HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Miljövänlig elektronik, finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/06 :  11:20:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Jag måste bara få fråga Er som vet.

Är rör förstärkare mera miljövänlig än transistor förstärkare?

Två aspekter finns.

Energiförbrukning och användandet av tungmetaller.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/06 :  11:30:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om du tittar på energiförbrukning kan jag tycka att det är en skitsak, speciellt om du kör med lågeffektförstärkare. Om man dessutom betalar för uppvärmning av sin lägenhet, minskar ju den kostnaden när rörförstärkaren får bidra till komfortvärmen.
Jag vet att vid tillverkning av halvledare används en himla massa otrevliga kemikalier, inte bara tungmetaller. Eftersom tillverkningen ligger i låglöneländer kan man ju ana vilken miljöbelastning denna tillverkning är.
Om man å andra sidan använder t ex NOS-rör kan man säga att du inte ökar miljöbelastning eftersom rören redan är tillverkade och har en gång i tiden stått för viss miljöförsämring. Ska jag bygga en gainclone måste National tillverka mig ett förstärkarchip ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/06 :  12:17:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
El i Sverige är klimatneutral, tillverkas av kärnkraft och vattenkraft.
Här i Sverige kan vi köra med varma klass A-förstärkare, steka korv på dom och räcka lång näsa åt danskarna med sina kolkraftverk. Dom får väl köra med sina Icepowermoduler och frysa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/06 :  12:28:53  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
El i Sverige är klimatneutral, tillverkas av kärnkraft och vattenkraft.


Ingen användning av någon energikälla är klimatneutral. Det finns alltid något i tillverkningen, användandet eller transportkedjan som ökar mängden klimatpåverkande ämnen som släpps fritt ut i naturen (som kanske tidigare varit bundet och ej påverkar klimatet).

Förresten så importerar vi väldigt mycket el till Sverige trots våra kärnkraftverk och vår vattenkraft, och en del av den elen kommer från mycket mer klimatpåverkande framställningsmetoder.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/11/06 :  12:29:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Soundbrigade: Minskar du NOS-lagrena så ökar nytillverkningen så det känns rätt meningslöst.
Sen är det en större mängd metaller som går till att tillverka ett elektronrör. En transistor består till 99% av kisel och är oftast mindre i utformningen. Transistorförstärkaren har oftast mindre mängd transformatorer än rörförstärkare.
Men det känns som att effektförbrukningen vid användning är oftast större än tillverkningsenergin i det här fallet.

Björn-Ola: Klimatneutralt...njae... Jag är för våra elproduktion(kärnkraft och vattenkraft) men det är bara klimatneutralt om man ser en sida av det hela...

Edited by - Lovan on 2009/11/06 12:32:20
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/11/06 :  12:38:02  Show Profile Send ekman a Private Message
Den allra mesta elen vi importerar kommer ifrån Norge och deras vattenkraft så det är inget större problem, däremot så är Sverige inget slutet system och om vi får el överskott så kan denna säljas till Danmark och Tyskland som använder mycket kolkraft till exempel.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/11/06 :  12:48:30  Show Profile Send Sundström a Private Message
Vevgramofon! Inte kraftigaste basen, men trevligt och miljövänligt. Noll el. Jag vill ha vev som option på diy-skivspelaren ;-)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:09:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


"Jag vill ha vev som option på diy-skivspelaren ;-)"

Jag för upp det på HFRP:ans kravspec.
(Design mässigt, häftigt med en vev på sidan.)



Hur är det om man jämför transistorförstärkaren med motsvarande
rör förstärkare, vid skrotning.
Vilken typ är miljöfarligast, eller ger största miljöbelastning?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:35:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Vid skrotning gäller i stort sett samma sak för båda förstärkartyper om inte just någon av dem är demonteringsoptimerad, bra ord va, och det har jag svårt att tänka mig. En demonteringsanalys är ju rätt lätt utförd på en enkel variant av både transistor och rörhäck då de intye innehåller så många olika typer av delar. - relativt -

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/06 :  19:11:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
.
.
.
.
Jo jag är med på detta med "demonteringsoptimerad".
Rören är demontering-s-optimerade, dom går att ta ur
utan verktyg.

Men det jag närmast for efter var själva miljöbelastningen.
Vilken typ förorenar mest, om vi begränsar oss till tungmetaller?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/06 :  23:32:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Ingen användning av någon energikälla är klimatneutral.

Nej, och fiser du eller andas ut koldioxid, så är du inte klimatneutral.
Å andra sidan, på stenåldern så var medeltemperaturen 3-4 grader varmare än i dag, och ingen klagade. Sahara blomstrade och vi odlade vindruvor i Sverige. Sedan blev klimatet kallare och allt blev sämre. Man får inte glömma att vi hade vår kallaste period sedan istiden på sextonhundratalet och då klagade folk. I alla fall danskarna då vi tågade över Stora Bält. Det skulle vi inte kunna göra om idag, och det ska vi vara glada för. Efter den köldknäppen, så har temperaturen stigit och varför ska vi klaga på det? Är det någon som vill ha tillbaka det klimatet?
Senaste värmeperioden var på 900-talet och då koloniserade vikingarna Grönland. Då klagade ingen heller. Det gjorde de däremot när "lilla istiden" satte in på 1400-talet och skördarna slog fel. Varför förutsätter vi att alla förändringar är negativa?
Den koldioxidnivå vi har idag bidrar med en temperaturhöjning på 1 grad celsius! Vattenångan i atmosfären bidrar med en temperaturhöjning på 15 grader. Alltså, katastrofprognoserna bygger på vaga teorier om förstärkningseffekter. Men om de teorierna skulle stämma så skulle klimatet spårat ut för länge sedan. Snarare verkar det finnas dämpningseffekter. Klimatet har aldrig varit stabilt och vi har levt med klimatförändringar hela tiden.

Jag har minsann inget dåligt samvete för att jag lyssnar på musik med min hifianläggning. Och jag kommer att fortsätta att fisa, vad miljövännerna än säger. Och jag kommer inte att gå över till fjärrvärme eftersom jag tycker att det är en dålig strategi att försöka rädda våra skogar genom att hugga ned och elda upp dem.
Då föredrar jag kärnkraft.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/11/07 :  00:43:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Men det jag närmast for efter var själva miljöbelastningen.
Vilken typ förorenar mest, om vi begränsar oss till tungmetaller?


Vad jag vet så är det är det inga tungmetaller i halvledarkretsar, med undantag då för äldre kretsar som är lödda med 60/40 men det har ju inget med halvledarna som sådana att göra.

Halvledare som sådana är som som sagt mest nästan enbart kisel med en ytterst liten mängd dopämnen (fosfor, bor erc). Till det kommer en del ädelmetaller (guld etc) för kontakterna samt koppar, aluminium och liknande ämnen för "paketeringen".
Vad gäller tillverkningen så är kommer nog den huvudsakliga miljöbelastningen från alla lösningsmedel som används (isopropanol, aceton och liknande), fast å andra sidan så kan de återvinnas i hög grad.


Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/07 :  09:07:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nu ska detta inte bli en debatt om kärnkraft men jag måste bara få kommentera en sak som går mig på nerverna. Var tror ni uranet kommer ifrån? Plockar vi det från våra tallar? Tror att brytningen av uranet är en riktig miljöbov...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/11/07 :  09:46:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Den ur miljösynpunkt viktigaste aspekten borde väl vara apparaters livslängd.

Produktionssystemen är extremt energikrävande, både på komponentsidan och vad det gäller råmaterial.

Min Accuphase P300 är från 74, tjänstgör fortfarande och kommer troligen inte att hamna på något sopberg inom överskådlig framtid, detta gäller nog de flesta kvalitetsapparater oavsett prisklass, jag tror nog inte att speciellt många Edison 12 har hamnat på tippen.

Jämfört med annan elektronik, t.ex mobiltelefoner som byts ut en gång om året, ren slit och släng produktion som är extremt enrgikrävande. I varje bärbar apparat sitter ett batteri vilket kostar oerhört många gånger så mycket energi att producera än man får ut i drifteffekt för att sedan kastas i en eventuellt fungerande återvinning.

Kontentan således att kvalitetsprodukter, inkluderat många diy apparater, är en ganska miljövänlig flora medans slit och släng skräp innebär en mycket större miljöbelastning.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/07 :  12:08:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Jag har minsann inget dåligt samvete för att jag lyssnar på musik med min hifianläggning.


Nä jag har absolut inte heller något dåligt samvete av att jag lyssnar på musik med min anläggning, och det ska självklart inte du heller ha. Det var bara påståendet att vi i Sverige har en klimatneutral energiproduktion jag vände mig mot. Det är bara något vi i Sverige gärna vill påstå i och med vårt rykte som föregångarland, men sanningen är ju lite annorlunda.

Problemet med klimatsvängningar nu är ju att vi är alldeles för många här på jorden och det kommer att drabba många väldigt hårt om temperaturen ökar. Förr i tiden kunde man ju ta sin näversäck och flytta någon annanstans om klimatet gjorde området obeboeligt, men det valet har vi ju tyvärr inte idag.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/07 :  18:52:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Kontentan således att kvalitetsprodukter, inkluderat många diy apparater, är en ganska miljövänlig flora medans slit och släng skräp innebär en mycket större miljöbelastning.


Bra aspekt!
Kvalité och inte kvantitets HiFi.

Det borde kännas gott att äga en "svan märkt", "kvalités stämplad" HiFi. Och WAF-fakton skulle säkert öka.

"Skitig el" från Polen är ingen höjdare. Men elproduktionen är ett
politiskt styrd företeelse.
Men att satsa på en kvalitets HiFi är mera ett personligt val.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/11/07 :  23:06:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej Milleniumking
Jag skrev att vår elproduktion är klimatneutral, inte energikonsumtionen i sin helhet.
2% av elen tillverkas av fossilt bränsle i Sverige. När det gäller fjärrvärme ligger det på mellan 7-15%.
Än så länge tänker jag inte konvertera til fjärrvärme, men den dagen då vi kan exportera all vår överskottsel för att slå ut danska kolkraftverk, så får jag tänka om. Vill vi minska vår klimatpåverkan, så är det inte våra hifianläggningar utan vårt bilåkande som vi ska fundera på.

Jag har tidigare varit mycket orolig för klimathotet, men har blivit mindre övertygad om att det är ett verkligt hot ju mer jag läst om detta. Problemet är att klimatdebatten tar fokus från våra verkliga miljöproblem. Men det ska vi inte belasta denna tråd med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000