HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2,1 förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/12 :  17:29:57  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan
Satt lite å spånade hemma. Finns det någon liten billig 2,1 förstärkare? Behöver inte vara mer än kanske 2x25w + 1x50w för att driva ett par datorhögtalare å sub.

Var ute idag och tittade på datorhögtalare och där finns verkligen inget vettigt. Dock har jag två små sattar och en liten trevlig passiv bas. Så det enda som kan tänkas behövas är liten stärkare att driva dem

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/12 :  17:41:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Det räcker väl med en tvåkanalsförstärkare för att uppfylla ditt önskemål?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/12 :  18:14:17  Show Profile Send svejk a Private Message
En T-amp kanske


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/11/12 :  22:14:34  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Hmm har för mig att jag har ett kretskort från Altec lansing liggandes. typ 2*15 watt + 25 watt till sub. Den ska vara komplett med ringkärnetrafo osv men då behöver du iofs bygga in det i någon låda.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/13 :  20:18:43  Show Profile Send dwain a Private Message
En två kanals billig med subout kan funka dock kommer jag till kravet att den ska vara lite också. Egentligen skulle jag haft en st logitech z-2300 slutsteget från baslådan att bygga in i något snyggt och köra det. Men någon jäkel har stulit den från min vind. Vem som nu vill ha en trälåda med ett datorhögtalarslutsteg i. Satt ingen bas i.

Det jag har nu som drivning är en gammal cambrigde soundworks baslåda på 2x3w rms och 7w bas. Ljudet är väldigt höjt i den översta diskanten och det går ej att spela speciellt högt. Men det låter i övrigt trevligt

Emil: Tack för erbjudandet. Från vilket system är det?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/13 :  20:43:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Du har inget filter i subben så en tvåkanalare kan skicka signal till subben och subben till de två små enligt det gamla hederliga sättet att koppla?

Å andra sidan, om du kopplar dem på två olika högtalarutgångar (visserligen får satelliterna då jobba över hela registret och du kanske får problem med volymjustering)
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/11/13 :  21:55:52  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Oj oj det var så länge sedan jag pillade med 2.1 kortet så jag har faktiskt ingen aning om vart det kommer ifrån men jag vet att det fungerar och låter trevligt. Det finns separat gain ratt för subkanalen om jag inte missminner mig och det sitter relativt branta filter så det hörs inget mellanregister och så från suben.

Kan se om jag kan ta en bild på härligheten nu i helgen och lägga upp här om du vill.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:09:27  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Här kommer den utlovade bilden på Altec Lansing 2.1 förstärkaren som jag har liggandes.



Sitter en TDA7370B och om man kollar data bladet på denna så misstänker jag att den är kopplad som två kanaler till satelliterna med vardera 7 watt och de övriga kanalerna är bryggkopplade och levererar då 20 watt till basen. Känns kanske lite men jag tyckte det spelade på riktigt bra när jag testade men det var som sagt länge sedan. Ett par bredbandare med hyfsad känslighet och en sub till det kanske ett mindre tappat horn kunde vara kul

Hursomhelst om någon e sugen på ett litet projekt med dessa prylarna så är det bara att hojta till hade varit kul om det kom till andvändning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000