HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vet inte var jag ska börja
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/30 :  21:26:31  Show Profile Send Downil a Private Message
Hej,

jag har en transistorförstärkare (Marantz) som strular. Det låter oftast bara ur ena högtalaren. Ljudet ur den som inte fungerar kommer och går. När detta hände i början knastrade ena kanalen, men nu antingen fungerar den eller är helt tyst. Högtalarna är det inget fel på och displayen där de båda kanalernas level visas lägger också av när kanalen dör.

Nu ska jag öppna den, men det vore väldigt bra om någon kunde ge mig lite tips om vart jag ska börja leta?


Vänliga hälsningar,
Daniel

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/10/30 :  21:35:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kan du något om elektronik? Om inte, öppna den inte.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/30 :  22:04:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Låter som om volympotten inte är helt frisk!
Prova att smörja upp den med kontaktspray - hjälper inte det(problemet kommer tillbaka) - byt ut potentiometern.
Kan förståss vara mycket annat, men prova detta först!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/10/30 :  22:09:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Håller med Zombie. Är du inte familjär med innehållet i dyl elektronik bör du åtminstone ta det varligt. Vilken förstärkare är det? Modellbeteckning? Nån här kanske har erfarenhet av just din modell?
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/31 :  00:46:46  Show Profile Send Downil a Private Message
quote:
Låter som om volympotten inte är helt frisk!
Prova att smörja upp den med kontaktspray - hjälper inte det(problemet kommer tillbaka) - byt ut potentiometern.
Kan förståss vara mycket annat, men prova detta först!



Tack! Ska testa detta. Kom gärna med fler förslag! När jag ändå har den öppen är det lika bra att köra igenom det jag kan.

quote:
Vilken förstärkare är det? Modellbeteckning? Nån här kanske har erfarenhet av just din modell?


Den heter Marantz PM 250.
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/11/01 :  13:19:04  Show Profile Send Downil a Private Message
Alltså, tusen tack!! Nu funkar den igen. Underbart med forum som det här. Jag smörjde volympotten och allt är frid och fröjd.

Stärkaren har strulat i flera år, men jag har inte orkat ta tag i det förrän nu och det tog tio minuter att fixa.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000