HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Framtida 2-vägare kanske??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/10/28 :  11:41:41  Show Profile Send asto a Private Message
Hej.

Trots massa projekt och dumheter till byggen jag har på gång så kan jag inte låta bli att drömma om ett framtida bygge

Jag håller så sakteliga på att spara ihop finanserna nu och har av någon anledning fastnat för dessa element då jag tänkt att bygga en 2-vägs TL som jag vill ska vara en fullregister högtalare som drivs av en 2 kanals förstärkare.

http://www.seas.no/images/stories/excel/pdfdataheet/e0045_w22ny001_datasheet.pdf

http://www.fountek.net/products/neocd2.pdf

Skulle vara roligt att höra era åsikter om elementvalen, eller kanske andra trevliga alternativ som passar i en liknande applikation med en budget på max 8000 för elementen.
Vill hålla mig till 2-vägs system då det är tillräckligt svårt att lyckas med tycker jag :)

Förstår att det kan vara svårt att hjälpa till då inget noggrant mål är uppsatt, men säg vad ni behöver veta så försöker jag speca efter min bästa förmåga.

Mvh Asto

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/28 :  11:56:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Något att fundera på:
Spridningen i horisontal- och vertikalplanet kopplat till elementval och bestyckning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:05:14  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Hallå Asto, du verkar vilja konstruera själv?

Annars är ju detta bygge klart intressant: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Kanske ingen nyhet för dig? Hoppas själv på att få bygga det någon dag men det gör ju inget om någon annan gör det före så jag kan provlyssna

På fråga B ang elementen får jag passa till någon annan, men det är ju ganska stor skillnad på känsligheten mellan elementen kanske komplicerar filter extra mycket...? TL'en kanske ökar verkningsgraden på basen avsevärt...? Jaja... du verkar veta vad du pysslar med... så jag lämnar över den till mer kompetenta forumedlemmar.

Intressant oavsett.

Mvh / Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:23:22  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Något att fundera på:
Spridningen i horisontal- och vertikalplanet kopplat till elementval och bestyckning...

Jag tycker mig se en lämplig delningspunkt kring 2000-2500Hz med god spridning upp till kanske 45 grader horisontellt, elementen ser hyffsat snälla ut där. Med delning vid dessa frekvenser bör man även lyckas hitta ett cc avstånd så de sprider bra även vertikalt.
Eller ser du annorlunda på saken, så sjung ut?

Jag erkänner direkt att detta med elementmatchning kanske inte är min starka sida. Att filter arbetet blir enklast möjligt ser jag som ett stort plus då mycket avgörs redan här gissar jag.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:40:31  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
du verkar vilja konstruera själv?

Ja du, man kanske är korkad när det finns så fina konstruktioner som är färdiga. Jag är imponerad av Troels konstruktioner och tittar ofta på hans sida för att förhoppningsvis lära mig något. Men det är väl känslan man vill åt att man har konstrurat det själv antar jag

Fråga B: Jag var inne på lillebror av diskanten (neo3) men jag är osäker om då delningen blir ett problem istället. Men du har rätt, med all säkerhet kommer neo2 behöva dämpas lite...
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:45:43  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Hej igen Asto!

Nej, som sagt det där är inte min starka sida heller.

Men gissningar och några halvförsök har sagt mig att ju bättre matchade elementen är från början ju lättare blir det att lyckas sen. Men man ska nog inte stirra sig blind på detta, antar att det är en balansgång?

EDIT: Det är roligare att bygga eget

Mvh / Fredrik.

Edited by - Elgstrand on 2009/10/28 12:47:13
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:56:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Eller ser du annorlunda på saken, så sjung ut?

Det är diskanten du bör tänka till lite på avseende spridning...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/28 :  13:25:33  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Det är diskanten du bör tänka till lite på avseende spridning...

Ja det kanske finns bättre som även stämmer bättre i känslighet och ändå får plats i budgeten. Jag ska väl leta vidare då kanske

Men vad säger ni om basens delningspunkt? vart bör man sikta då diskantvalet även styrs av detta?

Tänkbara kanditater mottages gärna
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/28 :  14:19:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det var lite taskigt att visa upp till 45 grader off axis horisontellt,
men bara upp till 10 grader vertikalt...Du får nog välja MTM om du ska
få spridningen att gå ihop bättre.

Som diskant hade jag utan tvekan valt B&C DE250 på ett 10 cm långt
KW-horn. Det går att dela vid 2000 Hz.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/28 :  14:51:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ja det kanske finns bättre som även stämmer bättre i känslighet och ändå får plats i budgeten. Jag ska väl leta vidare då kanske

Nej nej...inte byta! Bara tänka efter...

Hur sprider en line array?

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/28 :  15:06:06  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hur sprider en line array?

Vid stående montering så sprider den väl bättre horisontellt. Diskantens höjd placering bör därför vara ytterst nära lyssningshöjd, eller?

Edited by - asto on 2009/10/28 15:06:33
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/28 :  18:22:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Oj vad jag gillar eftertänksamheten i trådens linda. Engelholm och Asto spinn vidare!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/10/28 :  22:40:18  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm....är det inte önskvärt att ha bra sidospridning, och förutsatt noggrann höjdplacering att man kan stå ut med (eller uppskatta(?)) begränsad vertikalsridning?

Kul du är på G med nytt projekt Asto! ;-)

Har svårt ge nån feedback av värde ang de elementen...men nog har jag varit sugen på den bandaren och likande tidigare...sen har det inte blivit så, men en del av det vet du ju...

Basen påminner ju lite smått om den gamla papp-excel 8" som jag har "på lagret/förrådet" i ett par 2-vägs golvare...nån gång ska dom fram ur sin viloplats...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/29 :  06:45:29  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hmmm....är det inte önskvärt att ha bra sidospridning, och förutsatt noggrann höjdplacering att man kan stå ut med (eller uppskatta(?)) begränsad vertikalsridning?
Förutsatt att elementen har rätt förutsättningar och sitter monterade i lod så kan man styra horisontalspridningen så man får ett jämnt förlopp i alla riktningar mha rätt delningspunkt, branthet osv.
Hur mycket en högtalare skall sprida finns det säkert olika skolor om, bredare horisontal spridning ger ju därmed mer reflektioner mot kringliggande ytor, bra eller dåligt?

Vertikal spridningen blir det svårare med om man har 2 element monterade i lod som inom ett område (delningsområde) spelar samma frekvenser. Reser man sig upp eller flyttar upp micen vid mätning så blir distansen mellan elementen olika till mic eller öra, resultatet blir att de börjar släcka ut varandra.
Men vid en viss punkt eller visst antal grader så kommer de åter i fas. Det styrs av elementens delningspunkt samt centrumavståndet mellan elementen. Detta kan utnyttjas till att styra upp vinkeln mot takreflexen och därmed skapa lite mer rymd i ljudet. Det man inte får glömma är att samma sak händer givetvis neråt mot golvet som kanske inte är önskvärt, så här får man ta till dämpning i form av en matta.

Detta är iallafall min tolkning så som jag har förstått det hela

Edit: Men nu när jag har hunnit tänka en stund så gäller väl det ovanstående då elementen är runda.

Hur blir det då med rektangulära band??

Edited by - asto on 2009/10/29 08:30:37
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/29 :  09:50:50  Show Profile Send asto a Private Message
Googlade lite på Neocd2 och såg testet på Zaph Audios hemsida. Egenskaperna vid 2kHz verkar inte vara så bra hos denna diskant.

Har "Faktiskt" fått det bekräftat på ett grannforum också så denna diskant bör nog bytas ut. Jag fick även rekommendationen att inte dela Seas W22NY001 högre än 1500Hz och fick då även två nya förslag till diskanter som jag själv finner intressanta.

Förslag 1

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_660000.pdf
Monterad ihop med Monacor WG 300

Förslag 2

http://www.fountek.net/products/neopro5i.pdf
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/29 :  10:01:17  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Har förstått att det ska låta riktigt bra, men jag är rädd att jag är lite för lat att tillverka dessa KW-trattar

quote:
Du får nog välja MTM om du ska
få spridningen att gå ihop bättre.

Kan du utveckla ditt tanke sätt kring detta, har ofta sett det men förstår kanske inte riktigt varför man gör så i kombination med banddiskant...

Edited by - asto on 2009/10/29 10:53:26
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/10/29 :  11:14:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
En snabb fråga:

Var köper man de där Fountek-diskanterna?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/29 :  11:22:23  Show Profile Send asto a Private Message
http://www.europe-audio.nl/

Har dock inte jämfört priser ännu, kanske finns billigare hos någon annan leverantör...
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:17:18  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Hallå!

Måste bara kolla med dom som kan... Hur skulle det bli om man monterar en sådan banddiskant i ca45 grader på baffeln? Blir spridningen helt fel... ? Någon som testat det?

MVH / Fredrik

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:19:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Edit: Men nu när jag har hunnit tänka en stund så gäller väl det ovanstående då elementen är runda.
Hur blir det då med rektangulära band??

Exakt! Häri ligger en liten lösning till hur denna typ av element bör/kan användas...

Go helg!

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/30 :  19:30:25  Show Profile Send asto a Private Message
Alltid roligt med kryptiska svar. Vissa ska tydligen ha en god helg, för vissa blir den förstörd, tack
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/10/30 :  21:41:29  Show Profile Send classe a Private Message
mer fykantigt band borde vara bättre för spridningen
kolla på bo bengtssons band !

18 ska de va.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2009/10/30 :  22:30:14  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Alltid roligt med kryptiska svar. Vissa ska tydligen ha en god helg, för vissa blir den förstörd, tack
Han är sån, den där Engelholm
Bara att vänta ut helgen...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/10/30 :  22:57:15  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
mer fykantigt band borde vara bättre för spridningen
kolla på bo bengtssons band !

Eller en mer rektangulär Monacor WG300 framför bandet
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/10/31 :  01:21:48  Show Profile Send edison a Private Message
Mer avlångt/rektangulärt band = mer skillnad mellan vertikal vs horisontell spridning?
Lite av en liten linjekälla, eller med fler i rad en "stor" (större) linjekälla (?)
Isåfall mer kontroll av elementets spridning i höjdled, medan man väl får tänka sej för hur mkt man vill ha spridning i sidled och om man "på nåt sätt" vill styra upp det.Sen hur evt lobning blir,,, jaadu...
Hur? Ingen aning.Nåt för er som kan kalkylera/mäta etc.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/01 :  12:55:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
quote:

Har förstått att det ska låta riktigt bra, men jag är rädd att jag är lite för lat att tillverka dessa KW-trattar

He he...latmask. De tar bara en halv eftermiddags effektivt arbete att
göra. Såga 10 ringar och en mall. Sen är det bara å spackla. Ärligt
talat, kom hem till mig så ska du få lyssna på hur det kan bli innan
du köper en soft-dome.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000