HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lavry Da10 + ett försteg, funkar det bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/30 :  15:16:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag vet att Lavry da 10 driver slutsteg direkt. men är det någon som kör denna dac via ett försteg och hur låter det? Eller rätatre sagt, är det en bra idé?

Mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/10/30 15:17:16

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/30 :  17:15:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är nog en väldigt bra idé, om försteget är bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/30 :  17:52:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Men blir det inte 2 försteg efter varandra då?

Är det inte bara ytterligare ett led i kedjan, kan det verkligen vara bra?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/10/31 :  07:18:34  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Enligt Dan Lavry (som jag har förstått det) så bör du undvika ytterligare ett försteg. Har inte testat ordentligt själv, men om jag stoppar in ett Quad 66 försteg mellan Lavry och ett Quad 606 slutsteg så förändras ljudet. Det blir mjukare och luftigare, men samtidigt inte lika tajt och detaljtrikt. I det fallet föredrar jag inget försteg. Men nu är ju Quad 66 inte high-end heller (men det är ett skönt rörlikt försteg!).

Tillägg: En kompis har en Quad 77-707-stapel och en benchmark DAC1. Även hos honom låter det bäst utan försteget ... men det är marginellt.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2009/10/31 07:20:22
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/31 :  08:16:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Intressant. Vore nämligen skönt med fjärr... Undrar om Da11 låter ännu bättre än da10 eller om det är samma ljud fast med fjärr och usb(?)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/31 :  11:16:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett bra försteg brukar lyfta ljudet. Nu har jag ingen erfarenhet av Lavry, men väl av Benchmark, Advantage S1, Audio Aero. Alla dessa klarar sig utan försteg, men jag föredrog ljudet via ett bra försteg. Dessutom ytterligare några cd-spelare som jag anslöt till ett slutsteg via passivt försteg.
Man kan naturligtvis tappa lite i renhet med mer komponenter i signalvägen, men samtidigt får ett bra försteg spelaren att prestera bättre och jag upplevde snarare när jag gick från passivt till aktivt att jag fick ett tydligare ljud. Dessutom mer fart och dynamik och lyster i ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000