HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare och CD till Audiovector ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FransBertil
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/11/15 :  07:53:22  Show Profile Send FransBertil a Private Message
Hej väl medveten om att upplevelsen av ljud är högst personlig så lägger jag denna fråga i forumet. Kanske är det så att det finns någon av er som har tips och råd i vilken riktning man ska gå när det gäler val av elektronik till Audiovector. Jag har idag ett par Mi3 super och har inga planer på att byta, till detta finns då Advance Acoustic MAP 305 och en HK 970 CD spelare. Erfarenheter av er när det gäller matchning för att få ut ett optimalt ljud ur högtalarna efterfrågas.

mvh Bertil

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/11/15 :  09:06:23  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tja, tidigare har ju AV demats med både Arcam- och Naim-elektronik. Någon som har mer koll kan kanske rätta mig men visst är det så att AV utvecklar sina modeller med Arcams elektronik?
Sedan har ju även Naims elektronik använts när AV:s högtalare demas...

Mitt råd är att byta källa - låna hem en riktigt bra cd (eller streamer) och testa. Blev det bättre?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/11/15 :  09:53:18  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej .

Av det jag hört av Audiovector inte så mkt men ändå .. så skall tex McIntosh eller liknande passa bra .
Tex Marantz , Nad , ovan nämnda , eller varför inte mina nuvarande shanling A3000 som lirar mkt bra .

Mvh


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/15 :  10:16:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Mina Audiovector K3 Super fick en chock när de fick stifta bekantskap med NAD C372. Vilken kontroll och vilken bas! Sålde subben strax därefter, den blev överflödig.

Tror på varm elektronik med mycket kraft och kontroll. Sa jag NAD?

Jag säger det igen. NAD!!!

PS AV utvecklar sina högtalare med Arcam och Arcam utvecklar sin elektronik med AV, men det behöver ju inte passa ditt ljudideal.

Edited by - huzze on 2009/11/15 10:16:56
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/11/15 :  13:01:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nu gillar jag inte Audiovector speciellt mycket (smaken är ju olika), men testa Naim det borde fungera mkt bra.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/11/15 :  13:18:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Äldre Arcams tyckte jag inte passade bra eftersom det blev för ljust trots att det sades att AV använde just Arcam vid utvecklingen. Jag har inte hört Arcam på länge så jag vet inte hur deras nuvarande sortiment skulle passa.
Jag kör nu Naim och Audiovector (se signaturen) och tycker att de passar utmärkt ihop.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2009/11/15 13:19:05
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/11/15 :  13:37:17  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Naim och Audiovector är en match made in heaven!
Man erhåller inte ett ofärgat ljud men det har oerhört mycket attack, timing och stampa takten-känsla...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/15 :  13:46:27  Show Profile Send 24U a Private Message
Just modellen Super är, enligt mitt tycke, lite speciell, då den har en diskant som kan bli lite väl på och vass. Signaturens diskant är av helt annan klass, så där behöver inte nedan hänsyn tagas. Välj gära britttisk elektronik för spelglädjen, typ Arcam. Men jag avråder från Naim. Har hört detta demas ihop och det var fart och fläkt, inga kymmer alls, men så gällt... Krullade sig i öronen och lyssningstrött efter ett par låtar redan... Köper Du Arcam, så håller jag inte med det tidigare idealet att koppla det med Audioquest, utan kanske lite "svartare snokar". Harmonic Tech eller Purist Audio Design i den högre skolan; Van den Hul Thunderline/Monster Cables i budgetnivån. Så enligt mitt tyckande mår de bra av snabb elektronik, men inte för ljus och analytisk. Jag har hört de under ganska skiftande förhållande, så jag är ganska säker på att jag eliminerat rummet i mina omdömmena.

För allt i världen, se till att få lyssna innan köp! Och inte tre takter på Dina favvolåtar utbrända på testskiva. Du skall kunna lyssna på Din musik i några timmar utan att bli orolig och av någon anledning hela tiden vilja byta skiva...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/11/15 :  16:20:07  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Oj, jag får konstatera att min smak skiljer sig helt från 24Us. Jag tycker för det första inte att Mi3 super har en vass diskant (Avantgarde däremot) och har inte heller hört Naim låta gällt förutom före inspelning. Men smaken är väl som baken.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:28:06  Show Profile Send rambler a Private Message
låna hem och testa med bladelius...
En mycket bra kombination skulle ja påstå.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/11/15 :  20:39:12  Show Profile Send dB a Private Message
Naim trivs bra med Audiovector!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/15 :  21:20:54  Show Profile Send 24U a Private Message
Vet att Naim passar kanon med Audiovektor. Hört Signaturen med Naim och det svänger fint. Men jag kommer inte överens med Super-diskanten. Avantgarden kan bli vass, håller jag med om, men den måste dels spelas in ordentligt; minst 500 timmar, dels behöver högtalaren bli varm innan finlyssning. Åtminstone det ex vi hade i butiken jag jobbade. Ljus och öppen är den, men vass bara med vissa kringgrejor. Supern däremot vässar på nåt eget sätt. Ett par kunder som var av samma åsikt. Har en kompis med ett par fortfarande, som också tycker detta, men bytt kablar och annat och sakta hamnat innanför accept-gränsen. Han säger dock att det första som ryker näst är burkarna = AV Super. Det konstiga är att jag hört den med ett antal elektronikgrejor, ett antal rum, flera kabelmärken och trots det har jag alltid reagerat på diskanten.

Kanske något voodoo över det hela... Kanske hornper


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/11/16 :  20:37:57  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag tror inte att audiovector skulle göra bort sig med rör.

Jag har tidigare ägt M3 och Mi3super

M3 kört med Rotels 980 serie transport+dac+fosrteg+slutsteg lät väl helt okej men lite för ljust och ibland hårt

senare har den körts med eAR 202 och även xindac 3200mkII senare byttes till eAR 1001 monoblock. det vart i mina öron närapå sterilt. efter det uppgraderades M3 till Mi3Super och det blev bra mkt roligare i alla register även om diskanten var den som påverkades minst och fortfarande kändes lite för ljus och överlag sterilt.

Senare byttes till Advantage S1 med eAR 1001, nu började det hända saker , och med varm elektronik vart det ibland tom njutbart :)

sedan byttes eAR ut mot en balder och det hela fick mer kött och blod, fast detaljeringsgraden minskade ett pyttesnäpp , men väl värt det i den setupen, senare byttes S1 ut mod Gondul M och det vettekatten om det inte blev sämre, eller mer det blev inte så mkt bättre som jag hade hoppats. Blev mer detaljer osv nästan lite som gå tillbaka till eAR1001. sen kasta man ut högtalarna och in kom Energy veritas 2.4 en kanonhögtalare ( men som även den kan ha lite väl energirik oh vass diskant. Sedan har utvecklingen mot högre mål tuffat på som ni kan se här under :)


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FransBertil
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/11/16 :  21:03:59  Show Profile Send FransBertil a Private Message
Hej
Tack alla för era tips och råd, brittisk elektronik lyfts fram av en del av er, tänkte söka begagnat i första hand, arcam, naim, nad är kanske något som kan fås till överkomligt pris, fast man vågar kanske inte gå för långt bak i årsmodeller eller vad tror ni? är det ngn som har erfaenhet av Primare - förekommer lite då och då i beg annonserna, tips fick jag också att börja med att byta signalkälla, finns det tankar om detta hos er? bra cd-spelare till rimlig peng? jag håller med om att varm elektronik kan vara att föredra, när det gäller kablae så har jag gått från audioquest typ 4 till Harman Tech Fantasy-biwire och detta är jag mycket nöjd med. Jag uppskattar verkligen alla era infall i denna fråga mvh Bertil
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000