Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 12:31:20
|
Hornanläggningen är nerplockad och ska snart forslas bort till de sälla jaktmarkerna, kvar finns några intressanta element som jag tänker spara för framtida bruk. Det som ger mig lite huvudbry är elementen som satt i midbashornen, JBL 2202H. Vad jag kan förstå är det tänkt som direktstrålande mellanregister alternativt driver i bashorn. T/S-parametrar som följer:
Fs 50Hz Qts 0,16 (!!!) Qms 3,5 Qes 0,18 VAS 87,8 EFF 6% PE 150W Xmax 3,56 Re 5,5R Le 1,1mH SD 0,053 BL 22,5 MMS 50 Flux 1,2
Min egentliga frågeställning är: Kan man, trots dess abnormt låga Qts, använda det här elementet som bas utan att hornladda det? Tappade horn går bort då jag vill kunna använda "framsidan" konen upp till 800Hz eller däromkring.
Sluten låda och massiv EQ känns lite väl primitivt till och med för undertecknad. Hur vore det att höja Qts på elektrisk väg och sen använda elementen i en basreflexkonstruktion? Transmission lines? TQWT? MLTL?
Vore kul att få lite idéer och synpunkter från folk som har huvet på skaft och gott handlag med simuleringsmjukvara
Pga omständigheter med bostad och pengar kommer det knappast att byggas någonting än på länge men en teoretisk diskussion skadar väl aldrig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 13:23:41
|
Utan att ha räknat på det så skulle det kunna funka i en MLTL om du bara drev dem med en hög utimpedans från förstärkaren.
Egentligen är det sjukt dåliga element, så jag tar emot dem av rena barmhärtighetsskäl. Det är bara att skicka hit dem!!! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 13:33:48
|
Såhär nånting. Observera 8 ohm källimpedans. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 13:37:36
|
quote: Utan att ha räknat på det så skulle det kunna funka i en MLTL om du bara drev dem med en hög utimpedans från förstärkaren.
Hög utimpedans är lätt att ordna, alla förstärkande komponenter utom trioder har hög utimpedans om man låter bli att motkoppla Hur räknar man förresten på en MLTL? Antar att det går att göra i Hornresp.
Edit: Titta, där kom det ju simulering också!!
quote: Egentligen är det sjukt dåliga element, så jag tar emot dem av rena barmhärtighetsskäl. Det är bara att skicka hit dem!!!
Skulle må då va...?
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2009/11/18 13:41:47 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 20:02:43
|
Circlos förslag ser bra ut. Du kan ju även använda seriespole i filtret med rätt hög serieresistans. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 21:00:39
|
Hmm
Petter har ju byggt det mesta av horneriet på balkongen
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/11/18 : 21:08:54
|
Och vardagsrummet |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 11:46:46
|
Seriespole med 8 ohms DC-resistans vill jag nog inte ha, skräddarsyr hellre ett slutsteg med den specifika utimpedansen för att slippa dumpa känsligheten totalt. Jag reverseengineerade (sic) Circlos simulering och fick fram en schematisk bild över hur konstruktionen ser ut, antar att man får räkna om lite om man vill slippa ha porten stickandes ut ur lådans undersida.
Plats att bygga kan jag nog ordna, plats att ställa de färdiga burkarna på är det värre med. I nuläget brottas jag med att försöka hitta plats att ställa upp ett par små stativare och en någorlunda vettig förstärkare...
MLTL förresten, hur funkar det? Jag tycker det ser ut som en avlång basreflexlåda... Har läst en del om hur folk byggt avlånga basreflexlådor och blivit missnöjda med resultatet, varpå har folk kommit och förklarat att det egentligen inte alls är basreflexlådor utan felkonstruerade MLTL. Ingen risk för det omvända...? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 12:57:06
|
quote: Ingen risk för det omvända...?
Jo.
Jag lekte vidare med Hornresp, och har man 8 ohm utimp från förstärkaren kan man med fördel gå upp till 900 cm2 tvärsnittsyta på pipan/lådan.
Jag orkar inte lägga upp bilder nu. Men det är lätt att simma det själv. Jag flyttade även ned elementet några cm, vilket tog bort lite av joxxet vid ca 160 Hz. Troligtvis en rent teoretisk "förbättring" då elementet är 30 cm brett och ingen oändligt styv perfekt kolv som Hornresp tror. Allt jox över 200 Hz är oxå Hornresp som tror på perfekta matematiska modeller. (1+2 är inte 3, beviset för det är att om jag tar hem en fru till så blir vi inte tre vuxna i familjen, utan jag bor plötsligt ensam i nån sunkig etta i the suburbs, allså i verkligheten kan 1+2 vara 1. Nått som Hornresp inte verkar fatta. )
Den verkliga basresponsen kommer att gå en del djupare enligt erfarenhet. Mina MLTL-högisar går ned till ca 30 Hz även om Hornresp inte lovar mycket under 40.
Jag tror detta kan bli en riktigt najs lösning. Ett par lådor med ca 35 x 35 cm golvyta borde du väl kunna klämma in!!! Kan du få dit ett par stativare med just stativ så borde det gå att ha lådor som står direkt på golvet??! Stoppa in ett par bra diskanter eller ett par bredbandare ovanpå. Fostex 167 borde funka bra ihop med dessa. Verkningsgraden borde synka så du kan använda enkla passiva filter.
Annars som sagt, kan du alltid skicka dem till mig! |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 15:40:17
|
Hmm, verkar vara en ganska intressant konstruktion det här. Vi får se vartåt det bär i framtiden.
Tanken är att köra med horn från 600-800Hz och uppåt, 2" mid + nån trevlig skrika. Ska midhornen monteras korrekt tidsmässigt blir högtalarens mått i djupledd betydligt större än 35cm, snarare bortåt det dubbla. Vackert blir det inte heller men det är jag van vid sen gammalt
Den matematiska analogin med fruarna kan ha en viss bärighet, ja...
|
|
|
|
Topic |
|