HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det en ljudförsämrare jag saknar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/15 :  10:42:16  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nu satte jag mej framför minilapen och skulle surfa lite.
Satte på mej lurarna och sladdade in på DR klassiskt.

...



Jag undrar varför jag ofta tilltalas ganska bra av "ganska dåligt ljud".
I stort sett allt som sänds ut av SR-P2, SR-web eller DR-web låter i mina öron mycket behagligt och lättlyssnat.
Ett ljud som får mej att lyssna obesvärat och länge.

Alltså, FM-sändningar eller musik via en web-baserad utsändning bör ju vara sämre - rent tekniskt - än musik via en CD-spelare hemma.

Men det kanske inte är graden av ackuratess jag uppskattar, utan primärt något annat?

Just nu lyssnar jag på en inspelning av Brahms Fiolkonsert. Det som slår mej är hur lättlyssnat det är!

När jag spelar klassiskt via lurar så måste jag ha en lite lägre nivå för att det inte skall bli jobbigt i topparna.
Klassikern att "CD låter hårt" kanske just har med dess dynamikomfång att göra, snarare än att det är digitalt?

Är verkligen den stora dynamiken alltid av godo?

Det vore intressant att testa en limiter för att se om jag kan få till "radioljudet" via CD.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/15 :  12:23:21  Show Profile Send 24U a Private Message
Strmbrg

Intressant frågeställning. För jag kan många gånger hålla med, men aldrig att löpa kompressionslinan fullt ut till kommersiell radios nästa totala brist på dynamik. Så någonstans finns där kanske en slags gyllene medelväg? Samma resonemang tycker jag är tillämpbart på kanalseparation. Igår monterade jag och en god vän, ny puppa på hans speleverk, med bara 25 dB mellan sidorna. Men väl vaxet låg där snurrandes på hans mycket fina anläggning, fick man en stereobredd som upplevdes fullt tillräcklig.

Tyvärr har jag inte "hår på bröstet" nog att förstå varför. Kanske är det inte så tyst mellan ljuden i naturen, ej heller i en konserthall med orkester, som i ett totaldämpat litet rum i studion, där man lägger in ljudet på hårddisken för att sen mixa in det och artificiellt belägga det med en syntetisk rumsklang. Blir lite som att sitta bredvid golvpukorna i orkestern istället för i publiken och få den naturliga blandningen av allt. Intressant är det och jag viker ett bokmärke om denna tråden.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/15 :  13:48:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har vid ett antal tillfällen slagit på P2 och hört en skiva som jag själv har i hyllan.
Jag kastar in plattan i spelaren och växlar mellan radio och CD:
Radion förmedlar mer av ambiens och luftighet.
Sannolikt för att de svaga ljuden har lyfts upp, så att jag får en bättre illusion av verklighet.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/11/15 :  14:42:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
P2 har en bättre CD-spelare.
Vadå illusion, låter det bättre så är det bättre...såtillvida du inte har gått igenom livet med illussioner, men då är du snarare ett fall för läkarvetenskapen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/15 :  15:02:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Nja det tror jag inte på. Om vi nu talar om SR#180;s olika kanaler så komprimerar dom på olika sätt och olika mycket. P2 komprimerar minst men om vi talar om ljudkvalitet och jämför med en CD skiva. Då är det säkert så att CD skivan vinner över en radioutsändning. FM sändarna har högre distorsion och mindre bandbredd(16KHz) och mycket högre brus. Om vi sedan talar om Webradio, då sänder man ut med olika kvalitet beroende på vad man lägger ut. Den lägsta kvaliteten är 92Kb/s. vilket ofta är onjutbart vid musik. MP3 är faktiskt inte roligt att lyssna på. DAB radio sänder med dubbla hastigheten, alltså 184Kb/s. och ger en större bandbredd upp till 20KHz och med klart mindre brus. Jag har hört att DK och NRK sänder med ännu högre hastighet i DAB.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/15 :  16:20:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Åkay:

Alltså, jag talar nu om vad jag tycker är mer eller mindre lättlyssnat.
Inte om vad som är/borde vara bättre eller sämre ur en teknisk/ljuddegraderande synvinkel.

Sedan begreppet 'Illusion':
Möjligen har vi olika uppfattning om vad begreppet betyder?

Min definition är att en illusion handlar om att få en upplevelse av realism. Den "riktiga" realismen finns bara på riktigt.

Just nu spisar jag Zappas Joe's Garage. Yepp, ljudet är väldigt tillfredsställande. Men med den musiken kan jag inte få en illusion av realism. Den musiken kan bara låta mer eller mindre tilltalande.
Det saknas verklighetsreferenser.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:05:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du behöver väl ingen ljudförsämrare, det är ju bara att köpa en godtycklig CD från godtyckligt skivbolag så har du försämrat ljud direkt.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:24:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Är du också här och stökar?

Nä, jag har just köpt Frankie Boy, Joes Garage och Miles Davies, Kind of Blue på CD.
En klar försämring noterades omedelbart.
Innan var det så tyst och skönt här inne.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:29:34  Show Profile Send 24U a Private Message
Här ser man det klassiska exemplet på när känslor krockar med teknokratin. Och vars egentliga orsak är bristen på förklaringsmodeller.

Utan att alls påstå mig vara bra på det, försöker jag se vem som ska motta mitt budskap. Om en person presenterar sig som filosof och som besvärlig och besynnerlig, säger det ofta något om personens självbild. Intressant, tycker nog jag istället. Att börja förklara emotionella upplevelser utifrån en alltför fyrkantig teknokratisk, blir bara tvärstopp. Och det roliga är med min egen utveckling är att jag numera inte anser mig primärt hifi-intresserad utan musikintresserad, för när jag fick förklarat i dB och Hz, varför min upplevelse av livemusik inte fick beblandas med begreppet hifi, så fick jag en aha-upplevelse. Och, då ska man veta att jag är en teknokrat! För jag har i min enfald hela tiden sökt efter att hemma i soffan få en illusion av att bandet står framför mig och lirar. Allt av detta kan inte förklaras rent tekniskt.

Det allra mest tydliga, hemska och kontrastrika exemplet på teknokrati vs. livsfilosofi/ troslära är alla de krig USA har i arabvärlden. Och hur vapenfabrikörerna gnuggar händerna och presenterar den ena hemskare bomben efter den andra med oöverträffade tekniska data, en precision som är kuslig och en förstörelseförmåga bortom vår uppfattning och till slut det ultimata avskräckelsevapnet, för den jättelika amerikanske krigsmaskinen. Från vad, tänker den troende araben? Att dö? Att snabbt komma dit som han redan som barn gått och väntat på. Dom spränger ju sig själva i luften...!

Denna liknelse kanske har massvis med logiska luckor på härsan och tvärsan, men jag tror att det är just här det hela går åt pipan. När vi försöker förklara en känsla med en vetenskap som bara är alltför trubbig. Som att tro att jag kan utläsa från ett datablad om att jag kommer få tuppskinn när man spelar sin favvomusik på den eller den högtalaren.

Finns ingen bitrate, dB, Hz i världen som kan förklara varför jag flinar när jag hör strofen: "I can take about an hour on the tower of power, as long as I get a little golden shower" (kanske inte helt rätt ordagrant, ok) Det viktiga för en viss andel av oss är att just sådana ord och fraser går fram. Inte att det sker med teknisk accuratess.

Edit: Helt subjektivt... tycker jag så... och stökar jag med...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2009/11/15 17:31:59
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:32:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Epitetet "Bevärlig och besynnerlig hififilosof" har jag inte myntat själv.
Det var visst Sladd som skrev in detta på mej för ett antal år sedan.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:38:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Sitter just nu och lyssnar på Hector Berlioz Symphonie Fantastique i pianotranscription av Franz Liszt. Jag är på volymkontrollen stup i ett...

Därför kanske det blir behagligare från P2 för att dynamikomfånget inte blir lika stort.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/11/15 :  18:31:53  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag kommer att avlyssna Kungliga Filharmonikerna med Tilson Thomas på Konserthuset om torsd. när de bl.a. framför Våroffer. Får väl se hur det blir med dynamikomfånget på första bänk när man inte har någon volymkontroll
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:26:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har hört att dom vanligen använder kompressor på konserthuset.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/16 :  09:08:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har hört att DK och NRK sänder med ännu högre hastighet i DAB.
Kollade nu, Danskarna kör olika för olika kanaler. Jag tar t.ex in DR P2 med 384kbps, DR Klassisk med 224kbps. DR populära kanaler kör 160kbps. Alla NRKs kanaler verkar gå med 256kbps.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/11/16 :  09:25:46  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Mina tankar om det här är att musik är anpassad till miljön den ska spelas i. När det gäller 99% av den musik som säljs är det inget problem, det är musik framställd i studio för att spelas upp över högtalare eller hörlurar. Sen har vi den återstående procenten, det är musik som skapats för att framföras live i konsertsalar eller någon annanstans. Problemet när man hör på sådan musik är att man ofta hör på musik som är avsedd att spelas upp i konsertsalar eller operahus med en rumsvolym på kanske 1000 gånger mer än våra vardagsrum. När man spelar upp sådan musik så låter det "fel" fastän det inte är något fel på inspelningen, anläggningen eller vardagsrummet.

Det är kanske så att den milda kompression som P2 måste använda får orkestermusik att låta mindre "fel" i ett normalt vardagsrum. För en massa år sedan så marknadsförde Jurg Jecklin en "burk" som skulle förbättra återgivningen av klassisk musik på hemmastereon. Den innehöll nån sorts kompressor.

Man kan ju tänka sig andra lösningar, en är ju att helt enkelt lyssna på musik avsedd att framföras i rum som mer liknar ett normalt vardagsrum. Stråkkvartetter i stället för symfonier, lieder i stället för opera.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/11/16 :  12:11:48  Show Profile Send NtR a Private Message
Med tanke på att 75-90% av all utrustning för s.k. audiofiler överbetonar diskanten så kanske det helt enkelt är så att frågeställaren tycker att det är härligt att slippa området ovanför ca 14khz där betoningen blir jobbig. Där någonstans börjar FM-sändningen rulla av, och det är ju så klart en brist. Om man nu inte köpt grejor som har en för ljus klang förstås, då blir det en tillgång.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/16 :  12:30:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte alls vad du menar med att "Med tanke på att 75-90% av all utrustning för s.k. audiofiler överbetonar diskanten". När jag har mätt olika förstärkare så har jag alltid fått <20->20KHz+/-.5dB eller bättre. Om du tycker att diskanten överbetonas beror det säkert på högtalarna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/16 :  12:36:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Med tanke på att 75-90% av all utrustning för s.k. audiofiler överbetonar diskanten

Det var ett intressant påstående. Jag tycker själv att det ljud jag upplever på konserter skiljer sig från det typiska hifiljudet genom att vara mörkare och varmare.
Jag körde länge med QLN Signature-högtalare som lät just så och som kritiserades av folk för att vara färgade, vilket tillbakavisades av Radiolagret-bröderna. De sålde ju också väldigt många av desa högtalare till folk i Göteborgs-symfonikerna.
Har vi utvecklat ett ljudideal som är mer baserat på hur andra hifi-anläggningar låter än hur det faktiskt låter i verkligheten?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/11/16 :  13:10:46  Show Profile Send NtR a Private Message
Nja, det där med 75-90% osv. kanske inte var så vetenskapligt, men ska vi kalla det för min empiriska upplevelse. Från ngn gång i mitten på 90-talet började det låta ljusare om grejorna, inte alla men inriktningen var den, samtidigt som hifipressen skrev mer och mer om detaljåtergivning. Logiskt, med mer diskantåtergivning upplevs det som mer detaljer i återgivningen. Jag, som är hobbymusiker, tyckte det var konstigt att klangidealet (i hifi-svängen) var klart ljusare och stickigare än vad jag var van vid från mitt musicerande. Det lät aldrig vasst i replokalen eller hemma i vardagsrummet när instrumenten var framme, däremot var det svårt att hitta hifi-grejor som inte överbetonade diskant-transienter fr.a. Jag upplever inte att det blivit bättre med åren egentligen, men jag lyssnar inte runt lika mycket numera heller, jag hittade vettiga grejor så småningom nämligen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/16 :  14:37:27  Show Profile Send 24U a Private Message
NtR

Jag kan inte annat än bekräfta Din empiriska upplevelse och detta trots att jag med åren bevisligen rullat av frekvensgången i öronen och lagt dit lite tinnitus. Vi är heller inte ensamma, då många av mina bekanta där jag bor är av samma åsikt. Rent krasst myntade jag uttrycket; "när Leonard Cohen börjar låta som en kastratsångare, har något gått riktigt, riktigt fel." Detta behöver inte nödvändigtvis vederläggas vetenskapligt, för om en musiker (flera av mina bekanta är det och några är ljudtekniker... En såpass namnkunnig att han anlitas numera av filmeliten i Sverige) tycker att något känns fel med dagens ljudideal inom hifi'n och att dom inte känner igen det från sitt eget musicerande, ligger det troligen något i det. En namnkunnig högtalartillverkare på Tjörn, säger ju det till och med rakt ut på denna länk; http://www.responsaudio.com/philosophy.html

Jag frågade en annan av mina bekanta om vilken likare han använde för att tuna anläggningar? Han är ett frekvensmässigt rättessnöre, hifi-purist och anhängare av rak frekvensgång och lägsta möjliga distortion, som på papperet är hur logiskt som helst; minsta möjliga förvrängning. "För jag har aldrig hört ett band låta så, när jag är på en spelning", fortsatte jag. Han svarade mig, "du får inte blanda ihop live med hifi, för live höjer dom basen minst 10-15 dB". "Jamen", sade jag, "då gör jag ju rätt hemma, så jag upplever att det blir live". "Jo, förvisso", sade han. "Men det låter inte rätt", avslutade han diskussionen med. Då bestämde jag mig för att lyssna efter hur jag tycker musik låter när det spelas live ute, i synnerhet på små lokaler, där jag trivs som bäst. Det är bevisligen inte hifi, men det är något annat. Jag tycker det är jäkligt skoj, det låter naturligt och jag får tuppaskinn. Det är, tyvärr inte så självklart att hitta grejor som låter så naturligt som man önskar, för de flesta märken har mer eller mindre hängt på detta ljudideal.

Dessa rader kommer troligen ej stå oemotsagda, för här har vi många olika åsikter, vi som delar detta intresse. Men jag tror de flesta är eniga med mig att när man läser inlägg och trådar, är det numera inte ovanligt att möta musikintresserade med åsikten att det är för ljust. Under tiden jag jobbade i butik, såg jag en tydlig trend att musikanter, vare sig det var hobby eller proffs, konsekvent föredrog lite varmar och mörkare tonläge på sin stereo än den genomsnittliga hifi-entusisiasten. Jag tror vi ser en reaktion på detta ideal, när vi ser att fler och fler återupptäcker vinylen, som av flera upplevs varmare och upplevs låta mer "naturlig". Jag skulle inte vilja få uppdraget att försöka mäta vad det är, men det är inte taget ur luften.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/16 :  20:19:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skribenten som recenserade Respons-högtalare i Hifi&Musik avslutade med "detta är inte mitt ljudideal".
Jag själv har upplevt att dessa högtalare låter naturligt. Jag tar detta som en intäkt på att hifi-idealet nuförtiden lutar åt en för ljus klang.

Dt är en sak hur en rockgrupp låter men hur en symfoniorkester låter kan man inte bortse ifrån.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/16 :  21:40:36  Show Profile Send Joda a Private Message
"Jag tycker själv att det ljud jag upplever på konserter skiljer sig från det typiska hifiljudet genom att vara mörkare och varmare."

Är väl inte så konstigt då luften absorberar höga frekvenser rejält vid långa avstånd. 0.159 dB/m vid 10k 0.524dB/m vid 20k.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-air.htm

Det är dessutom inte särskilt mycket info över 10k i normala livet, så jag antar att när man närmickar instrument så får man mycket mer högfrekvent information vilket kan upplevas som vasst/ljust. Har någon lyssnat nära ett instrument någon gång?

Den här tråden spårade ur till en diskussion om hörbarheten (eller snarare användbarheten) av ljud över 10k.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/147514-pro-vs-hifi-drivers-pros-cons.html
Är kanske värd en liten läsning om man orkar vada igenom allt bs. Är tack och lov ingen kabeltråd.

Själv är jag nog beredd att hålla med Geddes (till viss del!) att det inte finns så värst mycket nyttigt över 10k och hornen jag kommer använda borde rulla av snällt vid 13-15k.
Tar hellre något som låter behagligt än något som är 'exact'. Men jag kan ju alltid sätta dit en diskant om jag vill.

Men jag kanske är lite överkänslig, har ju aldrig hört en högtalare med metallelement som inte lät vasst.

Att eftersträva rak frekvenskurva till 20k+ är inget fel i sig, men jag tror att mycket material som produceras idag har lite för mycket material där, speciellt om man hissar upp svaga toner (som HF oftast är) till den når samma nivå som resten. Låter kanske detaljrikt men...

Och sen värnar jag om hörseln, tror inte att för mycket HF nivå är bra och vill man spela högt ibland så är det kanske värt att begränsa tonkurvan lite uppåt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:00:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Joda helt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/11/16 :  23:32:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant tråd med intressanta synpunkter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/17 :  11:46:17  Show Profile Send 24U a Private Message
Ja det tycker jag också, FBK. Det som är det viktiga är att kunna hålla den röda tråden och att inte diskussionen blir giftig. För vi är trots allt olika alla vi här. Och målet med debatten är inte att "vinna" eller "rekrytera anhängare". Då får man syssla med politik istället.

Jag tycker Jodas inlägg är väldigt intressant, för det krävde att jag rannsakar min egen ståndpunkt och varför och hur.

Jag tror inte det är speciellt mycket information i vare sig övre eller undre frekvensområdena, men den som finns är viktig för musiken. Jag har deltagit i en snabbkurs som REL gav om vad en subbas bidrar med och hur man skall ställa in den lättast. Att just suboktaverna bär som mycket rumsinformation som det gjorde var ingen nyhet, men att det gjorde så stor skillnad blev nästan överrumplande. Vad gäller toppen av registret, talar vi ju om övertonsspektra vari instrumenten och rösters individuella skillnader består av. Där har själv inte fått nån "kurs", utan empiriskt kommit fram till att nivån inte får bli för hög på dessa register, men att luftighet och ambiens påverkas då man dämpar och undertrycker denna för långt (tycker jag).

Jag har lyssnat nära många instrument. Precis som sagts är det enorm skillnad att stå nära ett instrument mot att lyssna det på avstånd och/eller via PA't. Tag trummorna som exempel. För det mesta är det närmickat. Man kan tuna detta till helt annat ljud i PA't mot närlyssning. Ett av mina rättesnören kring hur trummor låter när de trakteras väl är Deep Purples Machine Head. Inte processat annat än möjligen via tape compression, utan inspelat med alla snubbar på plats.

Metalldiskant är ett element som är svårt få låta bra, det håller jag verkligen med om. Min titandome är ett tydligt exempel. Den får för allt i världen inte hamna på en för hög nivå. Men dess sätt att spela är klart mer autentiskt på de musikstilar som jag gillar, cymbaler i rockmusik, metallblås i jazz och pop/funk tycker jag får en ärlighet som jag gillar med metalldom.

Så min musikuppfattning kommer inte endast från skivor eller min ljudanläggning. Jag har suttit in i replokaler, lyssnat på klubbar och givetvis på Ullevi, Scandinavium och Hovet också. Jag har haft en god vän som spelar cello. Själv frambringar jag emellanåt ljud på en gitarr. Att säga att spelar den är att håna dom som kan... (På tallriken spinner just nu Stevie Ray Vaughn)

Jag har lyssnat till förfärliga spelningar och magiskt bra spelningar med för den delen. Men summasumarum tycker jag dagens hifi-ideal är för ljust. Så låter inte mina likare. Trots att mina öron dippar upptill. Min trummis-polare säger samma sak.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/17 :  14:08:27  Show Profile Send Joda a Private Message
Jag gjord lite test och kapade allt under en viss frekvens. Vid 10k fanns det bra mycket övertoner som man kanske inte vill missa.
Över det sjönk innehållet och över 13-15k fanns inget kul alls.
Nu kan det vara så att hörlurarna faller rätt rejält så det är svårt att göra en bedömning.
Akustisk musik hade nästan ingen nivå över 14k men mer komprimerad/hårdare musik som Linkin Park och Infected Mushroom (för att nämna ett par) hade ganska hög nivå av material där, som jag dock inte hörde så mycket av. Som sagt lurarna och inbyggda ljudkortet.
Vad det betyder är kanske lite svårare att veta.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000