HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp att bygga delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strata
Starting Member

12 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:35:52  Show Profile  Visit Strata's Homepage Send Strata a Private Message
Hej. Jag skulle vilja bygga mitt eget delningsfilter till mitt högtalarprojekt. Finns det någon tråd eller länk till ett sådant bygge. Jag har letat ute på nätet men ej hittat något vettigt. Så här ser mitt projekt ut som 3D modell. Tacksam för lite vägledning. :) Michael


Edited by - Strata on 2009/11/22 23:36:42

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:39:15  Show Profile Send Dennis a Private Message
Här är en men tror det finns fler kunniga på forumet som kan plocka fram bättre filter till dig.

http://ccs.exl.info/calc_cr.html#first

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/23 :  20:33:44  Show Profile Send esl a Private Message
HEj!

Dina högtalare är snygga men det finns ett fel...
Dom kommer inte spela musik!

En ideal ljudkälla är när alla frekvenser kommer från en punkt sk punktkälla. Detta skall man sträva efter i designen.
Likaså skall en högtalare inte ha någon frontyta... då fronten reflekterar ljud från elemeneten och skapar kamfiltereffekter mm (skev frekvensgång och utsläckning av vissa frekvenser iofs smalbandigt men kass)

Titta på B&W högtalarna. Och gör något utifrån dem, optimera vidare från de bästa högtalarna som finns helt enkelt.

Hade du placerat dina elemenet på baksidan ex-vis så hade deras pprestanda ökat!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:06:51  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
esl: det var bland det dummaste jag nånsin läst!

Jag kan räkna upp MASSOR av varianter på högtalare med bred baffel som låter bra, som jag kan räkna upp högtalare med smal baffel som låter skit.

Visst, skall allt optimeras så är det ingen nackdel att sträva mot att ha en punktformig källa, men som du vet finns det massor med nackdelar med sån teknik med, elektrostater inkluderat.

Nej sanningen är den att det finns ingen alena salig formel för att bygga en högtalare. Och det vet du med.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:17:49  Show Profile Send edison a Private Message
Oavsett ovanstående kommentarer:

Är det ändå inte en bit o-optimalt att ha en rejäl kant som omger respektive baffel?
Åtminstone för diskant/mellanreg-lådorna skulle det väl vara en god idé ta bort kanten, och sen lysna/mäta/justera sej fram till lämplig önskad design som ändå presterar "som önskat"
(har ju iofs ingen aning om vad som är "önskat" av Strata)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:46:41  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Edison: jag håller med om att designen som cad-bilden visar förmodligen kan optimeras en del. Men att totalsåga designer där baffeln är bred, eller där man slaviskt säger att elementen skall vara coincident source är att skjuta sig själv i foten, för det finns så många exempel på motsatser som låter bra.

Mer så jag menade.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:52:34  Show Profile Send Joda a Private Message
Gillar din design!
Är inne på samma vägar förutom att mina kommer att vara traperzoid år båda hållen
vilket ger justermån för att tilta snett uppåt.
Och horn till mid/diskant.

Jag tror att diffraktion kommer att skapa fler problem än kamfiltrering när det gäller ljudkvalité. Men det blir lite svårt att avhjälpa utan att förstöra designen.
Lösningen skulle vara att runda kanten med så stor radie du kan.
Titta på Earl Geddes Summa högtalare för mer info.
Har du erfarenhet av PA med tanke på kanten runt?

*edit* Gällande kanten så kan Tannoy inte låta bra heller då dom har en kant runt hela där tyget sitter.
Så ta alla "best practice" råd med en nypa salt och väg dina egna mål mot konsekvenserna.

Och det skulle självklart vara trevligt med fler detaljer såsom element, låda och annat göjs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/11/24 22:58:41
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:55:57  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag tror (eller vet) att valet utav de passiva filterkomponenterna kommer påverka OÄNDLIGT mycket mer än diffraktionen tex.

Man kan få en rätt kass högtalare att låta ganska skapligt med bra filter.

Man kan ALDRIG få en perfekt konstruerad skapelse att låta bra med dåliga / felaktiga filterkomponenter...
Go to Top of Page

Strata
Starting Member

12 Posts

Posted - 2009/11/25 :  01:03:55  Show Profile  Visit Strata's Homepage Send Strata a Private Message
Hej, jag blev lite chockad av esl#180;s definitiva sågning. Tack för följande svar, som jag tror på lite mer. Hur som helst har jag hittat danska delningsfilter från Janzen Audio som verkar vettiga.


http://www.troelsgravesen.dk/Dali800.htm
Jag fullfölja mina ideer för att just ta reda på om det är hållbart, "that#180;s the fun of it!" :) Michael
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/25 :  07:33:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ladda ner edge från http://www.tolvan.com/ och se vad som kommer
hända med dina bafflar. Fördelen med separata lådor är att du kan
fysiskt tidsförskjuta dem relativt varandra så att du får samma
fokalpunkt ("där ljudet alstras") i djupled. Nackdelen är att
lådorna blir väldigt symmetriska, vilket du kommer se från dina
simuleringar i edge att det inte är optimalt. Allt är en kompromiss...


quote:
Hur som helst har jag hittat danska delningsfilter från Janzen Audio som verkar vettiga.


Köp aldrig ett färdigt filter. Det är som att skicka polaren på
synundersökning för att du ser dåligt. Du kommer få ett par glasögon,
men de kommer inte att passa...

Min erfarenhet är att 98% av filtret sitter i att man har rätt
värde
på komponenterna. De sista procenten kan man fintrimma med
komponenter av bättre kvalitée, därmed inte sagt att dyrare är
bättre. Rätt komponenter är bättre och det kan skilja från applikation
till applikation.

Dock tyckte jag rent visuellt att det såg snyggt ut

Edited by - PetterPersson on 2009/11/25 07:34:21
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:31:13  Show Profile Send Joda a Private Message
Ja det finns inget färdigt filter som man kan använda utan allt måste anpassas till högtalaren i fråga.
Förutom kanske LC Audios seriefilter som beter sig snyggt i många applikationer men även där får man tweaka lite.
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

Värt ett försök. (mellan mid/high) Med tweak då delningsfrekvensen kanske inte passar. Runt 3k har jag för mig.

Så mät impedansen och frekvenssvaret för de individuella elementen så är det lättare att få till något anständigt.
Annars får du ge alla detaljer så att det går att simulera systemet och utifrån det testa lite filter.
FRD och ZDA nästa!

Som du märker ät filter ett av de krångligare sakerna att brottas med. Men får man till en bra lösning så är det väl värt det.
Inte konstigt att många inklusive mig väljer aktiv delning. Men visst lär det bli filter i framtiden.

ESR i komponenter är något man får vara uppmärksam på. Detta förändrar resultatet helt om man inte håller koll på, och att värdena ändras med frekvens är inte heller enkelt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Strata
Starting Member

12 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:07:17  Show Profile  Visit Strata's Homepage Send Strata a Private Message
Tack för alla svar. Tyvärr räcker mina kunskaper inte till för att tolka era svar rätt. Jag kan helt enkelt för lite för att genomföra ett filterbygge. Om jag köper ett färdigt filter, finns det möjlighet att byta/komplettera detta filter med bättre/nödvändiga komponenter? Finns det någon här som skulle kunna hjälpa till? Mot betalning givetvis. Jag tänker satsa på Vifa element då jag lyssnat till mina Dali 810 i 2 år nu och tycker om deras luftighet och genomsläpplighet. Vilken baselementdiameter är att föredra, 8, 10 eller 12"? Högtalarna kommer att drivas av en Sugden A21a klass A förstärkare på 2x20 W. :) Michael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000