HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 oljud från bärbar dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/10/29 :  14:58:39  Show Profile Send dsv a Private Message
Jag får en massa oljud (tjut+små smällar) i högtalarna när jag spelar musik från min bärbara dator. Men om jag drar ur väggutaget och kör datorn från batteriet så blir det knäpptyst.

Har ett egenbyggt försteg Ground Grid som är jordat, därefter slutsteg med Hypex ucd180 modul i som också är jordat.
Har testat med två olika enklare dac:ar med samma resultat (den ena tar ström via usb, den andra har ett switchat nätagg och är inte heller jordad)

Spelar jag på samma setup men byter ut för och slutsteg mot en integrerad förstärkare som inte är jordad så uppkommer inte missljuden.

Tips? förslag?

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/10/29 :  15:19:41  Show Profile Send modernman a Private Message
Har själv haft detta problem. Löste detta genom att lyfta jorden mellan dator -> försteg med en jordavskiljare RCA in/ut. Efter det blev det knäpptyst (om jag inte spelar musik förstås ;))
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/10/29 :  20:22:58  Show Profile Send dsv a Private Message
Tack modernman

jordavskiljare, vad är det, påverkar det ljudet?

finns det fler förslag? Var i kedjan ligger problemet?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/10/30 :  08:29:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det är väl det faktum att jordplanen är olika konstruerade i olika apparater.. (OBS! Lekmanna-antagande!)
Liksom om du ansluter jordade apparater till en TV utan galvanisk avskiljare i antennen! Ett 100-tal volt i fingerspetsarna är inge ovanligt då man hanterar antennjord tillsammans med nätuttagsjord.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/10/30 :  08:49:24  Show Profile Send dsv a Private Message
Jag prövade att tejpa för jorden till laptopen. Blev helt tyst då.

Kan jag köra med tejpen kvar? Det är ett vanligt standard switchat nätaggregat till en laptop.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/11/05 :  11:49:34  Show Profile Send dsv a Private Message
Tejp tricket fungerade fint på bärbara datorn. Men nu har jag möblerat om kopplat in stationär dator i stället = BRUM.

Berätta gärna mer om jordavskiljare eller andra ideer för att få bort jordslingan.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/11/09 :  10:45:30  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag har en simpel galvanisk avskiljare som jag köpt på Kjell & Co, avsedd för billjud art.nr 24137, 239:-. Signalen blir ju självklart påverkad på något sätt, men för mig har det bara blivit bättre! Har inte jämfört med några andra varianter.

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/11/09 :  13:48:21  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
Rent generellt så suger ljudkorten i laptops ganska mycket. Redan mycket billiga USB ljudkort/DAC-ar förbättrar ljudet avsevärt. Detta ger imho, förutom rena jordslingeproblem (som potentiellt kan ha ihjäl din laptop) störst förbättring.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/11/09 :  18:25:33  Show Profile Send dsv a Private Message
Tack modernman skall kolla upp det.

theseal: som jag skrev så är det med usb-dac som jag har problemet :)

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/11/11 :  15:37:05  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
ahh, ögonen är som bekant det första stället man blir blind på....
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/11 :  21:16:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Problemet är förmodligen jordningen, Datorn är inte direkt kopplad mot jord utan det blir en "virtuell" jord av transformatorn som inte har samma potential som jorden i vägguttaget, om du då har en jordad förstärkare så blir ljudkortet jordat genom den och då får du 2 jordpunkter som inte har samma potential och då uppstår störningar.
Kan även bero på fasfel. du kan prova att vända kontakten i vägguttaget, kan hjälpa om du har tur. Annars kan du prova köra förstärkaren i ojordat uttag. Vill du göra en fuling köper du en jordad hane, 20cm 2ledarskabel och en ojordad hona och skruvar ihop.
Jordavskiljare skulle jag aldrig använda, dom är oftast uppbyggda med en kondensator, å köper du en billig avskiljare så sitter det en billig konding vilket kan påverka ljudet ganska mycket, dessutom fasvrider en konding signalen, 90grader om jag inte minns fel.
Om du kollar runt på någon el-butik eller järnhandel kanske du kan finna en utbyteskabel till ditt nätagg, brukar ju oftast gå att rycka ur 230kabeln.
Enklaste är väl(med förutsättning att du kan) att köpa ett billigt usb-ljudkort med optisk utgång å köra optisk kabel, tar bort störningar och lyfter defenitiv ljudet då dac:en i inbyggda ljudkort suger.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2009/11/11 21:30:31
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/11/12 :  10:23:40  Show Profile Send modernman a Private Message
Hmm...kanske ska ta och prova lite andra alternativ än den där jordavskiljaren. Tack RuneStone för lite ny input!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/12 :  15:04:13  Show Profile Send 24U a Private Message
Det som är det största bekymret med blandmiljöer är som sagts här jordplansdifferenser och vad som inte sagts, switchade nätdelar som bygger på högfrekvenstransformering för att få ner järnkärnornas storlek i nätdelen. En dator är väldigt smutsig i strömmen. Det har börjat tas på allvar av tillverkarna, när dom börjat fatta att kunderna ofta vill integrera datorn i multimediariggen. Men än återstår en hel del. En staionär dator av vanlig sort skall jordas för att blir tystare, punkt slut. Vid finlyssning från en bärbar, dra laddaren som ofta är switchad och ger ett j**** oljud. Kultfakta: testa röra musen på stationär dator när Du lyssnar på musik i lurar, så får Du höra hur rent datorn jobbar... *not* Vissa värre än andra...

Vad gäller fasvridning, är detta inte ett bekymmer. Hifigrejor är fulla med kondingar, så en där mer eller mindre är skit samma. Man använder i regel kondingar på analoga ingångar som DC-filter för att inte släppa in likström i ex v ett slusteg. Kvalitén spelar roll dock. Sen har man vad som kallas egenmikrofoni, där den vanligaste typen av mic som finns är just en kondensatormic, varför alla vibrationer en maskin utsätts för ger hörbar påverkar på ljudet; jämför slänga en mic-kabel i ett scengolv, med lite patte på PA't. Kan smälla rejält vid lite sämre kablar. Så kondingar som ändå enligt nedan inte finns, behöver man inte bry sig om...

Det man skall göra är att antingen förenar man alla jordplan i en stjärnjordpunkt, dvs att alla apparater som kopplas ihop ELEKTRISKT! måste jordas i en och samma punkt; skyddsjorden. Alternativt att den del som alstrar brummet frikopplas genom byte av överföring till optisk, alternativt en galvanisk jordåtskillnad kopplas in, oftast en ren 1:1 skiljetrafo och inte en konding så ögat når, vad jag vet. Kolla länken: http://www.oehlbach.com/CMS/product-detail.php?sprache=en&artikelnummer=55114

Vad man måste vara klar på om man förenar alla apparater i en jordpunkt, är att alla apparater FÅR inte jordas! De är dubbelisolerade och på typgodkännande-skylten finner man två kvadrater. den ena mindre inuti den andra. Dessa får under inga omständigheter moddas av lekman för jordning!

Är det den som ger brummet, skaffa istället skiljetrafo! Är det digital utsignal från den, välj optisk om tillgänglig, vilket ger samma effekt som skiljetrafo. Är det apparater som också kopplas till TV eller antennansluten TV-mottagare, drag ut antennen för att se om det tystnar. Om det gör det, skaffa skiljetrafo för antennsignal. Supra har lanserat sådana nu. Kanske för audio också, men det hittade jag inte i katalogen när jag sökte.

GÖR INTE DETTA!!! Sätt under inga omständigheter, en kabel till chassit på en apparat och med en krokodilklämma till ett element! Om vattenssystemet av någon anledning skulle ha en svaghet i jordningen (och ja!, detta har hänt!) kan man vid ett uppkommet elektriskt fel i apparaten spänningssätta samtliga element i fastigheten utan att säkringen nödvändigtvis löser, då denna är väldigt trubbig och kräver en rejäl felström innan den går. En bonde blev av med hela sitt kreaturbestånd på 100-talet mjölkkor på detta sätt, då det inte behövs speciellt hög spänning för att klövdjur generellt och för kossor trampandes runt i sin egen elektrolyt (urin) fäller dom bara benen och stendör...

EDIT: Och ja, alla apparater bör ligga på samma fas, men behöver inte ligga på samma grupp om man ex v har ett hiskeligt Krell eller nåt som får ha eget kärnkraftverk... De bör vidare fasoptimeras för att slippa förhöjda jordplanspotentialer pga strökapacitans. USB DAC är inte nödvändigtvis tyst, framförallt inte dom som använder USBns ström. Den bör vara matad av yttre väggbula, helst en bättre (högre VA-tal eller max mA-tal) än den medföljande. Så, nu var jag klar...


https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2009/11/12 15:13:56
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/11/12 :  16:29:26  Show Profile Send modernman a Private Message
...fantastiskt. Jag älskar forum!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/12 :  16:38:19  Show Profile Send 24U a Private Message
... eller hur...

Låter ungefär som Det går inte torka din pudel i mikron...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000