Author |
Topic |
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 18:55:21
|
quote: Ärligt talat, kom hem till mig så ska du få lyssna på hur det kan bli innan du köper en soft-dome.
Oh shit, låter dom så bra att du törs bjuda hem mig? Vad ger du dig in på gosse?
Har du lite offaxis mätningar att bjuda på till en början? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 19:55:38
|
Jag har ju träffat dig förut och vet att du inte bits
Några off axismätningar har jag tyvärr inte i nuläget. Jag har mätgrejerna på orten jag exjobbar på och kommer inte ta hem dem förrän jag fixat till hoktunas filter. Hornresp simulerar detta rätt bra dock, så du kan ju börja simulera en 1"-driver och få ett hum om hur det ter sig innan mätningar kommer... |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 20:12:14
|
du kan få samma sjuka som mig asto åk o lyssna nu
|
18 ska de va.
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 21:34:18
|
B&C DE250 och RCF H100 horn ska vara en mycket bra kombination. Hi Fi Kit har båda.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/11/02 : 05:47:28
|
quote: B&C DE250 och RCF H100 horn ska vara en mycket bra kombination.
Säkert bra alternativ om man inte orkar fräsa ringar och spackla. Jag är lite orolig för att karaktären inte passar min smak, samtidigt som jag är lite skeptisk för kombon TL-Horn. Eller hur ser ni på bas alternativet jag kom med då ni rekommenderar dessa djävulens påfund till horn
Det jag vill ha är alltså en fullregister 2-vägare (ca 25-20000Hz i rum) |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 22:16:11
|
quote: Exakt! Häri ligger en liten lösning till hur denna typ av element bör/kan användas...
Go helg!
Hörru Engeln, helgen är slut för längesen, nu vill vi höra fortsättning följer |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 20:14:34
|
Han sa väl aldrig vilken helg |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 20:21:12
|
quote: Säkert bra alternativ om man inte orkar fräsa ringar och spackla.
Du kan ju prova 18 sounds elliptiska horn, som Pabo byggt med.
quote: Jag är lite orolig för att karaktären inte passar min smak,
Du menar högupplöst, låg distorsion och bra dynamik
quote: samtidigt som jag är lite skeptisk för kombon TL-Horn. Eller hur ser ni på bas alternativet jag kom med då ni rekommenderar dessa djävulens påfund till horn
Varför skeptisk? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 21:48:16
|
quote: Hörru Engeln, helgen är slut för längesen, nu vill vi höra fortsättning följer
Spänningen har kanske spruckit...
I denna tråd, som på så många andra ställen, så pratar man om kontrollerad spridning (mer specifikt i vertikalplanet). Jag tror man syftar på begränsad spridning. Kontrollerad spridning betyder i min värld endast att man har koll på spridningen. Kanske tänker man styrd eller riktad spridning...men men.
Denna typ av diskant kommer med 99% säkerhet att kräva högre spl-nivå on axis, för att kompensera för den mindre spridningen i vertikalplanet om man jämför med vanliga domer.
Det hela mynnar ut energiresponsen och att vår hörsel baserar intrycket på allt ljud - inklusive efterklangen. Om då inte diskanten spelar i vertikalplanet så minskar energin totalt sett (dom 3 dimensionerna samt tid).
En lösning på detta är MTM eller hellre MMTMM eller hellre... Helst en D'Apolito.
Ursäkta mitt dröjesmål. Tiden räcker inte alltid till...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2009/11/09 21:49:49 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 19:27:18
|
quote: Varför skeptisk?
Det är väl mest verkninggraden jag tänker på, det blir ju en hel del att dämpa.
quote: Du menar högupplöst, låg distorsion och bra dynamik
Säkert trevliga egenskaper, men jag föreställer mig att det kan bli för intensivt för mig i längden. Gillar nog mer det där luftiga och mjuka i diskanten. Men för all del kan det vara värt att lyssna på då jag inte har hört ditt system i hemma miljö.
quote: En lösning på detta är MTM eller hellre MMTMM eller hellre... Helst en D'Apolito.
Tack för att du delade med dig av erfarenheten. Iden med kort band hadde jag iof redan släppt men nu är det defenitivt ute ur bilden. Blir nog lite för mycket pengar.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 19:47:29
|
Inga problem att dämpa mycket, rätt kombination av motstånd bara
quote: Säkert trevliga egenskaper, men jag föreställer mig att det kan bli för intensivt för mig i längden. Gillar nog mer det där luftiga och mjuka i diskanten. Men för all del kan det vara värt att lyssna på då jag inte har hört ditt system i hemma miljö.
Det är det dom är grejen, luftig och mjuk, men med bibehållen upplösning och dynamik. Den "intertransienta tystnaden" ökar betydligt. Det gäller dock att välja rätt driver och rätt horn, annars blir det lätt yxhuggarvals |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 00:12:37
|
quote: Jag är lite orolig för att karaktären inte passar min smak, samtidigt som jag är lite skeptisk för kombon TL-Horn. Eller hur ser ni på bas alternativet jag kom med då ni rekommenderar dessa djävulens påfund till horn
Letar du dig till DIY-mässan så får du lyssna på Boris, då får du möjlighet att utvärdera =)
Annars kan jag rekommendera en privatdemo hos Petter =) |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 18:22:53
|
Skulle vart så kul att höra era byggen, men nu blev det annat i vägen denna gång tyvärr.
|
|
|
Topic |
|