Author |
Topic |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:37:57
|
Är det åldern som får dem att ruttna, eller torkar dessa sönder? OM man idag köper en omkoningssatts, med skummkanter, är dessa då av den typen som även de går sönder efter ett tag?
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:40:28
|
Ålder och uv-strålning! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:41:18
|
solen?
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:45:40
|
Solen avger UV-strålning.... Majoriteten av alla strålskador från kärnkraft kommer därifrån... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:47:18
|
alltså, en del mycket fina JBL element använder sig av skummkanter, dessa går sönder med åren..
men omkoningssattserna, är dessa av samma jäkla sort som man hade från början, eller är de preparerade att hålla längre?
nån som vet.
NERIKS
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:54:02
|
Jag har 2st 8" JBL med skumkanter. Dom kom från en L26-låda. Ett av dom konade jag om 1983. Sen låg dom oanvända och mörkt. För några år sedan fick jag för mig att veva igång dom. Icke sa Nicke. Skumet rasade trots mörk förvaring. Skumet är nog detsamma som det var tidigare vilket innebär 10 till 15 års livslängd. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:55:37
|
Iochförsig, kan det vara en sjysst grej att ge sina högtalare en service vart 12:e år, nya koner och talspolar, eller bara skummkanter om man vill då.. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 21:58:16
|
Visst. Kanterna byter man själv. |
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:14:14
|
Det finns skumkanter av olika kvalitéer. En del fina kan hålla hur länge som helst medans de av sämre kvalité kan ruttna på en säsong om de står för kallt och fuktigt.. Tygupphängningar kan ju också hålla ett bra tag men blir ofta hårt med åldern. Vete tusan om inte hederliga veckade papperupphängningar är coolast ändå. Störst hållbarhet har nog gummikanter som exempelvis; butylgummi, neoprengummi, naturgummi etc. |
Edited by - falukorv on 2003/01/12 22:15:07 |
|
|
frez
Member
187 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:51:31
|
Skumkanter nuförtiden ska vara OK enligt killen jag pratade med på Technovox senast jag bytte skumkanter på ett par element. (Funkade de bra Falis?) De äldre skumkanterna saknade någon kemisk komponent som gjorde att de inte åldrades.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:54:53
|
quote: Originally posted by frez
De äldre skumkanterna saknade någon kemisk komponent som gjorde att de inte åldrades.
Men då borde de hålla i all evighet, eller |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 23:30:01
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
alltså, en del mycket fina JBL element använder sig av skummkanter, dessa går sönder med åren..
men omkoningssattserna, är dessa av samma jäkla sort som man hade från början, eller är de preparerade att hålla längre?
nån som vet.
NERIKS
NN,
Min erfarenhet från märken som JBL och Electro-Voice (PA- och studio-element) är att omkoningssatserna oftast har samma typer av skumkanter som orginalet ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 00:49:14
|
quote: Originally posted by frez
Skumkanter nuförtiden ska vara OK enligt killen jag pratade med på Technovox senast jag bytte skumkanter på ett par element. (Funkade de bra Falis?) De äldre skumkanterna saknade någon kemisk komponent som gjorde att de inte åldrades.
/Frez
Hallå Frezis
Jodå de var helt ok, står och vibrerar i ett par Carlsson od11. Många som lyssnat på dem har blivit mäktigt förvånade över hur bra de låter. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:58:09
|
carlssonhögtalarna är skräckexempel på vad som händer med skummkanterna..
fast man kan ju spela utan kanter också |
|
|
andwa
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 12:53:35
|
Angående kanter så undrar jag hur man på bästa sätt bevarar sina GUMMIkanter? Är det ett bra sätt att förlänga livslängden genom att stryka på teflnstift för att mjuka upp kanterna, har sett att biltema har sådant, slipstick (s 231), eller ska man använda nåt annat? Man kanske inte ska använda nåt alls? Är ägare av ett par Avance epsilon som är bestyckade med SS element (gulafula, men bra) och vill inte att de ska förfalla i onödan om det går att göra nåt åt det?
Kanske har NN nåt bra förslag på detta som på allt annat? =) |
det är inte mutterns fel att skruven är för liten |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 13:00:23
|
nej jag vet inte, men jag vet att man kan smeta på nått guck på dessa skummkanter, om det är bra eller ej - vet inte NN.
Jag tror nån annan kan detta. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 13:02:13
|
andwa: I HF för ett antal år sedan så tog de upp det och det fanns några kemikalier som man kunde applicera. Dessa motsvarade tydligen den mjukgörare som fanns i gummit och såg till att det inte torkar ut så 'snabbt' och spricker. De bästa av kemikalierna var inte tillgängliga för vanliga konsumenter förutom det som stod på tredjeplats på deras lista. Det var lättflytande paraffinolja. Finns att köpa på Apoteket bl a. Har man väldigt styva membranupphängningar så kan en påsmetning av mjukgörare säkert påverka en del men säkert mindre än vad avsaknaden av kanter gör... |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 13:05:16
|
thiele/small parametrar ändras beroende på skummkantens elasicitet också, det får man tänka på innan man mjukgör mer än vad som skall vara.. . . |
|
|
andwa
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 15:20:59
|
Paraffinolja har jag ju så då blir det inga problem, Kanterna är ju redan väldigt tunna och mjuka från början så det borde inte bli några stora förändringar på ljudet. Vill ju trots allt att de ska "stå sig" så länge som möjligt. Finns ju roligare saker än konupphängningar att lägga pengar på inom ljud. Tackar för rappa svar! |
det är inte mutterns fel att skruven är för liten |
|
|
|
Topic |
|