut o sommras juli månad

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  18:09:32  Show Profile Send Dennis a Private Message
okej om ja ska byta till kondingar med större uf vad rekomenderas?

Jo blir ju en del spelande på högre nivåer och lyssnar för det mesta på trance och psykadeliskt och det är ju ganksa energiskt.

Hmm angående resten av kondingarna kanske bättre att beställa med samma värden och wimafiera?

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/17 18:11:15
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/17 :  18:34:38  Show Profile Send Thzar a Private Message
förstärkarens namn, ålder etc ?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/17 :  19:13:54  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har bytt från 5000uF i en gammal Pioneer till 22000uF och det var helt ok. Lade iofs två motstånd efter likriktaren på 0,1ohm styck, vilket minskar inrusningsströmmen vid start och räddar likriktaren.
Tyckte den blev riktigt musikalisk.
Svalander skall vi inte tala om... han hade en hel låda med ölburkskondingar till ett försteg, likaså Hiraga.

Jag skall bygga om ett rörslutsteg hemma.... Fylla en 19" racklåda med "papperskondingar" från ringhals :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/17 :  19:34:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
kej om ja ska byta till kondingar med större uf vad rekomenderas?

Hmm angående resten av kondingarna kanske bättre att beställa med samma värden och wimafiera?


Kondensatorerna på spänningsdelen, även kallad glättingskondensator sitter där för att stabilisera spänningen från likriktaren samt att hjälpa till att leverera ström vid stora effektuttag. En tumregel är att ALDRIG sätta dit mindre. Bästa du kan göra är att sätta dit så stora du får plats/råd med. Aldrig fel med mycket ström.

Resten av kondingarna ska du nog inte ändra värden på så till vida du inte e helt säker på vad dom går till, många av dom sitter i signalvägen och du kan få mycket märkliga fenomen om du ändrar kapacitansen på dom..

är förstärkaren gammal kan det vara idé att byta ut alla Elektrolyter då dom bara har en livslängd på 10-20år(inte helt sant, men dom fungerar sämre med tiden). Detta brukar ge nytt liv åt en gammal förstärkare.

Du kan också byta trafo mot en större med samma spänning, dock är detta en ganska dyr mod och ger i regel väldigt liten förbättring, men i många fall är trafon underdimmensionerad å då kan man tjäna på att sätta i en större, men dom sagt, det kostar en slant.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  19:53:50  Show Profile Send Dennis a Private Message
Svar.

Thzar: det är en Aiwa mx-70. mobba mig inte den används just nu för den gamla e såld ska fungera som hörlurs förstärkeri sen.

esl: jo hade ja haft ekonomi till d hade denna lilla stärkaren fått en hel drös me moddar men så länge ingen ger mig gratis prylar så blir d vad ekonomin tillåter

RunneStone: Okej ja men ska hitta ett par passande då, med lite tur kanske man kan få tag i ett par riktigt bra genom forumet.
vad gällde resten av dem bytas dem till nya med samma värden och wimafierar dem efter det.

Jo angående trafon vet ja inte riktigt har en ganska kraftig ringkärnde trafo, ska byta till annan låda sen så kan man boxa in den för mindre störrningar.

Tack för all hjälp allihopa. kom gärna med fler trix o tips.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/17 :  20:49:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Se bara till att det är samma utspänning på trafon om du byter..
annars kan det bli skoj. =)

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:19:59  Show Profile Send Dennis a Private Message
Trafon tror jag stannar än så länge,men en ny låda låter ju inte helt fel och byta ut den enligt mig urjobbiga skjutpoten mot en vridpot.
Hittade en låda på elfa med lagom mått som var snygg enligt mig.
Kanske köpa 2 och sätta trafon för sig?

Nåra tankar kring det? kan det bli problem om jag byter till vridpot?

Kom gärna med förslag

Och tack än en gång alla för hjälpen:D

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/17 21:20:53
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:42:17  Show Profile Send Thzar a Private Message

"är en Aiwa mx-70"

Hohoh.vad är det för nått? ;)

Är det prisvärt att byta kondingarna i Aiwan?
Färska 2x6800uf kondingar kostar säkert en hundra lapp inkl frakten.

Men det kan moddas för att skaffa erfarenhet.

Byta trafo är som att slänga pengar i sjön.
Köp då en fet förstärkare för de pengarna istället.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:50:12  Show Profile Send Dennis a Private Message
Thzar: Ja tror det hade gjort skillnad. den är ju inte senaste modell precis:P
Jo moddnings erfarenthet av förstärkare och cd behövs ju alltid.

Mx-70 är väll en ganska liten o smidig sak, ska jag va ärlig rätt kraftig med drev mina Sonab hd-1000 utan problem,och då var högtalarna kraftig moddade med nya element,kablar,filter, i dem högtalarna satt trots allt dubbla 10" basar 6,5" mellan reg och 1 tums soft dome diskant.

Dena lille rackaren drev dem helt problem fritt och utan ansträngning.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/17 :  23:06:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bästa du kan göra är att sätta dit så stora du får plats/råd med. Aldrig fel med mycket ström.
Blir det mer ström för att man har stor kapacitans? Med stor kapacitans - vad händer efter en kraftig transient? Vad kan en STOR trafo göra åt det?

På Pass´ sida finns en intressant artikel om detta:
http://www.passdiy.com/pdf/articles/powersupply.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/18 :  08:57:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Bernt: Ja med större kapacitans kan kondingarna lagra mera energi och kan då leverera mera ström, dock gäller självklart inte vid konstanta effekturtag utan vid toppar.

Formel för att beräkna energilagringskapacieteten(puh. långt ord) i en konding: (1/2 x C x V2). 1/2 gånger kapacitansen (i farad) gånger spänningen i kvadrat. T.ex i ett 12v system med 1 Farad blir det:
(1/2 x 1 farad x 12 x 12) = 72 joules or 72 watt-sekunder.

Detta ser ju eg. ganska löjligt ut när man tänker på hur stor en 1 Faradskonding är och den rymmer "bara" 72watt.
Men om man tänker på att topparna i musik kanske bara är millisekunder så blir det genast roligare. 72*10=720.
720w/100ms. 7200w/10ms. osv.

Det som händer efter en kraftig transient är att kondensatorn vill ladda upp sig igen, den strävar alltid efter att vara fullladdad.
Detta kommer normalt aldrig att vara ett problem för sällan får du plats med extremt mycket större kondensator än original, dock visades exempel i guiden på andra åtgärder att göra vid kondensatorbyte. Kan ju som sagt vara idé att sätta i större dioder i likritardelen så dom inte blir överbelastade.
Får man alldeles för stora kondensatorer kommer trafon inte orka ladda dom nog fort vid stora effekturtag, men jag ser sällan det som ett problem då man oftast bara går upp några storlekar kapacitans, då stora kondingar tar plats, samt kostar en väldans massa pengar.


ska ta och läsa Artikeln å hoppas att jag kan finna något nytt användbart.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/18 :  09:13:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett annat problem man möter med alltför stora kondensatorbankar är att stötströmmarna ökar med ökad kapacitans, alltså likriktardioder och transformator måste vara anpassade för detta.

Vidare får du när du wimafierar kolla var varje enskild kondensator sitter och vilken funktion den har. Du kan i värsta fall göra saker sämre genom att stoppa in en bättre kondensator.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/18 :  11:58:18  Show Profile Send Dennis a Private Message
jo resten av alla små kondingar bytas mot nya med exakt samma värden och sedan wimafierar jag dem.

Funderar även på att köpa 2 nya chassin. 1 för trafon coh 1 för resten.

Så egentligen har mina planer nu utveklats till.

1. större glättningskondingar
2. nya kondingar med samma värden all around.
3. wimafiering.
4. nya kontakter ex rca och högtalar utgången.
5. byta till vridpotentiometer.
6. separata lådor.
7. kommer säkert mer.


Allt detta för en förstärkare som ska vara till hörlurar. hoppas det är värt d

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:52:02  Show Profile Send Thzar a Private Message
Skippa wimafieringen och köp dig 1 par LM3886 chip.
Nu har du komponenter för att bygga en helt ny förstärkare.

Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:54:32  Show Profile Send Dennis a Private Message
Tänkte modda denna för den ska användas som hörlurs stärk och kul o modda.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/18 :  15:48:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
RuneStone, mina frågor var mer för att få folk att fundera. Det är inte alls självklart att en stor kondensatorbank gör saker bättre, i värsta fall kan man få ett seeeegt och tråkigt ljud.
Sen blir stötströmmarna mycket större med större bank och med en klen trafo blir det ännu mer problem. I tidiga byggen försökte jag kompensera för en liten trafo genom att ösa på med kondingar och det blir inte bra tycker jag.

Efter en transient i ett sånt system så får du en spänningsdal med långsam återhämtning som gör ljudet omusikaliskt medan i det korrekt dimensionerade systemet så återhämtar sig spänningen genast. Kvalitet är mycket viktigare än kvantitet också.

Om man har möjlighet att experimentera så tycker jag man ska jämföra ljudet ur en förstärkare med:
1.klen trafo kopplat till överdimensionerad kondingbank
2.överdimensionerad trafo till minimal elektrolytkondingbank.
3.överdimensionerad trafo till minimal foliekondingbank.

Garanterat lärorikt!

När man funderat på det kan man prova att kombinera kapacitans och induktans i nätdelen.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/11/18 15:52:36
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:23:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Vad vill du uppnå med modifieringen?
Är något det något fel på förstärkaren eller vill du bara använda lödkolven lite?

Om det är det sistnämnda, så håller jag helt med Thzar - bygg en förstärkare med LM3886 istället!

Resultatet kommer troligtvis att låta betydligt bättre och du kan sitta nöjd och lyssna på en förstärkare som du har byggt helt själv!

My 2 cents!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/11/18 16:26:29
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:36:25  Show Profile Send Dennis a Private Message
Ja poten har börjat bli kass och som sagt ska användas till lurar.
Gör modden mest för skojs skull det är inte planerat att få det direkt high end utan kul o se vad den lille kan prestera med mod och förusättningar för att bli bättre.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:20:35  Show Profile Send Dennis a Private Message
Eftersom det pratas mer i denna topicen än projekts topingen så tänkte jag om någon kanske har använt dessa element o har nått tips för dem? Väntar på ett paket med 2 st 4" av denna sorten :D
Det är ett par HiVi M4N full registers element


/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/18 18:29:16
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:03:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Bernt: Det är bara bra att du ifrågasätter mina svar, lättare för många och förstå om man för ett resonemang runt det hela.

Det är klart att allt för stora kondingar kan försämra. Jag rekommenderar aldrig någon att gå upp med än ett steg i storlek. t.ex. från 4600uF till 6300uF då är risken väldigt liten att inte trafon ska orka.. Men de e ju klart, prova, lyssna.
Att inte trafon orkar ladda kan många gånger också bero på att inre resistansen i kondensatorn är för hög, många gånger räcker det att byta till en konding med samma värde fast bättre kvalité.
Man kan ju även sätta en keramikkonding parallellt med elektrolyten, brukar kunna hjälpa då den laddar snabbare. Keramik är väl eg. alltid att föredra men de blir dyrt och många om man ska upp i kapacitans.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000