HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 FMV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:51:12  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Jag ville undersöka vad Försvarets Materielverk gjort eller tänker göra med gamla lager av rör. Tanken var att de kanske skulle utlysa försäljning av dessa då de säljer ut mycket annat surplus. Döm om min förvåning när jag får till svar "Elektronikrör går som miljöfarligt avfall. Därför har vi inte sålt några elektronikrör och kommer inte att göra det framöver heller." De går med andra ord till destruering.

Vad ska man säga..........??

/H

PS Det var en "hon" som svarade DS

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Edited by - h00hbt on 2009/11/19 00:10:26

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/11/19 :  00:13:30  Show Profile Send acebowler a Private Message



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/11/19 :  08:16:32  Show Profile Send pix a Private Message
Ett generellt problem i detta "slit o längsamhälle" vi lever i..
Miljöåtervinningen låster in kasserad/destruerar elektronik snarare än låta den få ytterligare ett liv bland oss hobby-pulare

Om man åtminstånde kunde efterskänka valda delar till ungdommar, skolor och föreningar för att skapa ett teknik intresse framöver. Den nya generationen har inte fått uppleva glädjen i att "skapa något själv". "Elektronik?.... Ja det är väll en i-pod??"

Jag tror de flesta på detta forum började sin "diy-kariär" med en gammal trasig klockradio som blev en förstärkare, ett cyckelnav som blev en skivspelare etc.

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/19 :  08:45:32  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Finns det ingen möjlighet att påverka "denna där"?
Du har ju fått ett ologiskt och oekonomiskt förfarande som svar.
Ligg på så kanske robotarna i FMV inser nyttan i återvinning.



Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/19 :  10:24:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Bara att maila till försvarsministern med kopia till miljöministern. Så får tjänstemännen jobba lite.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:21:50  Show Profile Send pix a Private Message
Jag kanske börjar hamna lite OT men..
Men vill skriva några rader till om DIYándet och tillväxten.
En ytterst subjektiv reflektion

Jag tycker att vi som håller på med DIYánde måste ta större ansvar att visa nybörjare
Tyvärr tycker jag mig se -det som på 70-talet, var en folkrörelse allt mer försvinna? Och det finns risk för en liten isolerad klubb för inbördes beundran

Glädjen ligger inte i att äga det extremaste, det ligger i att gjort något själv och ha insikt i hur det fungerar. Alltså inte resultatet utan sökandet på vägen dit.
bandlyst borde vara tillrättavisningar hur det "måste se ut".
Hellre fel än inte alls!!

Tror vi gärna hamnar i en "bräckar menatlitet", som gör att många söker andra hobbies.
Det känns för svårt för många att komma igång. Många tvekar för man tror att kunskapströskeln är för hög.

Det är detta, jag tycker är så horribelt när det gäller "labbmaterial" som går till destruktion i stället för något kul och utvecklande!
Jag kan köpa mig mitt diy-material själv om det behövs, men jag jag tycker det är synd att den generation som växer upp i dag inte får den "mekar uppfostran" som vi äldre hade tillgång till.
Ungdommarna i dag kommer inte att värdera själva skruvandet (sökandet och ett konstruktivt tänkande) på samma sätt när de blir äldre.
Att ha tillgång till en "skrotmaterial" och känna glädjen i att själv gjort något med händerna är viktigt.

Det finns några eldsjälar som har inspirerat andra att komma in i diy-hobbyn. jag tycker vi skall lyfta fram dessa lite oftare.
Kanske vore årets "Mentor Harry" nomineras.
Även årets "Rookey Harry" vore på sin plats

Uppmanar även de som vill prova på att bygga själva, att ta för sig mer. att ställa frågor och kräva svar. Den enda frågan som är dum är den som aldrig ställdes.


/Pix











"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/19 :  15:20:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Det är inte konstigt att diy minskar allt efter som,
idag köps och slängs saker som aldrig förr,
det lönar sig inte (ekonomiskt) att laga saker längre.

En annan sak är att den yngre generation ofta är lat och bortskämd,
de har fått allt de pekar på och vill bli kända utan att ha
presterat något, de är uppfostrade till att inte experimentera,
prova och riskera som tidigare generationer har gjort i stor
uttsträckning.

Herregud vad gammal och bitter jag låter, jag är ju "bara" 32

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/11/19 :  15:53:25  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
det lönar sig inte (ekonomiskt) att laga saker längre

Jag förstår hur du menar, och visst kan jag också känna så ibland.
Men då är det ju "slutprodukten" man ser som "belöningen"
För mig är själva skruvandet/konstruerandet/sökandet som är belöningen. När burken är klar, ja vad är det för roligt då?
Då kliar det ju i fingrarna att prova något annat, se om man kan bygga något bättre, på ett annat sätt eller kanske på ett smartare sätt.

Jag hoppas alla förstår att detta är min bild om vad som är kul.
Andra tycker anorlunda.
Många ser slutresultatet (spela musik) som som det ända viktiga, och jag respekterar detta.
Många kanske ligger någonstanns mitt i mellan. De föredrar att byta enheter, kablar och högtalare. men även detta är ju någon form av sökande och konstruerande.

Kanske har "snygghet" blivit för viktigt för att diy skall vara intressant längre. För rent tekniskt så krävs inte speciellt hög nivå för att konkurera med köpe-hifi.
Men man faller ju till korta när det gäller estetik o dyl
Det jag försöker väcka här är nyfikenhet att prova på att bygga något själv.
Kommer garanterat inte bli lika snyggt, säkert minst lika dyrt och kanske inte ens lika välljudande som den där polerade saken i skyltfönstret. Men jag har byggt den själv och jag har lärt mig något!
/Pix








"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/11/19 16:01:56
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/19 :  16:15:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Att ta död på massor med rör är sorgligt. Försvaret har ju så taskigt med slantar. Detta vore något för journalist. TS kanske kan maila över information till några tidningar och hoppas på napp, skicka isåfall med några länkar som visar vad NOS rören kostar numera.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2009/11/19 :  19:28:59  Show Profile Send Nicks a Private Message
Det finns ett par enkla skäl.

försvaret är statligt. Statlig verksamhet får INTE konkurrera med privata handlare...

Hur kul tror ni det är för våra svenska handlare om försvaret blöder ner marknaden med massvis av NOS rör till en billig peng...

En av anledningarna. Finns massvis med fler om varför staten inte ska sälja o konkurrera med privata handlare....

Mina 5 cent

Hihi. :)
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/19 :  19:46:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Bandvagnar o terrängbilar,lastbilar går ju bra att sälja!
Varför inte rör

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:00:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

De klassas väl som mindre miljöfarliga än våra kära rör...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:04:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som före detta FMV-anställd kan jag meddela att många av försvarets full fungerande fordon skrotas för att de inte uppfyller miljökrav istället för att säljas.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:02:33  Show Profile Send geldis a Private Message
Det tragiska är ju att det måste "röra" sig om många tusentals rör. Är det verkligen inte möjligt att ta vara på denna skatt och sälja till vettiga marknadspriser?
Vad är miljönyttan att tillverka nya rör och skrota de rör (NOS) som vi igentligen vill köpa?
I många fall hittar ju FM försäljningskanaler för sin överblivna utrustning annars:
Fordon, spadar, yxor, elverk, fältkök, snöblusar, järnspett...
Att använda redan producerade rör är ingen miljöpåverkan och vi vill ju ha dem för deras prestanda.

Att skrota NOS rör är inte annat än skamligt.
mvh

geldis
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/11/20 :  08:20:39  Show Profile Send pix a Private Message
Skänk dem till skolorna, så ungdommarna får något att pillra med.
Alltid föder det ett teknikintresse hos några
Nu får de -om de har tur, en bok att titta i..
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  08:58:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eller t.ex skänka dem till Radiohistoriska föreningen/Radiomuseet så att de kan finansiera sin verksamhet genom att sälja rör. Det sker ju redan och där finns en hel del militära rör. Det finns dessutom någon styrelsemedlem där som är pensionerad militär. Jag har för mig att dessa tråkigheter har diskuterats på museet nån gång när jag besökte dessa gemytliga herrar.

De har ju samlingar av militärelektronik som de ställer ut och dessa behöver hållas i skick antar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2009/11/20 :  10:20:19  Show Profile Send har-man a Private Message
Var inne på Army Shoppen i Umeå innan sommaren och skulle ha lite kläder för sommarens friluftsliv och där i ett hörn stod en back full med gamla rör från försvarsmakten till salu.
Fråga mig inte vad det var för nått eller om dom finns kvar.


/aLEX

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000