HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen jord i vardagsrummet....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:34:46  Show Profile Send svanbo a Private Message
...då menar jag alltså i eluttaget och inte på golvet

Har nyligen flyttat och upptäckte just att uttaget där jag ska koppla in anläggningen inte är jordat Vad gör det? Gör det något och i så fall vad? Måste jag jorda det??

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:41:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har heller ingen jord och jag kör med blandat jordade och ojordade apparater. Det låter jättefint.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  16:48:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du har just inget val, förutom att dra in jord från proppskåpet men ...

... jag tror inte man fåri ett rum ha blandade jordade och ojordade uttag.

Det brukar föreslås att jorda sig i element, men det är för det första inte säkert att elementet står i direktkontakt med jorden och för det andra är det himla lätt att, om apparater går sönder, lägga nätspänning på elementet och värsta fall ha ihjäl sina grannar.
Kort: det är förbjudet enligt lag att fuska till sig sådan jord.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/25 :  17:02:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rätt lustigt att man inte får blanda jordat och inte jordat i ett rum för det gör man väl så fort man använder en ojordad apparat ihop med en jordad apparat i ett jordat uttag?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/25 :  17:48:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har inget jordat uttag i huset förutom i köket. Inte heller där är alla uttag jordade. Enligt reglerna måste uttagen vara jordade om man samtidigt kan nå en diskbänk eller någon annan vitvara från uttaget.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/25 :  19:02:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för svaren! Verkar inte vara mycket att göra åt saken då. Det skumma är att ett uttag i vardagsrummet är jordat, medan två andra inte är det... i hallen jordat, i sovrummet inte... gammal hyresrätt från 50-talet... min främsta oro är att jag ska få jordbrum av nåt slag i anläggningen... men men, den som kopplar får se....
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:02:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Man får aldrig jorda i ett element. I värsta fall har du 230 volt i alla vattenrör.. inte så kul när du vrider på kranen å ska tvätta händerna.
Du får heller inte ha jordat och ojordat i samma rum.
Du får inte ens dra in en jordad skarvsladd till ett rum med ojordade uttag.
Det du ev. kan göra är att skicka i en jordkabel i rören mellan proppskåpet och uttagen. Detta är dock inte alltid så enkelt å inget man får göra som privatperson.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:04:51  Show Profile Send Joda a Private Message
"Rätt lustigt att man inte får blanda jordat och inte jordat i ett rum för det gör man väl så fort man använder en ojordad apparat ihop med en jordad apparat i ett jordat uttag?"

Det är skillnad på ojordad och dubbelisolerad. Det senare anses så säker att man inte behöver jorda (den går heller inte att jorda).

Anledningen till att man inte får/ska blanda är att om apparaten utan jord går sönder och fasen skulle hamna mot höljet så blir den strömförande, har man då en jordad apparat bredvid har man en perfekt väg till jord vilket kan resultera i brand, död eller annan liknande företeelse.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/11/25 21:08:05
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:21:37  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Anledningen till att man inte får/ska blanda är att om apparaten utan jord går sönder och fasen skulle hamna mot höljet så blir den strömförande, har man då en jordad apparat bredvid har man en perfekt väg till jord vilket kan resultera i brand, död eller annan liknande företeelse.


Bra förklarat! Det fattade t om jag.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:36:18  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Anledningen till att man inte får/ska blanda är att om apparaten utan jord går sönder och fasen skulle hamna mot höljet så blir den strömförande, har man då en jordad apparat bredvid har man en perfekt väg till jord vilket kan resultera i brand, död eller annan liknande företeelse.

Ja det verkar ju något dramatiskt. Man kan ju undra hur allt detta skulle kunna hända bara så där.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:20:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Någon här som bytt ut en strömbrytare mot en dimmer? Ja, då är det bara att anmäla sig hos närmaste häkte! Det får man tydligen inte göra såg jag för några dagar sedan. Byta brytare mot brytare går bra, eller byta apparatsladd (och lägga fasen på fel ställe), och varför inte bygga någon bra eldfängd rörförstärkare med rejält höga spänningar i. Tycker reglerna delvis låter som en produkt från någon elektrikerbranschorganisation. De är säkert remissinstans...

Förresten borde vattenelement förbjudas i rum med ojordade eluttag då de lär kunna utgöra finfin väg till jord... Jag menar i logikens namn så ska väl rätt vara rätt, eller?

El är inte att leka med, men ibland blir jag bara irriterad.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:20:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lite skumt då att jag faktiskt har jordade och ojordade uttag i samma rum.... kanske skulle ta upp det med hyresvärden så kanske de jordar mina ojordade uttag..?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:24:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Svanbo, att du har blandade väggurtag kan även bero på att någon satt dit ett jordat väggurtag utan att ha jordledning att koppla in. Och i värsta fall tro att det funkar. Jag har varit med om det i dotterns 50- talslägenhet. KOLLA!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/25 :  23:35:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Svanbo: I en del gamla hus kan det vara precis hur som helst, men det kan ju vara så att att något uttag gått sönder eller liknande och blivit utbytt å man satt dit vad man fått tag på. De går ju att mäta mellan fas och jord å se om det leder. då vet du iaf om det är inkopplat. Dock kan det vara så att dom satt en bygel från nolla till jord men då måste du skruva lös uttaget för att kontrollera.
Man skulle i teorin kunna koppla så då jord å nolla brukar ligga på samma skena i proppskåpet men det är förbjudet. Men hör med hyresvärden så han skickar en elektriker på det, för det finns ju en större risk för brand med blandade uttag och varken han eller du vill väl ha en lägenhetsbrand.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:34:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Förresten borde vattenelement förbjudas i rum med ojordade eluttag då de lär kunna utgöra finfin väg till jord... Jag menar i logikens namn så ska väl rätt vara rätt, eller?

Det där är ju inget problem så länge ingen idiotdj*vel ansluter en jordtamp från apparat till elemntet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/26 :  13:32:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Det där är ju inget problem så länge ingen idiotdj*vel ansluter en jordtamp från apparat till elemntet.

Element=jord och därmed blir det samma sak som en ojordad och jordad apparat bredvid varandra om den ojordade mystiskt drabbas av något fel. Huruvida någon knäppskalle använder elementen som jord är en helt annan fråga.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/26 :  15:44:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Min tanke är ju att har jag apparaten ansluten till en ojordad kontakten kommer chassit att flyta mitt emellan 0 och 230V, alltså 115V. Om denna spänning ansluts till ett element som i sin tur är dåligt jordad kommer grannens element också ha samma potential - 115V. Om nu grannen grejar med sitt element och råkar komma emot en riktig jord kan det gå riktigt illa (med denne).

Det dyker med jämna mellanrum upp rådet att sätta en krokodilklämma i batteriet, men det är NO-NO.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/11/26 :  16:05:53  Show Profile Send lindvall a Private Message
Något jag upplevt är en stramare bas med jordade uttag, men ibland också ett något sämre musikaliskt flöde. Men det kan ju bero på i stort sett vad som helst antar jag. Kanske det som sitter emellan öronen...

Jag har en kompis som är elektriker och han kollade upp våra uttag och det visade sig att jag har också ett "jordat" uttag i huset som inte är kopplat till någon jord. Och ett uttag i hallen utan ström, för i hallen är det stengolv, och då är det regler om ström i förbindelse med stengolv också!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:07:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Min tanke är ju att har jag apparaten ansluten till en ojordad kontakten kommer chassit att flyta mitt emellan 0 och 230V, alltså 115V. Om denna spänning ansluts till ett element som i sin tur är dåligt jordad kommer grannens element också ha samma potential - 115V.


Inte troligt att du ligger långt från 0V, normalt ska potentialen hos nollan ligga rätt nära jord eftersom de väl är sammankopplade där elen går in i huset.

Men hur som helst så ska man som sagt definitivt inte blanda jordade och ojordarde uttag. Anledningen till att det varit lag på jordade uttag i kök och badrum så länge är för övrigt just att det finns så många exponerade jordade metallytor där vattenburen värmé plus ojordade uttag är en riskt men den är i alla fall mindre än med en diskbänk.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/27 :  12:31:12  Show Profile Send Joda a Private Message
"Min tanke är ju att har jag apparaten ansluten till en ojordad kontakten kommer chassit att flyta mitt emellan 0 och 230V, alltså 115V."

Ja detta är ett reellt problem enligt mig. Speciellt med datorer som ofta lyfter upp skyddsjord till lagom potential genom små filterkondingar.
Mäter runt 90-200V lite varstans i huset. Är dock så små strömmar att vissa inte ens känner det, jag lägger dock märke till det.
Blev glad när vi fick all datorutrustning jordad. Innan dess gick det att få en glimmlampa att lysa svagt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/27 :  12:52:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en fundering på det där med jordat uttag för datorerna. Vi köpta vår första datorn en ATARI för mer än 20år sedan. Vi har haft kanske två sedan dess och alla har varit ojordade. Vi har aldrig haft några problem. Kan det vara så att det beror på var man bor, om man bor i tätort eller glesbyggd?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/11/27 :  21:28:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, för datorn spelar det egentligen ingen roll om den är jordad eller inte (det kan dock spela in på hur väl filtreringen UT från datorn fungerar); jordning är i huvudsak en fråga om säkerhet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/27 :  22:12:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Du menar om man vill spela upp något från datorn i stereoanläggningen. Då måste man använda en avskiljningstransformator för att slippa brum.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/11/27 :  22:16:16  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Min tanke är ju att har jag apparaten ansluten till en ojordad kontakten kommer chassit att flyta mitt emellan 0 och 230V, alltså 115V. Om denna spänning ansluts till ett element som i sin tur är dåligt jordad kommer grannens element också ha samma potential - 115V.

Det stämmer visserligen att chassit kan flyta upp till 115v från jord. Men strömmen är försvinnande liten, några milliampere. Jag brukade leka med att koppla en elektroluminans-film mellan ett ojordat dator-chassie och vatten-elementet i rummet. Det lyste så vackert. Testade att koppla ampere-metern mellan chassie och element... ca 2mA.
Så länge apparaten fungerar är det försvinnande låg ström. Men händer det något och sladden är för klen, då blir det ljusbåge. Och är sladden tillräcklig, så kan ju faktist grannen dö.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000