HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PSU vid sidan om
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/27 :  21:56:33  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Ni som vet:
Jag vill ha nätdelen i en egen låda brevid. Vilka kontakter, hane/hona, är bäst att använda? Har kollat Elfa med begrep nada. Vad finns det för "snygga" kablar att ha?

Rolf

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/10/27 :  21:59:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad pratar vi för spänningar och strömmar?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:06:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
35V/3-4 A

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:13:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok. Nästan vad som helst bör klara den spänningen, lite värre med strömmen kanske. En budgetvariant skulle kunna vara att använda mångpoliga XLR-kontakter och använda två eller fler stift parallellt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:15:55  Show Profile Send Thzar a Private Message
Ex.
Hona i PSU -> hane <sladd> hane -> hona i förstärkarlådan.

3pin XLR kontakter är populära.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:18:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Speakon kanske

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:23:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message
speakon har jag kört med, 1000VA trafos och 240000uf kondensatorbank, +/- 35v, det fungerar utmärkt och är idiotsäkert! :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:40:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Oj! Här rasslar det in förslag. Tack för hjälpen. Ska till storstan till helgen så det får bli HiFiKit.

Rolf

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:59:33  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Låter som det är någon form av slutsteg? Kondensatorbanken bör i alla fall placeras så nära förbrukaren det bara går! Kablar däremellan lär leda till mer eller mindre prestandaförlust, och i värsta fall instabilitet.

Är det ett slutsteg så brukar det sällan vara problem med nätbrum på grund av att trafon sitter i samma låda? Brummar det så beror det sannolikt på att jordarna är feldragna, och det bildats en jordslinga någonstans. Tror någon annan har skrivit en tråd om jordning här på forumet.

Hursomhelst, om du trots allt MÅSTE ha trafon i en separat låda, så låt kondingarna sitta kvar invid förbrukaren! Grova kablar på LÅGspänningssidan (På 230V sidan är det däremot ingen som helst vits med grövre kabelarea än 1 - 1,5 mm2)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/27 :  23:16:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
manw: Min tanke var att kunna använda PSUn till flera slutsteg. Men det du menar är då att jag skulle kunna ha trafon och likriktaren i en låda, sedan låta kondensatorbanken sitta tillsammans med slutsteget. I brist på annan kabel hade jag tänkt använda 4 mm2 trefas jordkabel. Den är dessutom skärmad, om det kan vara till någon nytta.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/10/28 :  11:33:45  Show Profile Send Joda a Private Message
Nja, jag skulle sätta kondingarna ihop med trafon (större delen av dom) och sedan sätta två eller fyra kondingar i slutstegslådan. (som klarar temperaturen!)
Är ju ingen mening att ha en separat låda om man ändå matar in halvvågs "DC".

Förövrigt måste man ha någon resistor som tömmer kondingbankarna på båda sidor när man stänger av. Man vill INTE sätta i DC kontakten med en laddad kondingbank bakom sig då riktigt otrevliga saker kan hända, eftersom kondingarna i steget i princip ligger på 0 ohm.
Slowstart är ju alltid att föredra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/28 :  16:31:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Jodå Joda. Jag tänkte göra PSUn som Dejan V. Veselinovic beskriver så utmärkt. Med urladdningsmotstånd och hela kondingköret. Tack för rådet att dela på kondingbanken. Det underlätter/förenklar/förbilligar det hela i långa loppet.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/10/28 :  23:04:30  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Aha, ja då finns det ju faktiskt ett skäl till att dela på det. Lämna som sagt åtminstone en del 10-20% av kondensatorbanken nära slutsteget så skall det nog fungera.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/29 :  00:25:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack allihopa för responsen. Nu vet jag hur jag skall göra. Återkommer vad det lider med resultat.
Slow food entuisiast också. Det vill säga; allt tar sin tid.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000