HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Base-platta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:43:54  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Hejsan, jag undrar om det skulle gå att på något sätt att tillverka en BASE-platta själv? Då dessa kan vara dyyyra...
Bara en undran!

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:20:43  Show Profile Send matson a Private Message
Det borde ju helt klart gå att tillverka något liknande själv! Fast en BASE blir det ju inte....

Om jag fattat rätt så är det en tung och en lätt platta med gummi mellan plattorna och gummi under den understa också.
Övre plattan går säkert bra att ersätta med vad som helst som är lätt, exempelvis en spånplatta.
Något lämpligt gummi under den.
Den stora plattan skall ju matchas till vikten på övre plattan+apparat, så här får man ju trixa lite.....
Något tungt trä verkar ju bra om man har en tung apparat, tex MDF eller HDF.
Limma ihop 3 st med dämplim emellan. På den mittersta plattan tar man ut ett stort hål i mitten(behåller bara en ram alltså). Sen ett borrat hål från en sida in till det stora hålet, så kan man ju fylla med sand.
Kanske en blymatta nånstans också?
Sen gummi under, tex Sorbothan

Eller så kan man säkert göra på något annat sätt.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:25:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vet ju inte exakt hur en Base platta fungerar, men en idé om dämpade bänkhyllor beskrev jag om på HifiMagasinet. En väldämpad hyllplan kan man bygga så här (blandar med egna och lite andras teorier):

Alla material har en eller flera egenresonanser. MDF skivor av en viss tjocklek har toppar runt 500 Hz och 1000 Hz, som skiftar i frekvens beroende av tjocklek, enligt en graf som jag har hittat. Eftersom grafen jag har på MDF är i svartvitt och kurvorna är i färg så vet jag inte vilka resonanser som hör till vilka skivor men ändå, det spelar inte så stor roll i resonemanget eftersom det är de olika skivornas tjocklek/massa som är det viktiga i resonemanet. 19 mm MDF har resonans vid 490 Hz och 1200 Hz, med en kraftig dal vid 900 Hz. 12 mm har resonans vid 750 Hz och 1600 Hz, med en dal vid 1300 Hz (och även dal vid ca 490 Hz). Alltså ligger resonanserna omlott och dalarna på den ena hamnar ungefär när den andra skivan har sin topp. De tar alltså ut varandra, och motverkar varandra när de sätts i resonans.

Så två skivor, oliktjocka, i en sandwich skulle alltså fungera för att dämpa ut deras egenresonanser. Mellan skivorna kan man applicera dämplim, 1-2 mm tjockt. Men det går att få bättre. Kork är ett bra dämpmaterial.

Limma en 1 cm tjock korkskiva under den översta skivan, som ska vara den lättaste. Alltså 12 mm MDF överst, och 1 cm korkskiva under denna, med dämplim mellan. Underst, så sätts skivan som ska vara den tjockare. För att ytterligare förbättra dämpningen så kan man göra följande. Skär ut ett relativt stort ovalt hål mitten på den undre skivan innan den limmas fast. Min teori är at det minskar vikten i mitten på skivan. Och därmed blir dämpningen mer effektiv.

Inte så dyrt. :-)

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/07/24 22:39:3
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:30:23  Show Profile Send mag a Private Message
eller så köper man några feta magneter och gör ett flygande hyllplan . Fast jag är inte riktigt säker på att det är det bästa dock.

//Magnu
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:50:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har ju länge funderat på att bygga nytt rack, och nu måste jag göra det. Har inte plats med min utrustning, och tänkte bygga ett normalt och ett lite mindre rack för slutsteg, EQ, filter å sånt som man inte vrider så mycket på.

Funderade först på att bygga en flytande upphängd hylla för min Linn Axis skivspelare. Den bygger ju på ett högdämpat chassis (tre olika lager i innerchassit + dämpande polymerer i högt tryck på tre positioner) men mot mitt gungiga golv har den ingen chans när man börjar hoppa runt.

Å andra sidan behöver man inte hoppa runt när man lyssnar, och då behövs ingen upphängning för att skydda mot stötar. Bättre då med ett vanligt rack, med en översta hylla som kan justeras i plan och ett högdämpat hyllplan för att minska amplituderna till ett absolut mininum.

Allt bygger ju på vad man vill uppnå.

Thomas
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:58:50  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Tack killar.

Mycket intressanta förslag, man kanske skulle slita fram verktygen i helgen och försöka sig på något.

Jag nappar nog på iden om flygande hyllplan då jag har lite luftrum som behöver fyllas ut.
//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den."

Edited by - Michaels on 2002/07/25 00:08:0
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  00:04:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

eller så köper man några feta magneter och gör ett flygande hyllplan . Fast jag är inte riktigt säker på att det är det bästa dock.

//Magnus

Magneter ska man nog undvika i närheten av apparater.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  00:11:08  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag har ju länge funderat på att bygga nytt rack, och nu måste jag göra det. Har inte plats med min utrustning, och tänkte bygga ett normalt och ett lite mindre rack för slutsteg, EQ, filter å sånt som man inte vrider så mycket på.

Funderade först på att bygga en flytande upphängd hylla för min Linn Axis skivspelare. Den bygger ju på ett högdämpat chassis (tre olika lager i innerchassit + dämpande polymerer i högt tryck på tre positioner) men mot mitt gungiga golv har den ingen chans när man börjar hoppa runt.

Å andra sidan behöver man inte hoppa runt när man lyssnar, och då behövs ingen upphängning för att skydda mot stötar. Bättre då med ett vanligt rack, med en översta hylla som kan justeras i plan och ett högdämpat hyllplan för att minska amplituderna till ett absolut mininum.

Allt bygger ju på vad man vill uppnå.

Thomas

Kolla in den här killens flexy-rack!

Jag har funderat lite på ett sånt, och göra dom olika hyllplanen "olika" för att kunna testa lite.....men jag har ett Skilfing som jag är rätt nöjd med så det är väl inte helt 100 att det blir av.
Men det hade varit smidigt att ha ett som det går in mycket prylar i(funderar också på parametrisk-EQ)

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/25 :  00:46:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Snyggt rack faktiskt. Jag är dock lite skeptisk till flexyrack eftersom jag har skivspelare. Flexyrack är lite rangliga i sin konstruktion. Mitt nuvarande DIY rack är även det för rangligt; så nästa blir en stummare konstruktion.

Han har också sand i hyllplanen. Visst det genereras värme av sand som vibrerar. Dock är sand tungt. Jag skulle gå andra vägen och det kork! Lätt, segt, beständigt och bra på vibrationskontroll.

http://www.corkmasters.com/facts/what-is-cork.stm
http://www.granorte.pt/properties.htm
http://www.wecork.com/corkspecs.html
http://www.isolationtech.thomasregister.com/olc/isolationtech/elast4.htm

Thomas
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  01:17:02  Show Profile Send matson a Private Message
Men massan i sig på ett hyllplan som sitter fast spelar väl inte så stor roll?

Det jag gillar med flexy är att man skulle hyfsat enkelt kunna testa olika "hyllideér"!
Jag tycker däremot att gängade stänger och muttrar är hopplöst fula!

Jag har ju också en Linn Axis som just för tillfället står på ett billigt IKEA bord, men den skall jag fixa något till. Min första idé var att göra en hylla som man fäster i väggen, men jag har börjat fundera på om man inte skall försöka klona något som liknar denna:

(skivspelarborden ser likadana ut)
Som vanligt sätter ju dock tyvärr mina snickerifärdigheter stora begränsningar!

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/25 :  01:37:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nja, min teori är ju att massan har stor betydelse!

I mitten på hyllplanet är det ofta ingen som helst kontakt med apparaten (om den har fyra eller tre ben). Dock är ju Linn Axisen's elastomerfötter i ganska centrerade.

Men tänk dig att hyllplanet vilar på 4 spikes (för att kunna reglera planet). Där är noderna, eller nollpunkterna i hyllplanet (sett från hyllans perspektiv). När den vibrerar kommer amplituden vara högst mellan noderna, i mitten på hyllan. Ju mer massa man har i mitten, ju lägre blir pendlingsfrekvensen och ju längre tid svänger den. Så om man skulle göra en sandwich så vore det bästa att göra den med något mindre massa på mitten. Detta gör att svängingarna kommer avstanna betydligt snabbare i mitten samt då också även längre ut på hyllplanet (mer dämpning alltså). Man måste dock ha tillräckligt med dämpning och styvhet så amplituden inte blir för stor. Kork + MDF tror jag på. Kombination dämpning och styvhet.

Hade också IKEA LACK ett tag. Fungerade hyfsat, har svårt att möblera med det. Dessutom går det att göra ett bättre fundament för Axisen. Min Axis var ombyggd länge, men nu har jag återställt elastomerfötterna. Dessa är ju i DIREKT kontakt med innerchassit, vilket innebär att en "vibrationsfri" och dämpad hylla är att rekommendera.

BTW, har du kollat hastigheten på din Axis? Jag tror den kan driva iväg lite på 33 varv med åren. Min var ur sync med flera procent. Det finns pottar inuti att ställa hastigheten med.

Thomas
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/25 :  02:09:04  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Det jag gillar med flexy är att man skulle hyfsat enkelt kunna testa olika "hyllideér"!
Jag tycker däremot att gängade stänger och muttrar är hopplöst fula!

Köp alu rör blästra sand fyll och använd istället så blir det kanske snyggare.

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

//Magnus

--------------------------------------------------------------------------------

Magneter ska man nog undvika i närheten av apparater.

Jorma

Kan man inte skärma magneterna ?, nåväl det är en av anledningarna till att jag är lite skeptisk till iden dock. Den andra är att jag får för mig att hela hyllan (den svävande då .ed (är det så man skriver A?)) kan börja gunga i takt med CD-driven och stömförsörjningen om man har otur.

//Magnu
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:49:05  Show Profile Send lindvall a Private Message
Varför är det farligt med magneter nära cdn eller förstärkaren?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:59:46  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nja, min teori är ju att massan har stor betydelse!

I mitten på hyllplanet är det ofta ingen som helst kontakt med apparaten (om den har fyra eller tre ben). Dock är ju Linn Axisen's elastomerfötter i ganska centrerade.

Men tänk dig att hyllplanet vilar på 4 spikes (för att kunna reglera planet). Där är noderna, eller nollpunkterna i hyllplanet (sett från hyllans perspektiv). När den vibrerar kommer amplituden vara högst mellan noderna, i mitten på hyllan. Ju mer massa man har i mitten, ju lägre blir pendlingsfrekvensen och ju längre tid svänger den. Så om man skulle göra en sandwich så vore det bästa att göra den med något mindre massa på mitten. Detta gör att svängingarna kommer avstanna betydligt snabbare i mitten samt då också även längre ut på hyllplanet (mer dämpning alltså). Man måste dock ha tillräckligt med dämpning och styvhet så amplituden inte blir för stor. Kork + MDF tror jag på. Kombination dämpning och styvhet.

Hade också IKEA LACK ett tag. Fungerade hyfsat, har svårt att möblera med det. Dessutom går det att göra ett bättre fundament för Axisen. Min Axis var ombyggd länge, men nu har jag återställt elastomerfötterna. Dessa är ju i DIREKT kontakt med innerchassit, vilket innebär att en "vibrationsfri" och dämpad hylla är att rekommendera.

BTW, har du kollat hastigheten på din Axis? Jag tror den kan driva iväg lite på 33 varv med åren. Min var ur sync med flera procent. Det finns pottar inuti att ställa hastigheten med.

Thomas

Jag hänger inte med riktigt i resonemanget om hyllan, men menar du en hylla som är "frikopplad" från själva racket?
Annars tycker jag att Plywood+kork verkar bättre för din modell då plywood är styvare än MDF utan att bli tungt.

mag:
quote:
Köp alu rör blästra sand fyll och använd istället så blir det kanske snyggare

Utveckla detta lite, då jag efter "köp alu rör" tappade kontrollen....
Fylla med sand eller blästra med sand eller något helt annat??

Mvh/Mats
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/25 :  13:23:21  Show Profile Send mag a Private Message
Ok lite oklart kanske

1: köp alu rör i en lämplig dimension (vilket är en dimmension som då du tycker är trevlig, inte för små dock).

2: blästara dom med sand eller glas alternativt kan du ju polera dom (detta görs för att dom ska se bra ut)

3: Hyllplanen bör förberedas genom att man borrar fäser fördjupningar som sen rören passar i, liknade Pär E s sten hylla (fast det är enklare med trä plan då).

4: Sand fyll rören med den bläster sand som blev kvar från påsen som med fördel inköpts på sniktema. Kan vara ide att försluta rörens ändar så riskerar man inte att drälla med sand om man ska plocka isär hyllan igen.

Hoppas det klarnade lite, jag är ju inget mirakel på beskrivningar

En tidigare ide om hyllplans konsruktion jag haft är:

Botten 22mm MDF (stav limmad ek istället om man vill lyxa till det) därefter 16mm MDF ovanpå det 13mm golvgips därefter 15mm granit plattor dämplim i mellan alla lager. Klä sidorna med eklist, gärna lite tjockare för utsendets skull. Kanske nån koppar skiva i nått lager också för att skärma av planen.

Nu är jag dock ganska nöjd med min bänk i massiv granit så det har inte blivit aktuellt att bygga nån annan, tror dock att ovan nämda recept är bättre än gedigen granit.

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/25 13:25:04

Edited by - mag on 2002/07/25 13:26:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  13:44:03  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Ok lite oklart kanske

1: köp alu rör i en lämplig dimension (vilket är en dimmension som då du tycker är trevlig, inte för små dock).

2: blästara dom med sand eller glas alternativt kan du ju polera dom (detta görs för att dom ska se bra ut)

3: Hyllplanen bör förberedas genom att man borrar fäser fördjupningar som sen rören passar i, liknade Pär E s sten hylla (fast det är enklare med trä plan då).

4: Sand fyll rören med den bläster sand som blev kvar från påsen som med fördel inköpts på sniktema. Kan vara ide att försluta rörens ändar så riskerar man inte att drälla med sand om man ska plocka isär hyllan igen.

Hoppas det klarnade lite, jag är ju inget mirakel på beskrivningar

En tidigare ide om hyllplans konsruktion jag haft är:

Botten 22mm MDF (stav limmad ek istället om man vill lyxa till det) därefter 16mm MDF ovanpå det 13mm golvgips därefter 15mm granit plattor dämplim i mellan alla lager. Klä sidorna med eklist, gärna lite tjockare för utsendets skull. Kanske nån koppar skiva i nått lager också för att skärma av planen.

Nu är jag dock ganska nöjd med min bänk i massiv granit så det har inte blivit aktuellt att bygga nån annan, tror dock att ovan nämda recept är bättre än gedigen granit.

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/25 13:25:04

Edited by - mag on 2002/07/25 13:26:55

Är det någon variant av flexy du menar eller skall dom(förhatliga) gängade stängerna+muttrar inte vara med alls?
Eller skall dom(gissa vilka) täckas över helt enkelt?

Jag gillar iden med att blanda olika tjocklekar av MDF och/eller spånskiva, som man limmar ihop med dämplim.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/25 :  13:54:08  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Jag hänger inte med riktigt i resonemanget om hyllan, men menar du en hylla som är "frikopplad" från själva racket?
Annars tycker jag att Plywood+kork verkar bättre för din modell då plywood är styvare än MDF utan att bli tungt.

På den första frågan. Hyllan är inte frikopplad från racket i mitt exempel. Om man ex vill bygga en hylla som inte vibrerar för en skivspelare måste man ju tänka på två saker först. Om skivspelaren är upphängd (Thorens, Linn LP12 etc) eller använder fast support med dämpning (Rega, Linn Axis). För en skivspelare med flytande upphängning vill man inte lägga till någon extra avkoppling i närheten av skivspelarens avkoppling. Det går således bra med en fast hylla och rack. Dock så man tänka på golvet; ett trägolv kan gunga rätt kraftigt. Ju tyngre rack/support som man har ju lägre blir den resonanta frekvensen av racket. En lättare rack är att föredra före en tung betongsupport (på trägolv).

För en skivspelare med fast/dämpad support kan man använda antingen en upphängd, flytande hylla, med en resonans under tonarmsresonansen (alltså långt under 10 Hz). Eller så använder man en vibrationsdödande hylla och struntar i att avkoppla. Med risken att skivspelaren blir något stötkänslig när man hoppar runt på golvet.

Ang. massa i mitten på hyllplanet så tar jag ett annat exempel: Tänk dig locket på en apparat (CD spelare eller förstärkare). Spela musik och känn på locket. Känn på kanterna där den är fäst i chassit och jämför med mitten. Den vibrerar sannolikt med högsta amplitud i mitten på locket. Lägger man en vikt på mitten så blir amplituden mindre. Man har också sänkt den resonanta frekvensen och minskat dämpningen. En tung pendel pendlar under mycket längre tid än en lätt, men med längre frekvens. Det åtgår också mer energi för att sätta den i rörelse, så massa har en viss poäng men det är långt ifrån lösningen. Risken med massa är också att man bara förflyttat vibrationerna till en annan plats i apparaten.

Ett hyllplan infäst i ett rack får krafter i stort sett 2 håll.

1. Från golvet. Exempel trägolv. Där kommer vibrationerna i hyllans infästplan att anta rackets fundamentala resonansfrekvens som i stort sett beror på vikten av hela racket och golvets mjukhet. Ju högre vikt, ju lägre resonansfrekvens och lägre dämpning (och tvärtom). Linn's gamla förespråk att man skall ha en lätt support bygger på att man skall ha en resonant frekvens som inte krockar med upphängningen hos skivspelaren, eller tonarmsresonansen. Alltså över 15 Hz. Om man nu vill bygga resonansdödande något för en CD spelare (ed. jag själv tror inte på detta, men skivspelare är en annan historia) så måste man först ta reda på vilka resonans(er) som man ska undvika.

2. Hyllan resonerar ju också pga av det akustiska trycket och de stående vågorna i rummet. Alltså sätts den i rörelse av en stående våg som är mellan ex tak och hyllans plan, och frekvenserna beror av avståndet. Dessa krafter ligger ofta rätt så lågt i frekvens (<200-300 Hz), och man bör då ha en styv, resonansdödande hylla utan några egna resonanta toppar. Att öka vikten på hyllan ger igen problem med lägre resonansfrekvens och sämre dämpning, både hos hela racket och själva hyllplanet. Något som skall undvikas med skivspelare. Ett hyllplan där så mycket som möjligt av inkommande energin omvandlas till värme, där det inte finns några vassa resonanta toppar över frekvensregistret, och där vikten på hela system är så låg som det är möjligt utan att få större problem med dålig styvhet är således bäst, IMO.

Jo, plywood fungerar också. Det har jag nu. Men MDF är erkänt bra på att dämpa vibrationer också.

Thomas
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/25 :  13:57:45  Show Profile Send mag a Private Message
Man behöver nog inte ha med dom alls, tror man får större fri koppling av planen om man inte "gängar ihop" dom.

Man borrar/fräser igenom lagren så att alurören har ett lager MDF i mellan sig, skulle ju vara bra med lite dämpning där också i och för sig.

Glöm inte golvgipsen, jag tror det kan vara ett riktigt bra skikt

Nu ska jag gå o bygga högtalar lådor, ha det gott.

//Magnu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  14:04:11  Show Profile Send matson a Private Message
Ja okej, då är jag med! Skall bara fundera lite så kanske jag kan formulera någon form av åsikt också.....

Plywood är styvare än MDF. Det gör att det är sämre på att dämpa. Men om du vill ha ett material som dämpar i kombo med "högdämpande" kork så finns ju den "gamla" spånplattan! Det är ju lite mjukare än MDF(mer dämp).
Spånplatta är ju bra till sidoväggarna när man bygger högtalare, samtidigt som Plywood är toppen till interna stag.
MDF är ju däremot oändligt mycket lättare att måla, därför är väl det ett vanligare material till högtalare.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2002/07/25 :  15:40:44  Show Profile Send plind a Private Message
Hej svejs!
Tänkte ge ett tips/förslag på billig apparathylla.
Har själv ett rack med rektangulära hyllplan.Racket är av stål och hyllplanen av glas.Nu har jag ersatt glashyllorna med skivor av dubbla
lager MDF 16mm.med 4mm.asfaltgummi emellan. Wow vilken skillnad det blev.Mycket större än alla tester av div. kablar har gett.
Materialkostnad för 3 hyllplan ca 200 pix inkl. lim.

Ps mellan stålramen och hyllplanen sitter det några små gummipluppar.
Testa och mejla mig gärna med era erfarenheter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000