En fråga om kretskortstillverkning: Vad ska man använda för penna om mab ritart själv? Har köpt vattenfast tusch på bokhandeln,men det verkar som ets syran äter av den.. Vad ska man använda?
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Hej! Har missat denna tråd och denna post tidigare. Har själv använt vattenfasta märkpennor av två typer. Om dessa fortfarande finns på marknaden vet jag ej, men de är Pilots super color marker; color=svart resp Edding 400 permanent Dessa har fungerat skapligt i kalla etsbad typ järnklorid. Kan vara lite problematiska i varma etsbad typ natriumpersulfat. Problemet är ofta att få en bra täckning.
Även vanlig nagellack kan användas! Lite knepigt dock om ledningsbanorna skall vara tunna.
Jag har gjort så här ibland; 1. Printa ut med vanlig skrivare. 2. Lägg papperet på laminatet och värm med strykjärn. 3. Fyll i mönstret med en liten smal pensel och modellack. 4. Etsa.
Om man är stadig på handen funkar det bra (även i varm syra). Billigt men det tar dock sin rundliga tid och numera lämnar jag bort korten. Jag brukar använda www.cogra.se går supersnabbt och blir mkt bra men kostar en slant.
Någon som har koll på vad kan det tänkas går det loss på om man vill testa att etsa själv? (inkl allt som behövs) och hur blir den funktionella kvalitén om man jämför med en pcb tillverkare?