HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Halvöppen baffel/Låda utan bakstycke
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2009/10/04 :  22:49:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
G´afton!

Istället för att svamla i min personliga bloggaktiga byggtråd väljer jag att starta en tråd här i syfte att få fokus mer på de allmängiltiga principerna än på mina egna designidéer.

Mina funderingar rör vad som händer när man tar ett element (i mitt fall en tolvtummare med Qts >0,6) och monterar det i en ganska bred men inte så djup låda, fyller lådan med passande fluff och sen "råkar glömma" att montera bakstycket.
Om man utelämnar dämpningen så gissar jag att man får en öppen baffel av U-typ med en ganska kraftig resonanspeak vid något hundratal Hz beroende på lådans mått.

Med dämpning inblandat är jag inte längre säker på vad det är man har rent definitionsmässigt, det känns inte riktigt rätt att tala om öppen baffel när bakåtstrålningen delvis dämpas bort.
En aperiodiskt avstämd låda kanske?
Öppen baffel upp till en viss frekvens där dämpmaterialet blivit tillräckligt effektivt på att äta upp bakåtvågen, däröver något annat?

Av praktiska skäl måste man kanske ha någon sorts perforerad panel för att hålla dämpmaterialet på plats, kan man då tänka sig att graden av perforering sätter en gräns mellan ÖB/aperiodisk?

Det allting handlar om är förstås min vaga tanke om att lura ut mer och djupare bas ur elementen utan att bafflarna blir visuellt större och utan att (helt) ta steget över från dipolbas till lådbas.
Det är alltså egentligen basåtergivningen som är intressant, över 100-200Hz har jag egentligen inget intresse av ett dipolärt strålningsmönster. Dock ska "framsidan" spela upp till 900Hz så W-bafflar och liknande funkar inte.

Har googlat en hel del men hittat påfallande lite konkret information, mest diverse inlägg i stil med "Jag har provat och det låter jättebra" utan fortsatta resonemang.

Helt olikt mitt beteendemönster försöker jag här skaffa en teoretisk grund innan jag släpper loss den gamla sågspånsdjävulen, det kanske chockar en och annan

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/10/05 :  08:37:24  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har samma lösning just nu, mycket provisoriskt. Två subwoofer-kubar på ca 40 cm med borttaget bakstycke. Jag fyller ut centrum bakom magneten med träklossar (fastsatt med stag mot sidorna). Istället för resonanser mellan väggarnas 40 cm så blir det ca 13 + 13 cm. Har inte hunnit testa hur ljudet förändras med förlängt hornlik avslutning av bakstycket. Spelar mellan 34 - 200 hz just nu.

Kan du inte hålla fluffet på plats med ett nät av tråd?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/05 :  08:40:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Briggs skriver om "distributed port" i sin klassiska högtalarbok, det är väl i princip så som du beskriver med ett slitsat bakstycke. Det jämnar ut impedansförloppet också.

Jag känner en man som just byggt såna högtalare med Coral Beta 8". Dessa byggen har jag tyvärr inte hunnit lyssna på ännu. Andra säger att det spelar mycket bra.

Söker man på "distributed port" så stöter man på diverse, t.ex Tannoy. Men det ser då inte ut som i Briggs bok utan mer åt Onken hållet med slitsar på sidorna.
http://www.hnny.nl/archief_tannoy/prestige_series/stirling.PDF
Burmester B-100 har slitsad panel på basdelen, det kan vara sådant men jag har inte kollat upp det.
Sperrling hade någon sådan modell också. Hur den såg ut vet jag ej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/10/05 08:53:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/05 :  09:04:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är ett patent på nåt liknande: http://www.patentstorm.us/patents/5552569/claims.html
(Jag har pdf-en om du vill kolla, skicka mailadress i så fall.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/10/05 09:05:19
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/10/05 :  09:48:04  Show Profile Send Levator a Private Message
Sperrling hade i sin DP-serie slitsat horisontellt över hela bakstycket, ca 2cm höga slitsar med ca 2cm mellanrum, sedan hade han fyllt ut hålrummen med en neoprenematta.
I nya DP serien (Nouvelle) så hade han gjort lite basar hos Audax, och där satt det istället 3st varioventventiler.

Kan väl säga att bas var det väldigt svårt att få fram på låg volym ur den första DP-serien.
DP Nouvelle var mycket bättre, fastare och tyngre gick tom spela lågt med den ;-).
Men både modellerna lät allt annat än burkigt!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2009/10/05 :  11:28:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för svar, ska kolla länkarna efter jobbet!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/10/05 :  13:39:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
Låter som en mycket intresant lösning, fuling.

Jag kollade i förgår lite på audiotorium2:s hemsida ...å funderade lite kring Solo Vox "låda"...

http://www.auditorium-23.de/Speakers/SoloVox.html
http://www.6moons.com/audioreviews/auditorium232/solovox_2.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/10/05 13:40:12
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2009/10/08 :  16:10:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Prototyper byggda, lyssningsintrycken är något splittrade.
Bättre (eller snarare mer) bas, däremot tycks mellanregistret bli lidande. Mängden och typen av dämpmaterial verkar påverka ljudet ganska mycket, måste lyssna och testa mer innan jag uttalar mig mer om saken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/10/09 :  14:09:49  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag är en bit hemmifrån för tillfället, så jag har inte sett tråden tidigare. Den som aktivt drivit dämpade U-bafflar, både teoretiskt och praktiskt, är John Kreskowsky. Du har mycket info att hämta på hans site: http://www.musicanddesign.com/.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/01 :  10:47:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hittade ett par bilder jag tog med tanke på den här tråden.

Framsidan, elementen är Coral och JBL:



Och baksidan, ämnet för tråden:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000