Author |
Topic |
|
Downil
Member
80 Posts |
Posted - 2009/10/30 : 21:26:31
|
Hej,
jag har en transistorförstärkare (Marantz) som strular. Det låter oftast bara ur ena högtalaren. Ljudet ur den som inte fungerar kommer och går. När detta hände i början knastrade ena kanalen, men nu antingen fungerar den eller är helt tyst. Högtalarna är det inget fel på och displayen där de båda kanalernas level visas lägger också av när kanalen dör.
Nu ska jag öppna den, men det vore väldigt bra om någon kunde ge mig lite tips om vart jag ska börja leta?
Vänliga hälsningar, Daniel
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/10/30 : 21:35:45
|
Kan du något om elektronik? Om inte, öppna den inte. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/10/30 : 22:04:30
|
Låter som om volympotten inte är helt frisk! Prova att smörja upp den med kontaktspray - hjälper inte det(problemet kommer tillbaka) - byt ut potentiometern. Kan förståss vara mycket annat, men prova detta först!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/10/30 : 22:09:58
|
Håller med Zombie. Är du inte familjär med innehållet i dyl elektronik bör du åtminstone ta det varligt. Vilken förstärkare är det? Modellbeteckning? Nån här kanske har erfarenhet av just din modell? |
|
|
Downil
Member
80 Posts |
Posted - 2009/10/31 : 00:46:46
|
quote: Låter som om volympotten inte är helt frisk! Prova att smörja upp den med kontaktspray - hjälper inte det(problemet kommer tillbaka) - byt ut potentiometern. Kan förståss vara mycket annat, men prova detta först!
Tack! Ska testa detta. Kom gärna med fler förslag! När jag ändå har den öppen är det lika bra att köra igenom det jag kan.
quote: Vilken förstärkare är det? Modellbeteckning? Nån här kanske har erfarenhet av just din modell?
Den heter Marantz PM 250. |
|
|
Downil
Member
80 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 13:19:04
|
Alltså, tusen tack!! Nu funkar den igen. Underbart med forum som det här. Jag smörjde volympotten och allt är frid och fröjd.
Stärkaren har strulat i flera år, men jag har inte orkat ta tag i det förrän nu och det tog tio minuter att fixa.
|
|
|
|
Topic |
|