HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Farbror Barbro har fel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:27:59  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag har under några dagar lyssnat till det nästan perfekta cd-ljudet. Tänk dig själv - musik från cd! Kan det vara möjligt?

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:04:09  Show Profile Send bebop a Private Message
Hur då perfekt? Jag har inga problem med ljud från CD, inte heller från vinyl. Vill inte vara utan någon av dom.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:49:03  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag får förklara en annan dag. Nu måste jag ut med hundarna.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:52:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Nu måste jag ut med hundarna.

Det skulle jag också vilja göra om det nu inte var så att vår hund dog för tre veckor sedan.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:52:18  Show Profile Send abbot a Private Message
@gcs - Det är alltid lika svårt när man förlorar en hund. Jag har gjort det nio gånger och det blir inte lättare. Jag försöker trösta mig med att det ska vara svårt, att det annars inte har varit något värt...

@bebop - perfekt och perfekt, man måste ha en klatschig rubrik om man ska nå ut i mediebruset.

Nåväl; efter arton år i timrat hus med mycket gynnsamt ljudrum har jag hamnat i lägenhet med akustik ordinär, eller sämre. Min musikaliska referens har varit akustisk musik människorösten. Vinylen gav mig en bra illusion som gjorde mig hyfsat nöjd. Liksom redan min farfar var/är jag sen i utvecklingen och jag skaffade inte cd-spelare förrän i slutet av förra århundradet. Illusionen höll inte längre måttet men jag lärde mig leva med det. Det var svårt men det gick. Jag tror att en av anledningarna till det var att rummet var gynnsamt för illusionen. De senaste åren har jag dock funderat på hur jag skulle kunna gå vidare. Jag hade förmånan att få prova Bernt Janssons rör-modifierade Cambridge-spelare som trots att den gjorde mycket rätt ändå inte löste mitt problem. Jag hade också Harmony Designs d/a-omvandlare hemma. Även den hade positiva sidor men saknade något i det register (mellanregistret) min cd-spelare hade sin styrka. (Jag hade/har en Sony XB930QS, så många av er kan sluta läsa här).

När jag nu flyttade in i min nya, fina lägenhet blev det alldeles olyssningsbart. Ni vet hur det känns. Total misär!! När man inte kan lyssna blir musiken viktigare än annars. Där satt jag. Vad jag inte visste var att jag hade ängeln runt hörnet, något som inte hjälper om man går åt fel håll...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/24 :  15:52:08  Show Profile Send abbot a Private Message
För att ha något att lyssna på köpte jag en billig hörlursförstärkare, en Creek. Den lät rent och tvådimensionellt och ganska trist. Jag lånade ett par Sennheiser HD600 av en kamrat och kunde därmed ännu tydligare höra hur kliniskt trist det lät. Jag började experimentera med sladdar. Första lyftet kom när jag bytte ut väggbulan mot tre niovoltsbatterier. Nu lät det trist på en kvalitativt högre nivå. Jag var lite nervös över att mata med 27v istället för 24v men det går bra. Sedan fick jag den ljusa idén att koppla in mitt EdisonOne som försteg. Wow! En annan värld. Nu lät det inte längre trist - tvärtom! Den tredje dimensionen kom på plats och jag kunde börja njuta igen. Ett tag. Ganska snart påmindes jag om vad jag saknat i min cd-spelare. Bristen på bett i diskanten och botten i musiken blev via bra hörlurar så uppenbar jämfört med vinyl för att inte tala om när man jämför med verkligheten. Jag har suttit i en kyrka och hört Nilla Pierrou spela på en Stradivarius. Det är ett ljud som griper tag i lyssnaren. Den avrullade diskanten, som gör Sony XB930QS så lättlyssnad kommer inte i närheten. Tillbaka på ruta två. Men när nöden är som störst...
Jag fick möjlighet att koppla in en cd-spelare som gav mig en illusion av autenticitet i musiken. Stråkar, blåsinstrument, kantspelet på trummor, hi-hat - ja, nästan allt sitter där. Det är inte långt ifrån att till och med piano låter rätt.
Pricken över i kom när jag pluggade i ett impulsköp mellan försteg och förstärkare. Det är en flätad silverkabel jag köpte på eBay härom året efter att ha läst för mycket på HifiForum. Den var en flopp då men perfekt nu.

Så nu spelar jag på den här magiska cd-spelaren som klarar det jag trodde var omöjligt. I Edison sitter för närvarande ett Sylvania 5751 Gold Brand från Tango-Roland och två Mullard E88CC (så bestyckad för att klara långa signalkablar enligt Erik. Ja, i original är det Sovtek 6922).
Jag har även testat Siemens E83CC och Siemens PCC88 (som låter kanon) samt Reflektor 6N23P (som låter nästan lika bra). Inget av de Telefunken ECC83 jag har låter lika bra som Siemens/Sylvania. Men det där är nyanser.

Visst är jag långt från det perfekta ljudet, som inte är något mål för mig. Illusionen av levande musik har jag dock, trots att jag hellre lyssnar via högtalare. Paata Jazz Trio hade jag inte kunnat lyssna på via högtalare vid midnatt i lägenhet med realistiskt ljudtryck. Ej heller The Jaco Pastorius Anthology Punk/Jazz (vilket drag i blåset, vilket bett, utan att vara "vasst" eller"rått". Så vacker röst Lisa Nilsson har i "Ännu en dag passerar" sjungen i en Neuman M149 enligt konvolutet.

Nöjd är jag inte, men glad. Nu skulle jag gärna vilja veta vad bättre kablar till HD600 skulle innebära. Jag ska försöka lokalisera någon som kan tänka sig att låna ut ett par. Om du känner någon sådan kan du väl hojta till. Hojta högt, så att jag hör det.

Har jag glömt något? Ja, det har jag kanske.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:45:51  Show Profile Send abbot a Private Message
Nja, glömt har jag inte. Jag är medveten om att jag jämför äpplen med päron och dessutom inte äter dem vid samma tillfälle. Jag har inte glömt att berätta vilken cd-spelare det är, jag har underlåtit att berätta. Jag tror att det var Bernt Jansson som skrev något om tonbildning och skillnader på detta som har betydelse för återgivning av musik. Han hänvisade till ett besök hos Bo Hansson som spelade på sin flickväns bärbara cd-spelare, med ett resultat som imponerade och var tankeväckande. Jag är gift och har ingen flickvän. Därför kopplade jag in den spelare jag själv köpte på eBay härom året och som har line-out. Den slog knock på mig. Bäst spelar den med vanligt lakritssnöre. I kombination med Edison One är det rent löjligt bra. (Den andra bärbara jag har, en Sony D-EJ 1000, är inte alls lika bra).
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:30:38  Show Profile Send edison a Private Message
"Den andra bärbara jag har, en Sony D-EJ 1000, är inte alls lika bra"


...och vilken är den du pratar om nu då???


(Kul tråd)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:41:59  Show Profile Send lindvall a Private Message
Härligt! Du lämnar oss verkligen i cliffhangers! Men hur har du kopplat ihop det? Försteg? Batterier?
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:47:43  Show Profile Send abbot a Private Message
" Men hur har du kopplat ihop det? Försteg? Batterier? "

Jo men, det inbillade jag mig att jag hade förklarat. Man tror alltid att man är tydligare än man faktiskt är. Jag kommer förresten inte ihåg om jag underströk att musiken blir just det, tydlig, lätt att följa, i den här setupen. I vanliga fall brukar det medföra att det slutar vara musik och istället blir något annat. För mig.

Alltnog, jag gör som man brukar. Jag pluggar i en skärmad nätkabel (skrotad på jobbet) i vägguttaget. Andra änden går in i mitt Edison One (som alltså inte är det vanligaste utförandet men däremot byggt av Perka när han en gång var ung). Musiken slingrar sig ut genom en sådan där fjantig flätad silverkabel köpt från England in i Creek OBH-11 av enklaste sort. Creeken får sin näring ur tre 9-voltsbatterier. I original medföljde en väggbula som gav 24vdc ostabiliserat. Creeken är knäpptyst när den så ska vara. Cd-spelaren går ju också på batterier, sådana där platta NiMh som orkar hur många timmar som helst. När de blir trötta piggar jag upp dem i den där D-EJ 1000. Samma musik som jag nyss nämnde går från källan via en sådan där tunn lakritskabel in i försteget. Jag testade med en TNT Piano interconnect ( för man vill ju hjälpa till lite) men det blev "komprimerat" på något vis. Alltså lakrits. Nja, jag är inte riktig säker på att jag beskriver det här alldeles korrekt. Det verkar som om ljudet går från källan in i Edison och blir till musik i rören. Ljudet är rent i cd-spelaren och i creeken men utan Edison blir det inte musik. Dig it? Å andra sidan blir det inte musik fullt ut med D-EJ 1000 eller XB930QS när det ljudet går genom Edison. Dig that too?

Det är nog tockna där synergieffekter som åstadkommer resultatet. Det jag saknar är lite bättre kontroll och textur i basen. Jag vet inte var flaskhalsen sitter; om det är i en länk, i flera eller i samtliga. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad Sennheiser HD600 kan prestera. Jag är, som sagt, mycket nyfiken på vad andra kablar kan medföra.

Kontentan för närvarande är i alla fall att paniken har lagt sig. Jag kan lyssna på musik trots flytt. Jag hör fler nyanser och är mera avslappnad än någonsin när jag lyssnar på inspelad musik. Men visst saknar jag återgivningen via högtalare.

Jo, just det, jag är mycket nyfiken på vilken bärbar cd-spelare Bo Hanssons flickvän hade. Kanske Bernt kommer ihåg?
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/27 :  17:38:11  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
"Den andra bärbara jag har, en Sony D-EJ 1000, är inte alls lika bra"


...och vilken är den du pratar om nu då???




Jag ska sluta retas nu, innan jag blir trist. Spelaren jag kopplade in heter Sony D-EJ 925. Jag har ingen aning om ifall den skiljer sig från andra spelare än de jag har nämnt. Det är i alla fall en gedigen sak som jag köpte på tyska eBay. Väl använda hundralappar alla tre.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/11/27 :  21:00:08  Show Profile Send abbot a Private Message
Det ovan skrivna står under rubriken HiFi-diskussion men innehåller bara påståenden. Om vi nu för enkelhetens skull utgår ifrån att det jag tycker mig uppfatta faktiskt stämmer, att den bärbara presenterar musiken bättre än den "riktiga" spelaren, hur förklarar vi då den här grejen med vikten av att bygga cd-spelare som kassaskåp? Eller är det trots allt enklare att säga att jag har hört fel? I så fall finns det ju inget att förklara
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/27 :  22:21:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message

Måste det analyseras? Kan man inte bara få vara nöjd ibland? Jag gillar det jag hör hemma också, och emellanåt är det skönt att inte känna "vad kan jag förbättra härnäst".

Jag säger Grattis!!! Njut av musiken så länge du kan!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/27 :  22:41:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här påminner mig om en CD-walkman som jag har, en Sony D EJ985. Den låter också väldigt bra och tidigare gjorde jag en jitter mätning på maskinen. Det visade sig att den hade extremt fina värden med tanke på att det bara var en Walkman. Den mätte till och med klart bättre än min dåvarande stationär CD-spelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000