Jag har inte snackat med någon som har byggt högtalaren. Den är ju inte avancerad att bygga, internvolymen på nedredelen finns beskrivet i artikeln. Internvolymen på överdelen är vad jag antar inte viktigt att det blir exakt eftersom elementen inte spelar lågbas. Med hjälp av yttermåtten kan man räkna ut materialtjockleken på underdelen. Vinklar... kan bli svårt om man inte hitar någon Caldera att titta på. Delningsfiltret är ju förövrigt komplett.
Det är ett mycket intressant bygge... Räkna med minst 10k för elementen och då har du kommit undan billigt.
Det enda jag tyckte verkar konstigt är diskant filtret... delar inte den väldigt lågt? Det är väl Audio physics känds för o andrasidan.
Tack för svaret epkpengen ja det blir ju tyvärr en del kosing, men det är onekligen en intressant högtalare. Jag tror att dom har med den på Arken 2002 nu i September i Göteborg och då skall jag sätta mig och njuta av dessa högtalare. Dom kanske har mässrabatt så att man kan få dom till halva priset
quote: Jag har inte snackat med någon som har byggt högtalaren. Den är ju inte avancerad att bygga, internvolymen på nedredelen finns beskrivet i artikeln. Internvolymen på överdelen är vad jag antar inte viktigt att det blir exakt eftersom elementen inte spelar lågbas. Med hjälp av yttermåtten kan man räkna ut materialtjockleken på underdelen. Vinklar... kan bli svårt om man inte hitar någon Caldera att titta på. Delningsfiltret är ju förövrigt komplett.
Det är ett mycket intressant bygge... Räkna med minst 10k för elementen och då har du kommit undan billigt.
Det enda jag tyckte verkar konstigt är diskant filtret... delar inte den väldigt lågt? Det är väl Audio physics känds för o andrasidan.
/kasra
hejsan kasra...ja det tål att tänkas på, kanske ett bygge i framtiden
[/quote] Jag tror att dom har med den på Arken 2002 nu i September i Göteborg.....
[/quote]
Tror inte dem spelas på arken ialla fall inte av tillverkare då det är en gammal modell som inte längre tillverkas. Men det kan ju vara så att någon annan demar sina prylar med hjälp av Calderan?!
Jag tror att dom har med den på Arken 2002 nu i September i Göteborg.....
[/quote]
Tror inte dem spelas på arken ialla fall inte av tillverkare då det är en gammal modell som inte längre tillverkas. Men det kan ju vara så att någon annan demar sina prylar med hjälp av Calderan?!
/kasra
[/quote] Jasså har dom slutat att tillverka dessa det visste jag inte, men jag får väl lyssna på Neptunusen och Watt/Puppy istället