HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny 15tums bas. vad köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/24 :  18:17:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan

Sitter som det är nu med en st 15tums resolution bas i en låda om ca 160 liter med ett basreflexrör på 10cm i diameter och 20cm långt. Detta spelar ok. Dock inte alls så bra som jag trodde en 15tums bas skulle kunna spela sen är den basen ett rent helvete att driva.

Frågan är då vad ska man välja om man vill ha en ny 15 tums vettig bas?

Prio är främst en djuuuup ren och snabb bas. Gärna ganska lättdrivet. Har två olika steg som båda är bryggningsbara och det ena lämnar 800w 8ohm bryggat och det andra ca 5-600w. Inget av stegen gillar 4ohm i bryggat läge.

Basen jag har nu är egentligen en bilbas och 4ohm. Det spelar inte jätte djupt trots att den borde och den låter bara bra på låg volym vrider man på blir basen oren och sladdrig. Känns som att det är billigare att byta baselement än och ruinera mig på extrema slutsteg till att driva skiten

Så vad för bas tror ni funkar i den lådan? Basreflexen kan man utan problem ändra på.

Basen får gärna vara beggad om någon har något skoj liggandes

Runt 500-2000
Kanske något mer om det behövs.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/24 :  18:33:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan du inte eq:a upp den ?
Vad är lådan stämd till ?
15" brukar ju räcka lååångt!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/24 :  19:24:36  Show Profile Send dwain a Private Message
Tror den är avstämd till 18hz. Har för mig jag fick fram det när jag simulerade.

Eqa tror jag inte löser problemet när jag vrider på tyvärr. Problemet jag har är att stegen inte driver basen bra alls
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/24 :  19:47:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Är det Peerless resolution?

http://www.tymphany.com/files/products/pdf/822009.pdf

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/24 :  20:01:49  Show Profile Send dwain a Private Message
Japps det stämmer bra
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/24 :  21:15:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Den har väldigt högt qts för att vara i en basreflex. Din låda är ett
typexempel på en feldesignad låda till det elementet. Högt q medför
att du får stor grupplöpstid vid låga frekvenser samt att systemet
bas+port kommer låta högre vid låga än vid frekvenser kring subbens
övre arbetsområde.

Lösning:
- Slutet med lämplig mängd eq (helst LT). Du kan korka igen-/sätta en träbit för- porten.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916&highlight=ltkonfiguration
- Be någon designa en H-baffel, likt Scorpion gjorde åt OCA.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74718
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/10/24 :  21:45:15  Show Profile Send Joda a Private Message
Le på 5,7mH är mycket, undrar vad dom tänkte där.
Känslighet på 92dB/1W kan förklara att det inte händer så mycket när du vrider på.

Avstämningen är 25Hz enligt hornresp och 27Hz enligt Basta! med de parametrar du angivit. GD på hela 48ms vid 22Hz (38ms enligt Basta!), en riktigt otrevlig spik.
Lägg till delning och annat (subsonic filter) så är detta hörbart och bidrar förmodligen till att det inte låter så bra som väntat.
80cm2 är alldeles för liten port, stryper nog basen rejält vi de frekvenserna när du drar på. Kan du känna "rökringar" bakom porten?

Förövrigt skulle jag undvika att brygga steg. Är bara ett dumdristigt påfund som ofta orsakar brända steg OCH högtalare (DC när ena halvan stänger av men inte andra). Förövrigt tjänar man inget om man inte klipper steget pga railspänningen (med en högohmig last då).
Läste på DIYAudio från en som jobbade med att bla reparera slutsteg att större delen av stegen som gick sönder var bryggkopplade, och att många tog högtalarna med sig. Detta var PA då men fortfarande. Ökad dist får man oftast också.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/25 :  00:48:01  Show Profile Send dwain a Private Message
Hej

Jo att den låda är felkonstruerad är jag medveten om

Har bara tagit winisd kollat frekvenskurvan och sen varit nöjd med det.

Att bygga h-baffel är inte så intressant då jag gärna vill behöva göra så lite jobb som möjligt.

Däremot lt kan vara intressant. Dock är vi tillbaks där med svårdrivet element. Kanske funkar ändå?
Problemet med lt är väll att man måste införskaffa en mätmick och dylikt för att få det korrekt?

Joda: Rökringar bakom porten? Hur menar du då?
Det jag vet är att sätter jag en handduk 3 meter framför basreflexen och vrider på 25hz så flyttar sig handduken en halvmeter av vinddraget från basreflexen

Jo pappa tjatar också om att inte brygga steg. Dock är det enda sättet för mig att få upp trycket i systemet. Jag vet inte varför men när jag hänger på slutsteget på det aktiva filtret och kör så får jag köra stegets volym på max i bryggat läge och då är det lagom mkt bas

Uppskattar verkligen hjälpen. Jag vill verkligen försöka få ordning på den misslyckade lådan
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/10/25 :  12:23:23  Show Profile Send Joda a Private Message
"Joda: Rökringar bakom porten? Hur menar du då?
Det jag vet är att sätter jag en handduk 3 meter framför basreflexen och vrider på 25hz så flyttar sig handduken en halvmeter av vinddraget från basreflexen"

Ungefär så. Man vill egentligen inte ha något vinddrag alls då det skapar dist. Så oavsett hur mycket du vrider på spelar inte porten högre.
Man "kväver" porten om den är för liten.

Vad kör du för signal in? låter som du matar steget med -10dBV (316mV) (consumer) i stället för +4dBm (1.23 V) (pro)
100W borde vara ganska högt i vilket fall. Hur mycket slår elementet vid 40Hz?
Att elementet sen är lite ineffektivt gör ju inte saken bättre.

I sluten låda borde 300W räcka gott. Är inte säker på om du behöver LT ens. Beror lite på hur djupt vs hur högt du vill spela. Räcker för att nå xmax i vilket fall.

Om du har höga krav på bas och nivå kanske du behöver bygga ett tappat horn.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/25 :  13:14:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm intressant. Mao så är det nog det som händer. För som sagt det låter helt ok på normal volym vrider jag på så får jag bara mer brummel inte mer bra bas. Vrider jag på riktigt högt så är det enda som händer bara att vissa frekvenser så låter det ganska mkt andra frekvenser inget och sen fladdrar basen hejvilt.

Min kedja går så här squeezebox duet - amplifix - aktivt filter - slutsteg - baslåda. Kanske amplifixen är alldeles för klen att driva ett aktivt filter?

När jag körde denna baslåda på fest med ett obryggat pa-steg (helt nytt) från img stageline så bottnade jag steget utan problem. Och då var där inte mkt bas alls trotts att lokalen inte är vrålstor och ganska lätt att få till basen i. Normal volym lät kanon och mäktigt vred jag på så orkade steget inte med och då var ändå steget kapabelt att lämna mer än 400w rms 4ohm.
Men basen bara fladdrade (inte ens i takt till musiken). Såg ut lite som när man kör vinyl totalt okontrollerat och dåligt.

Det jag är ute efter är en renare bas. Som går att driva okej. Och gärna med bas ner till 20hz. Behöver inte vara några monsternivåer då de ska stå i min lägenhet och där kan jag ändå inte spela tokhögt.

Att bygga nytt är något jag helst vill undvika då det inte kan bli så mycket större. Och jag har varken tid eller plats tyvärr. Tanken var om man kan göra något åt den lådan jag redan har. Typ byta element eller köra den sluten med lt om det är lönt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/25 :  14:34:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu ska jag vara lite tråkig, 20 hz är ganska onödigt o har man lite volym där nere så ställer det oftast bara till med problem.
Antingen hos dig eller hos grannen.
Det räcker mer än väl att ha output lite under 30 hz.

Jag kan få rak frekvensgång ner till 16 hz (uppmätt) om jag vill men min Duo 18 (2x18") o det med rapp o supersnabb bas.
Men det man känner nere under 25 är oftast bara störigt.
Som test kopplade jag bort suben o kopplade in 2 st högst ordinära dipolsubar med 2 st 12" i var.
Det föll ganska snabbt under 30hz men jäklar vilken bas!!

Det var till o med att Duosuben fick sig en match!!
När jag sedan justerade filtret så Duo inte går mycket lägre än 27-28 hz så rensade det upp basen ganska mycket.
Glöm inte att jag har reglerat rummet i hela frekvensområdet, ganska rejält med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/10/25 14:35:08
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/25 :  23:46:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Kanske 20hz inte är önskvärt?

Om man säger man vill satsa på så ren och bra bas som möjligt. Gärna med lite extra tryck. Tanken är främst att basen ska användas i hemmabiosyfte och även när det är fest och man vill trycka på lite extra

Ingen som har några bra tipps på nytt element som skulle kunna funka bra i den lådan?

Kanske något sätt att boosta volymen in till baslådan?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/25 :  23:56:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ren, dynamisk och lättdriven men kanske inte djupet:
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=210

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/26 :  13:14:31  Show Profile Send dwain a Private Message
Det elementet ser bra ut. Är det någon som har möjlighet att simulera hur det ser ut i min låda?

Ungefär ljudtryck och hur djypt det kommer spela om vilken längd på röret ni rekommenderar?

Har provat att leka lite med Winisd men får bara en pytteliten kurva ser ut som en väldigt liten kulle så jag tror inte programmet gillar mina inmatade värden
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/27 :  15:39:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Ingen som har möjligheten att simulera åt mig?

Eller som kanske kan rekommendera ett enkelt program att simulera ljudtryck och basdjup i?

Funderingarna går även åt att skrota hela baslådan och sälja väck basen. Kanske enklare att köpa något färdigbyggt?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/10/27 :  17:32:21  Show Profile Send Joda a Private Message
Jag använder Hornresp till att simulera alla sorters högtalare med.
Litar inte riktigt på andra program som är för "enkla".
Hjälpavsnittet som är med talar om hur man använder programmet som är väldigt enkelt bara man förstår var man ska skriva in grejerna och i vilken ordning.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/27 :  18:05:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
18-soundbasen är ett bas/mellanregister. Resonansfrekvensen är väl hög
för att användas som subbas, om den nu inte sätts i ett tappat horn...

I basrefelex blir det inte mycket under 50 Hz tyvärr. Men det är ett
riktigt intressant element inom sitt arbetsområde, 70->2000 Hz
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/27 :  18:19:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Börja med att korka igen basporten och se vad som händer. Berätta gärna dina iaktagelser...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/27 :  18:32:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hmmm, simuleringar säger att du kan halvera lådvolymen, alltså till 80
liter. Korka igen basporten och ställ basen 1/4 av rummets bredd från
ena sidväggen och mot frontväggen. Du har full nivå ner till 50 Hz och
under det kommer rummet att hjälpa till för att få bra output ner till
20 Hz. Använd "normalmycket" dämpmaterial i lådan. Den ska vara nästan
helt full av löst packat material.

Det är onödigt att köpa ett nytt element innan du optimerat dör det du har nu tycker jag
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/27 :  19:47:55  Show Profile Send dwain a Private Message
Testade att köra slutet nu och köra lite sinusvågor. Provade även att köra basreflexen igång. 20hz hörs i sluten låda om man spelar med volym 65 av 80 på amplifixen vilket gör att med topparna igång och musik så är det så högt att öronen tackar för sig. Med basreflex så kan man använda lådan som turbofläkt. Helt sjukt vad det blåser. Du börjar höra något först vid 26hz och då är det lågt väldigt lågt. Ska man köra normalnivå på baslådan så kliver den in först vid ca 30hz och gör någon nytta. Med lådan sluten så blir basen så mkt lägre i nivå att jag saknar en massa. Dock spelar basen något renare och trevligare sluten.

Kanske att jag kan fixa en eq och testa om det gör susen?
Kanske finns någon vettig mjukvaru eq att installera i Windows?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/27 :  20:04:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ditt element simulerar med basreflexen du har nu "rakt" ner till 25
Hz och -6dB vid ca 18 Hz. Att det inte låter under 26 kan ha att
göra med att basporten överstyrs något så ofantligt och att
elementets talspole ökar i resistans när elementet blir varmt vilket
försämrar lågfrekvensegenskaperna. Ska man få ner porthastigheten så
får du antingen skaffa fler 100 mm-rör eller, som jag skulle provat
med, en 190 mm-port som är 90 cm lång. Ett formrör på biltema kostar
50:- Du kan även vinkla röret till ett L genom att kapa det 45
grader med fogsvans och limma ihop igen med något montagelim om det
inte skulle få plats.

Fungerar inte det är det bara att lägga ner basreflex med det elementet.


quote:
Med lådan sluten så blir basen så mkt lägre i nivå att jag saknar en massa. Dock spelar basen något renare och trevligare sluten.


Jo, det är så det blir. Du kommer få än mer "rapphet" om du halverar lådvolymen. Hur blir det med olika placeringar?

quote:
Kanske att jag kan fixa en eq och testa om det gör susen?
Kanske finns någon vettig mjukvaru eq att installera i Windows?


Det brukar bli bättre att sänka andra nivåer och låta basen vara kvar
oförändrad för att undvika distorsion pga överstyrning. Ett tips bara...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/27 :  20:05:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte vad rummet gör, peaker o utsläckningar.
Prova samma sak men flytta dig nån meter i djupled.

Det är väl därför viktigt att man designar det rätt med den mjukvara som nu finns.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/10/27 20:07:13
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/28 :  09:20:47  Show Profile Send dwain a Private Message
Tackar för all hjälp hittills

Ja det är synd att påstå att jag gjorde helt rätt när jag komponerade denna låda.

Dock ska jag testa PetterPerssons förslag med 190mm rör. Ska fixa ett sådant idag och så ska jag försöka hinna med att montera det imorrn.

Frågan som jag kom på lite snabbt är. Om jag vill täta låda smidigt inifrån vad skulle ni använt då? Lådan är skruvad och limmad men jag har en känsla av att den inte är 100% tät vilket jag antar ställer till det lite ljudmässigt?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/28 :  13:27:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Biltema artikelnummer 36-4808, kräver dock kittspruta. Lägg ialla skarvar.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/10/28 :  21:15:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ska du täta lådan kan du köra med silicon, har man dålig ekonomi kan man blanda trälim och sågspån, funkar lysande. Som framkommit av diskussionen är porten ett problem, ett annat problem kan vara att du överbelastar steget, om det är gjort för 8 ohm i bryggat och du kör det i 4 kan det hända att din last(d.v.s din högtalare) har lägre resistans än stegets interna, vilket innebär att den mesta effekten kommer att stanna kvar i steget och utveckla värme, basen får med andra ord mindre effekt än i 8 ohm.. Detta blir speciellt påtagligt vid dom frekvenser där du har lägre impedans än 4 Ohm.
Överbelastar man steget tappar det även kontroll över elementet och då brukar det inte låta bra.
Ska simulera lite till helgen när jag byter dator.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/29 :  11:19:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Tackar för alla svaren:D

Har nu monterat ut basen ur lådan och tagit ut den gamla basreflexen.

Blir en sväng till clas i sjön och fixa en sticksåg och en fogsvans.

Såg att jag dämpat lådan som tusan. Är det något bra eller dåligt? Bör man ha dämpmaterial eller ska man strunta i det och om hur mkt ska man ha?

Runestone: Vore kul om du hade lust med det:D
Ska prova detta men blir det nu inte bra nog så får jag helt enkelt bygga något nytt av baslådan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000