HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken rörstärk ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:58:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ber om ursäkt, har också skickat PM till Strmbrg om det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/16 :  23:22:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det är lugnt.

Jag kanske for iväg mer än vad som är lämpligt?
Jag ville passa på att visa mina fina stärkare i just denna tråd, som ju handlar om stärkare. Jag kan erkänna att jag kastade med lite för många irrelevanta bilder, dock.
Men nu är det inlägget borta.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/11/17 :  07:27:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är vanligt att begreppet "rör" användes som kvalitetsbegrepp, hur ofta hörs inte: "Jag skall gå över till rör". Det finns dåliga och det finns bra rörförstärkare, det liksom allt annat är en fråga om konstruktion och vettiga lösningar. Gårdagens rörförstärkare som ofta får en kultstatus anser jag ofta inte klarar av att återge dagens krav på musikkvalitet. Och då många rörstärkare idag är rena kopior av äldre lösningar blir de mindre lyckade.

Ett råd vill jag dock ge: Anskaffa en förstärkare med auto-bias! Dels blir ljudkvaliten som regel klart bättre jämfört med "fixed bias", dels utgår alla krångliga justeringar med instrument
som alltför ofta kräver fackmannakunskaper, och sist men inte minst driftsäkerheten förbättras generellt jämfört med fixed bias.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/11/17 07:31:44
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/11/17 :  11:47:15  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Ett råd vill jag dock ge: Anskaffa en förstärkare med auto-bias! Dels blir ljudkvaliten som regel klart bättre jämfört med "fixed bias", dels utgår alla krångliga justeringar med instrument
som alltför ofta kräver fackmannakunskaper, och sist men inte minst driftsäkerheten förbättras generellt jämfört med fixed bias.


Utan tvekan är det praktiskt med auto bias men ligger det något i att det skulle försämre ljudet? Har för mig att ARC vid något tillfälle påstådde det när konkurrenten VTL kom ut med sin Series II som har auto bias/fault sensing.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/11/17 :  13:05:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Grovt generaliserat kan man säga att med fixed bias arbetar röret i Klass-AB2. Med detta arbetssätt erhålles högre uteffekt jämfört med Klass-AB1. Av den anledningen användes Klass-AB2 kopplade förstärkare främst för PA bruk, där ljudkvaliten inte var det
viktigsste. Men för HiFi bruk är detta inte helt rekommedabelt. Vad någon på ARC sagt får stå för dem själva.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:23:59  Show Profile Send Downil a Private Message
Är Edison 60 självbiaserande?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:28:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo men visst!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:32:41  Show Profile Send Downil a Private Message
Ska du inte bara ta och släppa den nya lagom till jul isåfall? Som en överraskning.

Edited by - Downil on 2009/11/17 21:33:09
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/18 :  07:55:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26627
http://www.blocket.se/gavleborg/Edison60_Snell_E3_24463332.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Rorforstarkare__Edison__24543509.htm?ca=10&w=3
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/19 :  14:40:34  Show Profile Send Andrén a Private Message
vad roligt att det blev lite liv i tråden =)

Efter lite funderande så tror jag att jag kommer att göra såhär.

Alt 1: Jag har letat lite annonser och funnit ett Edison 12 för tusenlappen, och funderar på om jag ska ta det och köra, och lägga resten av budgeten för att bygga något eget. Samt att försöka nytta kunnigheten på forumet och bygga något läckert.

Alt 2: Kolla om jag kan få någon sweet bytesdeal hos handlare eller privatperson och sedan sakta men säkert köpa delar för ett billigt egenbygge.

Budget i ovanstående fallen är vad jag kan få för min Audio Analogue kombo plus ev 1-2kkr till.

Vad har ni för reflektioner om detta?

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/19 :  15:10:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle kolla lite med Erik men det låter väldigt billigt och jag har svårt att tänka mig att du inte får tillbaka pengarna.

Jag skulle tippa att det kan vara dyrare än man tror att bygga med lite kraftigare rör, typ mina 6C33 där bara delarna kostar runt 10kkr. Tror inte att EL34 är Eriks favoriter det är avsevärt billigare med dom.

ett tips som jag tror skulle kunna spela riktigt bra är en variant av Bo H Candela steg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/19 :  15:34:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Så länge man famlar i mörkret och inte riktigt vet vartåt man är på väg kan stora investeringar bli tråkiga i slutänden.

En tusing är ju inga pengar i sammanhanget, pengarna får antagligen tillbaka när du tar nästa steg i uppgraderingstegen.
Köper inte du Edison'en så kan jag slå till.

Men den stora frågan är väl ifall Edison 12 låter bättre än det du har nu, för annars är det ju ingen idé.
(Men det kan jag inte hjälpa dig med)

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/19 15:35:12
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/19 :  15:39:55  Show Profile Send Andrén a Private Message
Mickel-mackel: Edisonen blir bara ett intermediat, alltså något jag spelar med tills jag byggt klart något eget =)
Och skulle det inte hålla måttet ordentligt så får jag bara ännu mer anledning att bli klar med det egna projektet.

MickeY: Får jag samma prestanda som i dina prylar kan jag väl lägga de pengarna, men frågan är snarare hur mycket hjälp som kommer att behövas för att lyckas med ett sådant bygge. Det kanske inte är ett nybörjarprojekt?

Men jag känner lite att ska jag väl bygga så har jag gärna ett par maffiga rör =) Det ser bra coolt ut =)


Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/11/19 :  17:22:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Eriks alster är alla prisvärda.

Ett annat tips dock 4 k över din budget men det är oprutat.
Lyckas ni spänna bågen båda två och hamna halvägs tror jag det är en bra instegsförstärkare. Kör hårt............

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17861

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/19 :  18:31:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ok, nu lägger jag upp EN bild.

Bilden visar utsikten från ett av Audion Sterling PETSE-monoblocen i mitt spisar-rum.
Till höger i bild skymtar den vänstra (!) MG1.6:an.



Vidare visuell info finns hära:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72734

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:25:32  Show Profile Send Andrén a Private Message
Lech: Har kontaktat killen men han var inte intresserad av varken byta in mina eller pruta. Så då blir det över budget förm mig.
Jag har hört den på reference audio för en tid sen och den tilltalade mig :)
Målet får bli att bygga något som låter bättre själv :)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:46:46  Show Profile Send Per2 a Private Message
Håller med Lech.

Audio Research håller andra andsvärdet om du skall sälja någon gång i framtiden.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:18:18  Show Profile Send Andrén a Private Message
Per2: Det vore sweet, jag har ju hört och gillade ljudet. Men åter, bidgeten finns inte riktigt och jag måste få sålt mina andra saker innan det blir aktuellt. Men igen, det vore sweet =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/11/20 :  09:07:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Här skrivs om rvå helt olika saker, ARC:n är ett slutsteg och kräver därför även ett försteg, och det kostar oxå pengar. Edison 60 däremot är en komplett FÖRSTÄRKARE med 3 ingångar samt volymkontroll varvid något extra försteg ej erfodras.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:52:08  Show Profile Send dB a Private Message
Vet inte hur bra den är men en McIntosh är aldrig fel:
http://www.blocket.se/goteborg/McIntosh_forstarkare_MC_754_24527554.htm?ca=15&w=1

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/11/21 :  20:16:40  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Mc 754 är ingen rörstärkare.
Men den kan ju vara bra för det

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/11/21 :  20:24:44  Show Profile Send dB a Private Message
oj, ehhh.... My bad!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/11/22 :  13:15:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag hade fel i mitt förra inlägg, den nämnda ARC förstärkaren var med volymkontroll och ingångsväljare! Jag hade missat det lilla i:et i modellbeteckningen, kanske dags att prova ut nya glasögon. Jag undrar öm den är användarvänlig med autobias?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/22 :  13:20:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
ARC brukar inte ha autobias, i varje fall inte de jag bytt rör i. Inga problem att ställa in dock.

En bekant hade en fransosstärkare på arbetsbordet i veckan, en Kora. Där behövde man ha signal på för att ställa in bias. Knasigt och omständigt tycker jag - förstärkarnas Citroen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/22 :  16:22:41  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Ligger en ASL AQ-1001 på hifimagasinet:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18232

2x50 watt, push-pull, omkopplingsbar i pentode och triodeläge.

7000:-

Kör själv med en ASL Leyla 845, stormtrivs!
Enkla till designen, men riktigt välljudande!

MvH Patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000